![]() |
pusbulten (sorry, kan er niks anders van maken)
Het konijntje van mn zus had ineens een bult met pus, ze was eerst niet zo ziek maar toen werden het er steeds meer en ze is doodgegaan. We wilden nog naar de dierenarts gaan maar 't was al te laat.
We dachten dat het mixematose was maar nu heeft een van de cavia's precies hetzelfde (ze zitten bij elkaar). Alleen bij hem is een bult open. Ook de cavia is niet ziek maar het stinkt wel heel erg :| . Het andere konijntje heeft nu een kei-harde bult zonder zn oog. Het lijkt wel een stukje woekerend bot (ofzo). Wie herkent dit en zou weten waardoor het komt. Oja, ze zitten buiten in een ren... en we gaan morgen naar de dierenarts. (alleen kan daar geen verslag van geven want dan ben ik weg) |
hmm, het kan een abces zijn, dat is een bult die zich vult met een al dan niet heldere pusvloeistof. Ik dacht dat de dierenarts dit zo op kon lossen door hem open te maken. Als de vloeistof helder is is er niks aan de hand (soort enorme blaar). Maar als de vloeistof troebel is dan kan het zijn gaan infecteren, dan worden ze dus ziek. DA is idd de beste oplossing, hopelijk is er niks aan de hand.
Met abcessen moet je overigens direct naar de dierenarts, zeker als ze in de buurt van een oog zitten. Abcessen groeien namelijk gewoon door, als ze bij het oog zitten kan het abces in de oogkas woekeren en het oog er 'uit' duwen, dan wordt het oog helemaal naar de zijkant geduwd en het puilt erg uit. Ik heb er het levende bewijs van gezien, hangoorkonijn, daardoor blind aan het oog en erg veel pijn. Nu is het een Cycloopkonijn en, voor zover ik weet, weer gelukkig :) |
Ik denk dat er bij dat konijn een abces heeft gezeten. Een abces is zeg maar een ontsteking en daar kunnen dieren erg ziek door worden.
Het andere bultje weet ik niet. daarvoor raad ik je aan even contact op te laten nemen met je dierenarts. |
Maar ik vind het zo gek want de cavia heeft precies hetzlfde als wat het konijntje had. Dit kan geen toeval zijn lijkt me. Zou het misschien door een kat kunnen komen?
|
Dat zou ook goed kunnen ja, als die ze een keer heeft geslagen met zijn nagels uit bijv., dan kan het gaan ontsteken en krijg je dus ook een abces..
|
Ik denk dat die een keer hebben gevochten, cavia's en konijnen verstaan elkaars "taal" niet, daar kunnen irritaties door komen. Het is dan ook niet aan te raden cavia's en konijnen bij elkaar te houden want vooral konijnen kunnen de cavia's ernstig verwonden.
|
Geen idee, het kan een abces zijn, mijn kat heeft idd ook zijn oog eraan verloren.
Maar wie weet is het een overdraagbare virus of bacterie...In dat geval toch wat opletten dus. |
De dierenarts is er dus bijna zeker van dat het een kat was dus toch maar het hok dichtdoen 's nachts....
Dat cavia's en konijnen elkaars taal niet verstaan weet ik maar we hebben er echt nooit problemen mee gehad. We hebben trouwens dwergkonijntjes en die doen echt niks bij onze cavia's. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29. |