![]() |
Ik ga stoppen met studeren...
Nu vroeg ik me af wat ik moest regelen.
Ik ben 20 jaar (itt de leeftijd bij mijn naam :)), heb de afgelopen twee jaar gestudeerd, dat was allemaal vrij simpel. Ik kreeg stufi van de IB-groep en ik had een particuliere studentenverzekering. Ik vraag me af wat ik nu allemaal moet regelen. Wat betreft school heb ik me gewoon niet heringeschreven. Ik vraag me af of ik dan ook meteen uitgeschreven ben bij de IB-groep of moet ik dat opzeggen ofzo? Ok, dan denk ik eraan dichter te proberen te worden, dus dan wil ik eerst een uitkering aanvragen, en dan wil ik wat gedichten opsturen naar een uitgever. Wat moet ik dan allemaal regelen? Ik denk zelf naar de sociale dienst, en dan uitkering aanvragen? En wat nog meer? Moet ik me nog in laten schrijven bij een arbeidsbureau/CWI ofzo? Enne wat betreft verzekeringen, moet ik die dan opzeggen, of eerst veranderen totdat ik een ziekenfondsverzekering kan krijgen? |
Ik denk niet dat het zo makkelijk gaat.
Een bijstandsuitkering is niet iets wat je zomaar even aan kan vragen, om vervolgens te kunnen doen en laten wat je wil. Als je een uitkering hebt zit je aan een sollicitatieplicht vast. Je kunt dus niet zeggen: ik wil thuis gaan zitten en gedichten schrijven. Je moet heel regelmatig op gesprek komen op het CWI, heel actief solliciteren. Zij geven je vacatures mee en dat zijn bepaald geen topbanen. Zij gaan er gewoon vanuit dat je ieder werk moet aannemen dat je kunt krijgen. Bovendien gaan er soms sowieso al maanden overheen voor je überhaupt een uitkering ontvangt. Dichter 'word' je over het algemeen ook niet een, twee, drie, ook als je een uitgever vindt die bereid is om je gedichten te publiceren duurt het nog vrij lang voor je gedichtenbundel in de winkel ligt. Bovendien zijn er niet erg veel beginnende dichters die kunnen rondkomen van het schrijven. Maar goed, een bijstandsuitkering aanvragen doe je door je aan te melden op het CWI, dan krijg je een intake gesprek en je moet ontzettend veel papieren inleveren en formulieren invullen. Zij zorgen er vervolgens voor dat je aanvraag bij Sociale Zaken terecht komt. Als je in de bijstand zit kun je gebruik maken van een speciaal ziekenfonds, maar dat kun je op het CWI het beste aanvragen. (Ik zou er nog maar heel goed over nadenken, ik heb het idee dat je er nogal makkelijk over denkt.) |
Wel, het zit gewoon zo, ik wil neit meer studeren en ik wil daarover eerlijk tegen mezelf zijn
|
Moet je niet geld aan de ib-groep terug betalen als je geen studie afrondt?
|
Wat betreft stufi;
Als je het eerste jaar voldoende studiepunten (de helft ofso) hebt behaald, wordt dat jaat Stufi een gift. Maar de jaren daarop wordt je stufi alleen een gift als je binnen 10 jaar je studie afrondt. En omdat je van plan bent dat dus niet te doen lijkt me dat je 1 jaar stufi+ov moet terug betalen :S? (Ik weet het niet helemaal zeker) |
Je kan net zo goed een straatje staatsloten kopen en hopen dat je genoeg wint om daar van te leven.
ff 2 jaar doorbijten, desnoods met een andere studie. Vervolgens pas gedichten schrijven en nu in je vrije tijd. Als je eenmaal bent gestopt met school, begin je niet zo snel meer omdat je dan vaak een stap terug moet doen financiel gezien. Als je eerlijk tegen jezelf bent, besef je dat dit zo niet werkt. |
Dat wordt op een houtje bijten de komende tijd. Je hebt geen arbeidsverleden, dus in aanmerking voor een WW-uitkering kom je niet. Je bent ook niet arbeidsongeschikt dus enige andere uitkering kun je ook wel vergeten, rest de bijstandsuitkering, maar ook die krijg je niet zomaar omdat je niet wilt studeren. Als je vrijwillig werkloos blijft en niet studeert word je gewoon heel erg arm.
|
Moet ik meteen die IB-groep shit terugbetalen of kan dat ook over 8 jaar? (Ik heb immers 2 jaar gestudeerd)
nare man, krijg ik geen iets van een kunstenaarsuitkering als ik zeg dat ik dichter ben? |
Tip, ga bij een uitgeverij werken en dicht in je vrije tijd ;), kom je een beetje in het wereldje.
Mocht je dit toch doorzetten, zorg dan voor regelmaat en discipline in je leven, anders word je doodongelukkig. |
Citaat:
|
Citaat:
Dude, schrijven en zeker gedichten, daar verdien je gewoon geen kloot mee. Dat moet je doen als hobby, of als je 65+ bent of als je je eigen voedsel zoals nootjes en besjes op en onbewoond tropiscvh eiland, waar je gedumpt bent met pen en papier... hint: zoek iets anders |
Citaat:
het is het enige wat ik misschien nog kan verdragen ik wil absoluut niet werken eigenlijk een kunst-achtige vorm van werken is dan voor mij het beste denk ik qua kunst kan ik alleen dichten schrijven ook wel maar daar ben ik te lui voor |
Citaat:
2) Je kan het proberen, grote kans dat je in financiele problemen komt, maar dan moet je genoegen nemen met een brak kamertje waar zelfs asielzoekers je om uitlachen (maargoed, dat vinden sommigen niet erg). Wil je 2 niet, doe dan iets aan je instelling in het algemeen of ga echt een afrikanenleven leiden (zelf je voedsel zoeken in 1 of ander onbekend land)... |
Citaat:
|
Ik denk niet dat dit zo gaat werken.
Ik raad je heel erg aan om niet te stoppen met je studie. Ik weet niet wat voor studie je doet, maar wat voor man ben je als je het niet nog een paar jaar kan volhouden of een andere studie (iets wat je wel leuk vindt?) kan doen. Dit zijn mijn ex-scheikunde leraar ooit: Er zijn maar héél weinig mensen die hun studie leuk vinden. Bijna iedereen vindt het erg. Het is gewoon een kwestie van door de zure appel heen bijten. Want je moet niet vergeten dat je studie maar voor een paar jaar is en je werk is voor de rest van je leven (iig tot je 65e). Studie is ook niet alles, dat weet ik ook wel. Als je nou een leuke baantje had gevonden of iets dergelijks dan zou ik zeggen 'jongen, doe wat je gelukkig maakt', maar ik heb het gevoel dat dat bij jou niet zo is. Ik ken je helemaal niet, misschien wordt je later wel een grote dichter en verdien je genoeg met alleen schrijven, maar realistisch gezien lijkt die kans me even groot als de kans dat je de jackpot wint. Of zoals een amerikaan het zou zeggen: 'you bum, get your act together before i smack you like a bitch' Gewoon nog een paar jaar volhouden, je zegt zelf dat je studie simpel is. Kan je niet gewoon studie én gedichten doen? Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor mij :( |
Citaat:
|
Ik bedoelde dat de situatie toen vrij simpel was.
Maar de studie ook. Luister ik vind deze studie leuk,maar mijn studie biedt ook geen uitzicht op eenbaan die ik leuk vind. Om eerlijk te zijn, ik ken geen baan die ik leukvind.Nergens. dus het is hopeloos, het is allemaal fuckinggoeploos |
Citaat:
Jij bent niet de enige jongen. Wat zijn je interesses? wat vind je leuk om te doen naast schrijven? |
Citaat:
de rest van de mensheid is niet eerlijk tegenover zichzelf ja het wordt godverdomme eenstijd dat mensen in opstand komen ik vind helemaal NIETS leuk schrijven ook niet maar gedichten schrijf ik gewoon heel makkelijk zonder moeite verder vind ik geen ene fuck leuk om te doen het is allemaal onboeiend saai vervelend GAAP |
Citaat:
En voortaan niet meer zo vaak naar fight club kijken! |
Ik maak me hier een klein beetje boos over want..
Ik ken dus mensen die mochten willen dat ze kunnen werken.. maar door ziekte/lichamelijke handicap zijn ze daar niet tot toe in staat. Zij mochten willen da ze ook maar iets konden doen voor de samenleving dan de hele dag naar zo'n dooi plafond te zitten staren. En jij zegt dat je geen ZIN hebt om te werken? Fucking hell.. |
Citaat:
Moet ik vanwege gehandicapte mensen mijn hele leven boeten voor mijn intelligentie, voor mijn lichamelijke fitheid? |
Citaat:
|
Citaat:
Jij hebt ook wel eens een restje eten weggegooid. Nu moet je jezelf martelen, want Afrikanen zouden een moord doen om dat stukje eten. Zo zijn er nog honderden voorbeelden te verzinnen. (btw: hoi :)) edit: fight club gaat over de anti-consumentenmaatschappij (oa). Maar de reden erachter is heel wat anders dan dat jij aanwijst (bij hun gaat het er absoluut niet om dat ze niks kunnen vinden dat ze leuk vinden) |
Gutogut wat een drama zeg.
Er rest je inderdaad niets anders dan een kartonnen doos met jouw instelling. |
Mensen zoals jij zijn het probleem van deze maatschappij. Een beetje parasiteren op gemeenschapsgeld. Bah tis gewoon zielig, wat zegt je omgeving hier van?
|
Citaat:
Als hij toch nog niet doorheeft dat je geld nodig hebt om te overleven tegenwoordig dan leert hij dat zelf wel. Ik zie hem wel terugkruipen naar zijn leven nu en smeken om elke studie die hem ook maar aan een baan kan helpen. Heeft mijn broer ook zo moeten leren, maar die had andere problemen toen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Van: hier heb jij ook wat, want je weet nog niet wat je wilt met je leven. |
En wanneer denk je dat te weten dan?
|
Citaat:
hier kan ikgewoon niet tegen die maatschappelijked ruk |
Citaat:
|
Citaat:
Waar? :confused: :P |
tip zoek psych.
|
Citaat:
paul je hebt hulp nodig paul zoek een psych paul ga eens met iemand praten lekker makkelijk als je geen antwoord weet op mijn realistische vragen |
Citaat:
Overigens, hoe eerlijk vind jij het dat mensen die wel weten wat ze willen of mensen die het niet precies weten maar toch maar iets doen om een steentje in de maatschappij bij te dragen, jou zouden moeten onderhouden (want daar zou het volgens jouw methode op neerkomen) omdat jij wispelturig en egocentrisch bent? |
Citaat:
als mensen van mij al roepen dat ik depressief ben, nou in vergelijking tot njou heb ik een puik leventje en ben ik de grootste optimist die er is |
Citaat:
ik durf egwoon WEL vragen te stellen en de wereld een halt toe te roepen ik vind dat heel eerlijk ik vind dat mensen elkaar moeten onderhouden als ik een leuk beroep had, en er veel geld mee verdiende,zou ik ook alles weggeven |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het leven bestaat uit geven en nemen, voorzover ik kan zien wil jij alleen maar nemen. Hoe lang denk je dat mensen dat willen doen (als je die al zou vinden)? |
Als ik het zo lees, gaat het niet om plezier in het studeren en werk, maar zit het veel dieper.
"Niets zo ongelukkig als een mens zonder doel" Probeer eerst maar is uit te zoeken waar je zo "verdomde" bang voor bent. Ik weet dat het niet voelt als angst, maar er is ergens een oorzaak waarom je je zo voelt (beschermd). Ik weet dat ik je helemaal niet ken, maar sommige dingen gelden voor iedereen... |
Citaat:
kan ik ook niets aan doen als andere mensen willen werken is dat prima als alles gratis werd, dan zouden we eeneerlijke wereld hebben |
Citaat:
Wil je hier niet aan meedoen dan kun je 2 dingen doen: je hand ophouden bij de sociale dienst (wat ik dus egocentrisch zou vinden want je zegt dat je een zekere intelligentie en lichamelijke fitheid beschikt waar je makkelijk iets mee zou kunnen doen om niet alleen je handje op te hoeven houden), of ergens de wildernis induiken en geheel in je eigen levensonderhoud voorzien. |
Een kunstenaarsuitkering krijg je ook niet zomaar. Ik geloof dat er wel een subsidie bestaat voor schrijvers, maar daar moet je volgens mij al iets voor gepubliceerd hebben. Je kunt niet zomaar zeggen: ik schrijf gedichten, dus doe mij even zo'n uitkering.
|
Deze draad kan niet serieus zijn, toch? :rolleyes:
Ik wens je enorm veel plezier toe met het werken in de plantsoendienst of wat voor ander vervelend baantje dan ook, wat je zal moeten opknappen om je uitkering te behouden. :p |
Nu ik erover nadenk weet ik ook nog niet precies wat ik wil met mijn leven. Ik denk dat ik ook maar een beetje ga dichten. Eigenlijk is er helemaal niets wat me leuk lijkt... maar vooruit dit doe ik dan nog wel :rolleyes: :p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10. |