Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   maar mijn hart vooral (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=933279)

The one who I am 21-08-2004 18:06

maar mijn hart vooral

Je slaat de wolken voor de zon
grauwe afdrukken op mijn kaken
je laat me buiten in de wereld
en mijn botten kraken

je bent de galg
waaraan ik hing
je bent de afgrond
waarin ik spring

en terwijl ik naar beneden tuimel
ben je de zwaartekracht
die mijn snelheid versnelt
en bulderend lacht

je bent mijn rots in de branding
waarop ik val
en al mijn ledenmaten breek,
maar mijn hart vooral

lovetear 21-08-2004 20:04

De eerste twee regels vind ik steeds goed, en die laatste twee zijn dan weer minder pakkend. Ik ben benieuwd hoe je schrijft zonder rijm, want als die er niet was geweest had ik het wel een goed gedicht gevonden denk ik, nu krijg je onoriginele uitspraken en geforceerde rijm(2e strofe onorigineel, onnodige eindregel in de derde strofe-->geforceerd?). Einde vind ik op zich wel leuk gevonden, maar de woordvolgorde vind ik in de laatste regel een beetje onnatuurlijk klinken, het kan wel op zich, maar het voelt niet natuurlijk aan. Ook vanwege de rijm deze volgorde gekozen denk ik, jammer. Probeer misschien zonder rijm te schrijven of besteed meer aandacht aan de woordvolgorde en de waarde van de rijmregels in het gedicht de volgende keer, dat zou een veel schelen denk ik.

xineof 21-08-2004 23:45

Ik had hoge verwachtingen van het gedicht doordat het er één van jou is :o. Dat is een heel groot compliment, maar het zet natuurlijk wel veel druk op je schrijven :p. Nee hoor, ik dacht gewoon 'wat leuk, weer eens een gedicht van...' :).

En dat blijkt ook zo te zijn, want ik vind het een érg goed gedicht. Vooral de zin 'en mijn hart vooral'; die vind ik gewoon mooi, zonder dat ik goed kan uitleggen waarom. De timing is gewoon perfect, de zin komt op het goede moment en is dé afsluiter van je gedicht. De omschakeling na 'jij bent mijn rots in de branding' is mooi; je verdraait het gehele spreekwoord op jouw manier, wat imo erg origineel is. Je vraagt je bij die zin als lezer heel even kort af 'huh?', maar weet ondertussen dat het toch moet aansluiten op de rest van het gedicht.

In de tweede strofe vind ik de herhaling heel mooi; dat stukje regelmatig is fijn, en het is ook goed dat dat niet doorloopt maar alleen in de tweede strofe zit. Aan de rijm stoor ik me eigenlijk, in tegenstelling tot lovetear, niet, maar wel heb ik het op sommige punten een beetje, vooral bij val/vooral. Verder vind ik zelf de derde strofe wat minder, ik vind het woord 'zwaartekracht' een beetje stroef tussen de overe woorden in die regel.

wilookmeepraten 22-08-2004 10:12

ik vind hem helemaal super. De laatste regels zijn echt helemaal top! moooooi :o

wilookmeepraten 22-08-2004 10:15

ik heb hem nog een keer gelezen en het einde is echt heeeeel goed.. had ik al gezegd he? ok.... dan zeg ik het nu niet weer :D

The one who I am 22-08-2004 16:13

fijn van dit soort reacties! :)
bedankt voor de opbouwende kritiek en de complimentjes:D

Ik ben het aan de ene kant ook niet eens met mijn rijm, maar andere kant vind ik het ook wel weer prettig lezen..

Het is gwoon even zo, ik ben woedend op de gene aan wie dit gedicht gericht is en ook heel verdrietig dat het voorbij is, ookal had het geen seconde langer moeten duren.. Voor mij zit dat gevoel er goed in verwerkt..

Met deze vier strofes druk ik het uit en zet ik er een punt achter.. voor mezelf...

het is al met al een 'fijn' gedicht, vind ik zelf..

Sleepingsun 22-08-2004 17:01

Dit zijn precies de gedichten waar ik van houd,
het leest heerlijk, goede woorden,
de inhoud duidelijk weergegeven.. (y)
Nee, hier heb ik niks negatiefs op te zeggen..

Hannibal 29-08-2004 02:25

Is dit een collectieve grap?

Hoffhuurvreter 29-08-2004 12:27

Citaat:

Hannibal schreef op 29-08-2004 @ 03:25 :
Is dit een collectieve grap?
Klaarblijkelijk.

Tot hier en niet verder. ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.