![]() |
Stelling: Educatie is een belemmering van persoonlijke ontwikkeling
Middels scholing leren wij hoe we in het leven moeten staan, algemene kennis en sociale vaardigheden...Wat we leren wordt ons opgedragen door anderen...Pedagogen bepalen wat belangrijk is om te weten en hoe we dit moeten leren...Ons leersysteem is aangepast op onze (westerse) wereld...Dit belemmert onze persoonlijke onwikkeling...
Eens/oneens? Ik ben het zelf er mee eens dat het een belemmering is, maar in hoeverre deze belemmering goed voor jouw plaats in de samenleving is voor mij nog discutabel... |
maar geen educatie heeft een veel erger effect.
over het algemeen hoor je dit argument van weinig anders dan totaal achtergestelde idioten die vinden dat perfect redelijke zaken die op school geleerd worden hun indoctrinatiepraktijken hinderen. bovendien, iemand die werkelijk kan nadenken hoeft niet noodzakelijk vast te zitten in denkbeelden, en zal slim genoeg zijn zelfstandig van mening te veranderen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Het huidige onderwijsstelsel belemmert naar mjn mening vaak creativiteit in zowel denken als doen... |
IMO is educatie is een belemmering als je daaronder het huidige onderwijssysteem verstaat dat ervan uitgaat dat er 1 soort scholier/student is, maar dat is niet zo: een ieder steekt anders in elkaar en er wordt te slecht op ingespeeld.
educatie an sich is alles behalve belemmering maar juist een manier van ontplooiing: leren, leren, leren en blijven leren. Je kunt niet genoeg leren :) |
Oneens, het is gewoon deel van de persoonlijke ontwikkeling.
Zoals je complete omgeving daartoe bijdraagt. Minder educatie betekent meer familie/vrienden/werk, dan zal je je inderdaad anders gaan ontwikkelen. Maar dan kan je je weer af gaan vragen of de meningen van bijv. familieleden een belemmering zijn van je persoonlijke ontwikkeling. Dat is niet zo, je omgeving beinvloed jouw ontwikkeling en een belemmering van jouw persoonlijke ontwikkeling kan niet. Het is niet dat jij een standaard ontwikkeling hebt en dat je omgeving die kan beinvloeden. Je omgeving maakt de ontwikkeling, zonder omgeving geen ontwikkeling. |
Gedeeltelijk mee eens.
Het belemmert wel enigzins creativiteit en eigen mening en dat soort zooi. Maar dat is alleen een belemmering bij echt domme mensen die niet zo sterk in hun schoenen staan om zelf een mening te vormen of verder te kijken dan hun kleine teen lang is. Voor degene die wel degelijk hun hersenen gebruiken, is school absoluut geen belemmering :) |
Ja, educatie en opvoeding zijn de bron van al het lijden. Door ons bewuste denken polariseren we de wereld, door polarisatie ontstaat [onder meer] lijden. Door educatie wordt bewust denken gevoed.
|
Citaat:
Een wereld zonder opvoeding is simpelweg niet mogelijk, dan overleef je het als baby gewoon niet. Maar ook als je ouders je niets leren en alleen te eten geven vorm je een eigen mening en ga je bewust denken. |
Wat een onzin. Je kunt jezelf niet ontplooien zonder eerst een bodem te leggen. Vanuit die bodem moet je verder groeien. Of die bodem nou gelegd wordt door een schoolsysteem of door het zelf empirisch ontdekken van allerlei dingen, kan in het midden blijven.
Zelf ben ik van mening dat scholing juist de sleutel tot persoonlijke ontwikkeling is. Als je helemaal geen scholing krijgt, dan moet je alles zelf ontdekken en dat is natuurlijk niet efficiënt. Waarom zou je zelf steeds opnieuw het wiel uitvinden als je ook op de schouders van anderen kunt gaan staan? Denken dat persoonlijke ontwikkeling betekent 'in de natuur rondkruipen zonder scholing en zelf ontdekken dat een bloem lekker ruikt' is een naïef, verromantiseerd beeld van persoonlijke ontplooiïng. |
Ik ben het er gedeeltelijk mee meens. Het onderwijs is star en dient enkel om een diploma te halen. Niet om wat te leren of een leuke tijd te hebben. Ik weet nog wel dat mijn medeleerlingen helemaal geen interesse hadden in iets anders dan wat voor cijfer ze gingen halen. Cijfers halen, diploma halen en snel vergeten was het idee.
Er zijn niet veel dingen over het onderwijs te zeggen die persoonlijke ontwikkeling motivernen. Dat de wereld nu gewoon harde eisen aan mensen stelt. en dat het onderwijssysteem daarom zo competitie fopgezet moet worden is echt onzin. Zonder al die dingen kunnen we ook leven. Hetzelfde als dat gezeik over dat de mensen in Europa harder moeten werken omdat ze in de VS en Azie ook al helemaal geflipt zijn. |
edu·ca·tie (de ~ (v.), ~s)
1 onderwijs en opvoeding Educatie is dus bijna persoonlijke ontwikkeling. Wat betreft het hele leersysteem: het hangt van jezelf af in hoe verre je je erdoor laat belemmeren bij het opvoeden. Als je eenmaal hebt geconstateerd dat het systeem geen perfecte waarheden verkondigd (het is immers geschapen door de mens), kun je makkelijk kiezen welke zaken je voor waar aanneemt en welke niet. Dat op zichzelf is al een leerproces, en wat er uit volgt ook nog eens, dus ik denk dat ik eerder oneens dan eens ben. Natuurlijk kan er aan het onderwijssysteem altijd iets verbeterd worden ! |
Citaat:
Een baby overleeft het heus wel zonder opvoeding. Dan verzint het zelf wel regels, normen, waarden etca. Daar heeft ie geen kip voor nodig |
Ik denk dat persoonlijke ontwikkeling eerder belemmerd wordt door de mensen uit je omgeving, ouders, vrienden.. dan door dingen die je op school leert. Of je moet op een ontzettend strenge school zitten waar ze allerlei vreemde regeltjes kennen en waar je idd belemmerd wordt in vrij denken. Soms kun je misschien een beetje afgestompt raken door het saaie.. school is idd niet bepaald motiverend soms.
Maar het valt me vaak op dat mensen blijven hangen in de mening van hun ouders, zonder dat ze zelf de moeite nemen om verder te kijken. Mensen nemen dingen vaak klakkeloos over van anderen en voelen zich soms zelfs raar als ze totaal anders blijken te zijn en gaan het dan een beetje verbergen. De omgang met andere mensen heeft naar mijn idee een grotere invloed op persoonlijke ontwikkeling dan een leersysteem (iig het leersysteem zoals wij het kennen). Het gaat er ook niet echt om dát er informatie wordt gepresenteerd, maar hoe die informatie wordt gepresenteerd. |
Citaat:
Ik had het ook over de minimale verzorging, eten geven, dat hoort ook bij de opvoeding. |
Oneens natuurlijk, pas als je zoveel mogelijk kennis hebt genomen van de feiten kun je een mening vormen.
Het is weliswaar discutabel in hoeverre scholing leidt tot kennisname van feiten maar zonder educatie is het in zijn geheel afwezig. |
Wacht, dit gaat over educatie in het algemeen, en niet over de manier waarop men nu lesgeeft.
Voor de duidelijkheid, mijn reactie was alleen een kritiek op de manier van onderwijs geven die we nu kennen. |
Het idee van onderwijs is dat het voorkomt dat de mensheid steeds opnieuw het wiel uit moet vinden (figuurlijk), doordat we werken vanuit een steeds geavanceerdere basis. Dat lijkt me tot nu toe een nogal goed werkend systeem.
Maar als je een beter alternatief weet lijkt me dat uitstekend. |
imo (die nog nie zo ontwikkeld es aangezien 'k nog op middelbaar zit =p) vind'k educatie geen belemmering van creativiteit en zo maar wel de subjectiviteit van een leerkracht (mens).
Samengaand met da heel wat leerlingen direct aannemen wat die leerkracht zegt omdat 't de meest zekere/veilige manier is voor goede punten te halen. Als men erover nadenkt en een andere mening vormt zou die wel es fout kunnen zen... |
Mensen die gepest worden enzo, worden idd heel erg belemmerd in persoonlijke ontwikkeling door school. Verder niet vind ik van niet, het doel van school is om je te leren wat je moet leren en waar je kiest voor te leren, niet meer of minder. En als je het goed doet, krijg je wat persoonlijke ontwikkeling als bonus derbij.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.