![]() |
Heeft ieder mens recht op geluk
Heeft ieder mens recht op geluk?
Ja: Geluk is niet iets wat je vanzelf sprekend hebt, je moet het zelf opzoeken. Kan je iemand anders erop aanspreken als je het niet hebt? Nee, want je bent er tenslotte zelf verantwoordelijk voor. Nee: Als je er geen recht op hebt kan iedereen jou verbieden gelukkig te zijn. Geluk is van niemand dus iedereen heeft het recht jou het te ontzeggen. Een ogenschijnlijk triviale vraag heeft nog best leuke implicaties. Wat vinden jullie? |
ik geloof niet in rechten :bloos:
Maar ik denk dat iedereen de mogelijkheid heeft tot geluk, omdat het niet afhankelijk is van je situatie maar van je mentale staat. |
Citaat:
|
Citaat:
|
He getsie "ik heb ook recht op geluk"
He bah wat een flauwekul weer evenals je jezelf geluk geeft, geef je jezelf het recht daarop |
Ik vind 'recht hebben op' een beetje vaag. Bedoel je dat ieder mens de basisvoorzieningen moet verkrijgen, de voorwaarde om überhaupt gelukkig te kunnen zijn?
Daar ben ik het wel mee eens. |
In discussies die beginnen met 'heeft iemand recht op...' meng ik me uit principe niet, tenzij het om rechten in juridische zin gaat. :)
|
nee mensen hebben geen recht op geluk maar dat anderen dan iemand kunnen verbieden om gelukkig te zijn :confused:
waarom zou dat zo zijn? |
in het leven buiten de wet om draait het niet om RECHTEN maar om KEUZES... je kiest een weg en wat je daar tegen komt is soms voor jou te verstaan als GELUK en soms als ONGELUK. Maar soms kan iets wat jij als ONGELUK zag je naar een keuze en een pad brengen waar je juist GELUK ondervind... Wij hebben het GELUK dat onze wereld gecontroleerd wordt door RECHTEN die onze KEUZES kunnen sturen zodat we uiteindelijk allemaal het pad der GELUK zullen bereiken. :)
|
iedereen heeft recht op de basisvoorwaarden om geluk te kunnen scheppen. Dus een menswaardig bestaan. Maar het is de taak van iedereen voor zich om zn eigen geluk binnen dat menswaardig bestaan te creeeren. Iedereen wordt van andere dingen gelukkig, geluk is te persoonlijk om in algemene termen erover te praten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Scholieren mogen niet gelukkig zijn. Scholieren moeten naar school.
|
DNMB heeft net dus gesuggereerd dat mensen die een niet menswaardig bestaan hebben geen kans op geluk hebben.
Mm.... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat het handig is als je als topicstarter een definitie voor geluk geeft, omdat er vaak wat interpretatieverschil van het woord geluk is. In mijn ervaringen dan :o . |
Ik vind dat iedereen recht heeft op geluk. Niet in juridische zin mischien maar je kan volgens mij ook op een andere manier recht hebben op iets. Het is alleen afhankelijk van hoe je je gedraagt en wat je wel en niet doet. En je moet er natuurlijk wel een beetje je best voor doen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je er geen flikker voor doet en er toch maar vanuit gaat dat je gelukkig word. Dat werkt volgens mij niet. Maarja als je gelukkig bent met nietsdoen dan is daar ook niets mis mee. Zolang een ander er maar geen last van heeft.
|
Citaat:
waarom zou dat geluk van niemand zijn als je er geen recht op hebt :confused: |
Lijkt me niet. Er zijn veel te veel dingen die mensen gelukkig maken, doch andere mensen daarmee tegelijkertijd ongelukkig maken.
Het is wel het doel van de overheid om het geluk van de mensen zoveel mogelijk, dus binnen bepaalde grenzen, te bevorderen. Maar daaraan mogen geen rechten worden ontleend vind ik. |
Dat houd je altijd. Je kan als overheid niet iedereen gelukkig maken. Dat gaat nou een keer niet, daar zijn mensen te verschillend voor. Maar ik vind ook niet dat het een taak is van de overheid om mensen gelukkig te maken. De overheid zit er om de zaken voor de mensen zo goed mogelijk te regelen en of de mensen gelukkig worden dat hangt nog steeds van jezelf af en niet van de overheid.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Stel je hebt drie mensen en die drie mensen hebben de overeenkomst dat iedereen recht heeft op evenveel biertjes. Die drie mensen lopen door de woestijn en ineens staan er 3 biertjes bij een oase. Het spreekt vanzelf dat ze die biertjes eerlijk verdelen, toch? Namelijk iedereen krijgt er 1. Niet meer, niet minder. Nu staan er in diezelfde oase ook 3 biertjes en er komen 3 mensen aangelopen die allemaal dorst hebben. Die mensen kennen elkaar niet, ze spreken elkaars taal niet en ze hebben dus niks van te voren af gesproken. Op wat voor manier dienen die biertjes nu verdeelt te worden? Niemand heeft ergens recht op. Dus de verdeling is ook gerechtvaardigd als die volledig arbitrair is. Bijvoorbeeld de sterkste persoon 3 en de anderen niks. Ik neem het voorbeeld van biertjes omdat ik nu een biertje drink en omdat dat gewoon herkenbaar en tastbaar is :) Maar je kan het net zo goed over iets anders hebben, zoals bijv. geluk. |
geluk heeft vooral te maken met u eigen zelfbeeld, 't is pas bij extreme benadeling (kanker, totale armoede,...) dat externe factoren gaan meespelen
voor de mindere dingen, de "niet leuke" dinge hangt 't er gewoon vanaf hoe ge over uzelf denkt wat u zelfbeeld es, u eigenwaarde. |
Citaat:
exact, het klinkt hard, maar je krijgt maar net zoveel geluk als dat je macht hebt om dat geluk mee te creeeren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
de vergelijking van biertjes met geluk vind ik nogal krom je kunt geen ''recht'' op geluk hebben verder bepaal jij alleen wanneer je gleukkig bent sommige mensen zijn gelukkig al wonene ze in no g zon krot en verdienen een dollar per dag andere hebben 10 miljoen en zijn helemaal niet gelukkig verder is geluk niet iets tastbaars wat je kan bezitten ook niet iets wat je eerlijk kan verdelen en al helemaal niet iets waar je recht op kan hebben |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45. |