Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Mannen moeten hun ballen inspecteren (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=93047)

Egyptian 15-05-2002 22:02

Mannen moeten hun ballen inspecteren

Mannen moeten hun ballen inspecteren

Uitgegeven: 15-5-2002 22:08

NIJMEGEN - Mannen moeten geregeld hun zaadballen controleren op mogelijke gezwellen. Dit advies van een groep Nederlandse onderzoekers staat in het meinummer van het vooraanstaande Britse medische tijdschrijft The Lancet.

Het gaat om in totaal vijf onderzoekers van het Nederlands Forensisch Instituut in Rijswijk, het Universitair Medisch Centrum St. Radboud in Nijmegen en het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis in diezelfde stad. Zij benadrukken dat een vroege diagnose in combinatie met chemotherapie een grote kans op genezing mogelijk maakt.

De deskundigen illustreren hun betoog met een verhaal over een zeventienjarige Britse jongen, die onverwacht overleed na een relatief onschuldig auto-ongeluk. De artsen ontdekten dat het ongeval niets met zijn dood te maken had.

Tumor

De jongen bleek toevallig enkele dagen na het ongeluk een bloedprop in een van zijn longen te hebben gekregen. Het stolsel was vermoedelijk losgeraakt uit een tumor, die de artsen in een van zijn testikels ontdekten.

Het was niet bekend dat dit gezwel er zat. Sectie wees uit dat de tumor waarschijnlijk al enkele maanden aanwezig was. De kanker was ook al uitgezaaid naar andere organen.

De Nederlandse wetenschappers wijzen in The Lancet op het risico dat artsen de diagnose te laat stellen, doordat veel mannen niet op de hoogte zijn van de gevaren van zaadbalkanker. Ook zouden mannen bang zijn om met problemen aan hun testikels naar de dokter te gaan, omdat het hun mannelijkheid zou aantasten.

Met een regelmatige controle die mannen zelf zouden moeten uitvoeren, kunnen ze voorkomen dat ze ongemerkt rondlopen met een tumor. Als mannen tijdens het inspecteren van hun scrotum ontdekken dat er plotseling veranderingen zijn opgetreden, luidt het advies zo snel mogelijk een arts te raadplegen.

de bron

Ieks :eek:

DaaF 15-05-2002 22:03

Tss dit was allang bekend.. Ik doe het een keer in de week.. ;)

Optima 15-05-2002 22:04

nou en? vrouwen moeten dat ook ivm borstkanker ( hun borsten dan voor de snuggeren)

en och, mannen kunnen hun ballen ook door vrouwen laten inspecteren :)

Martin Dude 15-05-2002 22:04

Citaat:

DaaF schreef:
Tss dit was allang bekend.. Ik doe het een keer in de week.. ;)
Door een profesional? :o

DaaF 15-05-2002 22:05

Citaat:

Martin Dude schreef:

Door een profesional? :o

Ja.. ik ben zo onderhand wel een professional.. ;)

miro 15-05-2002 22:08

-----> actualiteit en nieuws.

Rhinus 15-05-2002 22:09

:eek: :eek:

Rollo Tomasi 15-05-2002 22:12

Mja, dus? Was dit nog niet algemeen bekend? :confused:

Conan the Librarian 15-05-2002 22:26

Lichaam en Gezondheid :confused:

Cart? 16-05-2002 00:20

*checkt ballen* tja tzijn er nog steeds 2..

Dikkie 16-05-2002 01:38

Citaat:

Optima schreef:
nou en? vrouwen moeten dat ook ivm borstkanker ( hun borsten dan voor de snuggeren)

en och, mannen kunnen hun ballen ook door vrouwen laten inspecteren :)

ow, kom jij mijne ff inspecteren dan?

Rerisen Phoenix 16-05-2002 06:07

wow, 3 en ze hebben ook de vorm van aardappels :P

nee geintje, wij zijn helemaal in orde :P

Oen 16-05-2002 07:00

Ja en wat moet je dan precies voelen, ik wil ze best wel inspecteren, maar als ik niet weet waarnaar ik moet zoeken, ik neem namelijk niet aan dat er plots een gezwel ter grote van een bal in zit.

Lethalis 16-05-2002 08:03

Citaat:

Oen schreef:
Ja en wat moet je dan precies voelen, ik wil ze best wel inspecteren, maar als ik niet weet waarnaar ik moet zoeken, ik neem namelijk niet aan dat er plots een gezwel ter grote van een bal in zit.
Voor veranderingen dus. Ik ben er al eens mee naar de huisarts geweest, die me gelukkig vertelde dat alles in orde is :o :D

Als je je testikels regelmatig onderzoekt, weet je dus ook wat de 'normale' gang van zaken is. Pas als er ineens een harde knobbel bij zit, of de ene testikel ineens veel groter is (opgezwollen dus), lijkt het me wijs naar de arts te gaan.

Let hierbij op een aantal dingen:
  • Als je een knobbeltje voelt boven de ballen, dan is dit waarschijnlijk de epididumus (ofzoiets). Dat is dus heel normaal.
  • Het is niet abnormaal als de ene testikel iets groter is dan de andere.

Je moet dus op veranderingen letten.

tacidvs 16-05-2002 09:05

Weetjewelniet HOEVEEL van dit soort dingen er zijn? Als ik daar allemaal op moet gaan letten word ik gek, minstens.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.