![]() |
turkye wel of niet bij de eu??
is turkye nu wel of niet bij de eu................ :o
|
nee
|
Nog niet nee
|
Nog niet, ondanks het feit dat Turkije al sinds een groot aantal jaar aan het lijntje gehouden wordt.
|
Citaat:
(althans m.b.t. mensenrechten dan :)) |
what Gatara said :o
|
Citaat:
|
Associatieverdrag, 1963? Dat is een pactum de compromittendo, met andere woorden het is volkenrechtelijk bindend. In dat verdrag is geleidelijke toetreding tot de EU beloofd.
|
Citaat:
met die koerdenproblematiek en de huidige rotzooi in irak zeker dacht t niet :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
da's neit zo leuk :P |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben alvast voorstander, maar of de gemiddelde 'rechtse' Vlaming (en ik zeg speciefiek 'Vlaming') dat ook zo vind... . Het zal vooral een kwestie van tijd zijn eer dat Turkije dr bijkomt. Dat dat land NIET zal toetreden is eerder onwaarschijnlijk. |
Citaat:
|
Mja, goede zaak als er toegetreden wordt. Wat een handelsverdrag verder met mensenrechten te maken heeft zie ik niet zo in, maar dan nog is het wel goed als het als chantagemiddel wordt gebruikt om iets te doen aan mensenrechten.
|
De realiteit is dat de mensenrechten helemaal niet zo'n grote rol spelen. Men wist in de jaren zestig al dat een toetreding van Turkije eigenlijk onvermijdelijk en ook onwenselijk was. Daarom zijn al (juridisch bindende) beloften gedaan. Mensenrechten zijn gewoon niet zo heel belangrijk vergeleken met economische belangen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zoals nare man zegt, de werkelijke reden dat het nog niet gebeurd is (al denk ik serieus wel dat mensenrechten ook meespelen, zeker wat betreft de Koerdenkwestie en de onafhankelijkheid van de juridische tak) is dat de Europese Unie na uitbreiding zou grenzen aan de volgende landen:
- Syrië - Iran - Irak - Armenië Daar zit de EU, zwak als het nu is, voorlopig niet op te wachten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Die Roma's en andere "zigeuners" strijden niet voor een afhankelijk land. |
Citaat:
ETA? Welke ETA? |
Citaat:
Verder: de ETA streeft voor een onafhankelijkheid van een staat op Europees grondgebied waarbij Spanje en een beetje Frankrijk mee gemoeid zijn (beide EU landen); i.t.t. het Koerdenconflict in Turkije dat wijdverbreider over het Midden-Oosten speelt (Syrie, Irak, bv.) - staten die niet bepaald stabiel te noemen zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Turkije bij de EU
Ik heb zo het gevoel dat we hen nodig gaan hebben in de toekomst... |
Citaat:
|
Turkije nooit in de EU
ik heb het gevoel dat we ze gaan missen als kiespijn in de toekomst. |
Citaat:
anders ga je een beetje je eigen bondgenoten dwarsliggen... dat kan niet natuurlijk :P |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Begrijp me btw niet verkeerd: ik denk dat Turkije ook een zeer geografisch gezien strategisch gelegen land is voor de Europese Unie op zowel economisch als politiek gebied; het is alleen dat er ook een groot nadeel aan Turkije als EU-lid hangt en zolang er geen miin of meer stabiliteit in het Midden-Oosten is gecreeerd, betwijfel ik of het wel zo verstandig is Turkije zo snel bij de EU te halen.
Eerst even in Irak de rust laten wederkeren, denk ik. Eigenlijk is de EU (en Turkije zelf ook) gewoon te laat en had Turkije al lang lid van de EU moeten zijn: politiek-ideologisch en economisch zijn zij de poort naar het Midden-Oosten; denk ik. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind dat Turkije er wel bij mag. Van mij mag de hele wereld bij de EU. Zonder grenzen is de wereld veel beter af volgens mij.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07. |