Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   elektron (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=92782)

M-King 15-05-2002 19:28

elektron

Soms komen zo maar eens een paar vragen bij me op en dit is er een:

Elektronen draaien toch rond????
Is dit een constante snelheid???
Als wel, waarom is die constant???
Als niet, waarom niet???? (hangt dat af van de straal en de massa van de kern ofzo??)

bartbart 15-05-2002 19:53

ja ze hebben geen constante snelheid, maar om nou ni ingewikkeld te doen hebbuh ze gewoon de gemiddelde snelheid uitgevonde........ tsja... waarom ook moelijk doen als het makkelijk kan.....;) :p

M-King 15-05-2002 20:36

Citaat:

bartbart schreef:
ja ze hebben geen constante snelheid, maar om nou ni ingewikkeld te doen hebbuh ze gewoon de gemiddelde snelheid uitgevonde........ tsja... waarom ook moelijk doen als het makkelijk kan.....;) :p
Waarom streven naar het makkelijke als je ook kunt weten hoe het precies zit?? ;)

Tuurlijk, praktisch is gemiddeld idd wel handig...

Demon of Fire 15-05-2002 20:36

Omdat ze continue van richting veranderen spreken we van een versnelling. (zo was het volgens mij)

Maar inderdaad hebben we daarvoor de gemiddelde snelheid uitgevonden! :D

Daarnaast moet je wel rekenenig houden met de quantummechanica en dus golf/deeltje dualiteit.

Groetjes
Ben(die nu buffy aan het kijken :)

M-King 15-05-2002 20:38

Citaat:

Demon of Fire schreef:

Groetjes

Pfff.... geen CL?????? :confused: :confused: :eek: :eek: :mad: :rolleyes:

Demon of Fire 15-05-2002 21:04

Citaat:

M-King schreef:

Pfff.... geen CL?????? :confused: :confused: :eek: :eek: :mad: :rolleyes:

CL??
Wat is dat?? :)

Groetjes
Ben(die niet bekend is met die afkorting :)

M-King 15-05-2002 21:06

Champions League

Isa 20-05-2002 12:11

Citaat:

Demon of Fire schreef:
Omdat ze continue van richting veranderen spreken we van een versnelling. (zo was het volgens mij)

Maar inderdaad hebben we daarvoor de gemiddelde snelheid uitgevonden! :D

Daarnaast moet je wel rekenenig houden met de quantummechanica en dus golf/deeltje dualiteit.

Groetjes

ik geloof niet in die dualiteit. het is een golf period.

Tampert 20-05-2002 12:18

Citaat:

Kenny McCormick schreef:

En waar mag je überhaupt de vermoedens vanaan halen om daar niet in te geloven?

Demon of Fire 20-05-2002 20:33

Citaat:

Tampert schreef:

En waar mag je überhaupt de vermoedens vanaan halen om daar niet in te geloven?

Hij is een beetje zweverig weetje wel...into paranormaliteit, dan heb je dat soort dingen nou eenmaal! :D

Groetjes
Ben(die bijna gaat denken dat kenny er een sport van maakt om tegenovergestelde standpunten aan te nemen ten opzichte van hem, of ze daarbij nergens op slaan, maakt hem klaarblijkelijk niet uit :)

Demon of Fire 20-05-2002 20:35

Citaat:

Kenny McCormick schreef:

In jouw droomwereld(ondanks dat tig dingen experimenteel aangetoond zijn) is alles anders, maar dat weet ik nu wel hoor! :p

En om daarbij 1 van de belangrijkste regels binnen de natuurkunde te vergeten of te ontkennen(onzekerheidsprincipe van Heisenberg)....nah, dan doe jij dat toch gewoon!! :D :cool: man!

Groetjes
Ben(die het weer zo'n leuk genuanceerd en beargumenteerd antwoord vind :)

damaetas 20-05-2002 21:17

Citaat:

Demon of Fire schreef:

Hij is een beetje zweverig weetje wel...into paranormaliteit, dan heb je dat soort dingen nou eenmaal! :D

Groetjes
Ben(die bijna gaat denken dat kenny er een sport van maakt om tegenovergestelde standpunten aan te nemen ten opzichte van hem, of ze daarbij nergens op slaan, maakt hem klaarblijkelijk niet uit :)

zweverig?? toch genoeg bewijsexperimenten?

paranormaliteit? wat is er paranormaal een een elektron???

:confused: :confused: :confused:

Eva (die het onzekereidsprincipe van heisenberg ultracool vindt )

heumen 21-05-2002 08:57

Je mag als je over een elektron nadenkt (eigenschappen als SPIN) best beginnen met een rondraaiend balletje. Alleen is het GEEN rondraaiend balletje. Het is een elementair deeltje. Dit betekent dat hij geen straal o.i.d heeft. Spin is de benaming van het magnetisch moment van het elektron. Dit is een dipoolmoment en een eigenschap van het elektron. Het geeft hetzelfde effect als een rondraaiende bal (namelijk een krachtmoment) maar het is iets heel anders. Je kan over bepaalde eigenschappen klassiek nadenken maar QM is natuurlijk noodzakelijk om de "goede" getallen uit een berekening te krijgen (goed=experimenteel gemeten).
Kortom: elektronen draaien niet rond, ze hebben spin. de keuze van de naam spin is misleidend omdat het aan ronddraaien doet denken.

Demon of Fire 21-05-2002 12:37

Citaat:

damaetas schreef:

zweverig?? toch genoeg bewijsexperimenten?

paranormaliteit? wat is er paranormaal een een elektron???

:confused: :confused: :confused:

Eva (die het onzekereidsprincipe van heisenberg ultracool vindt )

Dat moet je Kenny wijs maken, niet mij! :D :P

Groetjes
Ben(die ook er van overtuigd is dat de onzekerheidsprincipe klopt :)

Tampert 21-05-2002 16:10

Citaat:

Demon of Fire schreef:

Dat moet je Kenny wijs maken, niet mij! :D :P

Groetjes
Ben(die ook er van overtuigd is dat de onzekerheidsprincipe klopt :)

kenny is niet wijs :o

grapje (voordat ik weer een klacht aan m'n broek heb).

Er zijn meer bewijzen voor dan tegen het dualiteitsprinciepe en daarmee is dat dus in ieder geval meer waar dan elke andere, niet bewezen, theorie. Dat is een feit.

Yan (die zich afvraagt of alle forummers met een drieletterige naam nu hun posts gaan ondertekenen :p

mathfreak 21-05-2002 17:05

Citaat:

Tampert schreef:

Yan (die zich afvraagt of alle forummers met een drieletterige naam nu hun posts gaan ondertekenen :p

Ook gij, Brutus?

Arno (die hier bij wijze van uitzondering ook maar een keer voor de gein aan meedoet)

DrPain 21-05-2002 17:20

Citaat:

Tampert schreef:
Rob (die zich afvraagt waarom iedereen hier offtopic gaat lullen :confused: )

damaetas 21-05-2002 21:35

Citaat:

mathfreak schreef:

Arno

OMG!!! als je Arno Kuylaers heet, vint ik dat je me hier en nu twee keer der door kunt laten zijn op wiskunde dit jaar, alleen al omdat ik hier met jou op s.com zit

Eva (die drieletterige namen stoer vindt en volgend jaar dezelfde arno kuylaers een dag moet schaduwen als ontgroeningsopdracht:o )

damaetas 21-05-2002 21:38

Citaat:

DrPain schreef:
Rob (die zich afvraagt waarom iedereen hier offtopic gaat lullen :confused: )
das leuuuuuuuuuk :p

trouwens als er mensen zijn die heeeeeeeeeeeeeele dikke boeken schrijven over het elektron kan de vraagsteller toch ni verwachten dat wij dat in een stuk of wat lijntjes doen EN DAT STEEDS BLIJVEN HERHALEN. elk topic hier is gedoemd tot offtopoc gelul, en zo is het goed, zo krijgen die sciencefreaks ook nog iets wat lijkt op sociaal contact ;) :p

mathfreak 22-05-2002 19:02

Citaat:

damaetas schreef:

OMG!!! als je Arno Kuylaers heet, vint ik dat je me hier en nu twee keer der door kunt laten zijn op wiskunde dit jaar, alleen al omdat ik hier met jou op s.com zit

Eva (die drieletterige namen stoer vindt en volgend jaar dezelfde arno kuylaers een dag moet schaduwen als ontgroeningsopdracht:o )

Mijn achternaam is af te leiden uit mijn e-mailadres dat ik in je fysicatopic heb vermeld. Het is in ieder geval geen Kuylaers, dus ik ben niet degene die je denkt dat ik ben.

damaetas 23-05-2002 09:01

hehe, gelukkig maar

nu moet ik alleen nog zien te slagen voor wiskunde

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:47.