![]() |
Chirurg
Op aanraden van mensen hier heb ik eens geprobeerd om te 'werken' aan een gedicht. Ga de 2 versies plaatsen en laat eens weten welke de beste is. (of als ze alletwee slecht zijn)
Zelf ben ik er niet echt overtuigd van het resultaat (de 2 versies dan) :s ruwe versie Met de precisie van een chirurg wik je snijdende woorden. Doorprikt m'n dromen en kijk je glimlachend naar m'n steriele smart. Je haalt me ruw uit m'n narcose. "Tijd heelt alle wonden" fluister je "maar niet allemaal." "eindversie" Als onder een microscoop lees je m'n uitvergrootte gevoelens. En dien je op voorschrift van de liefde illusies toe in pillen die ik gewillig slik. Onherkenbaar achter dat groene masker en met de precisie van een chirurg wik je snijdende woorden. Doorprik je mijn dromen en analyseer je mijn steriele smart. Je haalt me ruw uit mijn narcose. Tijd heelt alle wonden maar niet allemaal. is trouwens m'n 1e lange gedicht :) |
Mooi.
De tweede versie vind ik beter hoor, vooral door de laatste twee zinnen die in de eerste versie een dialoog vormden. Dit is mooier, het komt meer naar voren. Mooie, aparte vergelijking. |
De klamheid van een chirurg, de onpersoonlijkheid van een ziekenhuis... Je raakt het sterk in je gedicht, en inderdaad het best in het tweede... Die woorden, zo pijnlijk steriel medisch, maar zo hard, of hoe je medisch vocabularium toch tot poëzie kan brengen, mooi...
Groetjes, Dreampoet |
Voor alle duidelijkheid, ik begrijp wel dat je de chirurg gebruikt als beeld voor liefde en pijn, maar ik liet me meevaren ;)
Groetjes, Dreampoet |
ik vind hem helemaal super! en toch..... struikel ik een beetje over het laatste zinnetje.. die loopt er naar mijn idee niet zo lekker achter
|
Citaat:
bedankt voor de reacties trouwens :D |
Als je nou dit stukje:
"Tijd heelt alle wonden" fluister je "maar niet allemaal." alstjeblieft, alstjeblieft, alstjeblíeft in de tweede versie wilt zetten, heb ik nog een grotere bewondering voor je dichtkunst. Omg, ik wist echt niet dat je zo goed kon schrijven :o. Ik ben écht onder de indruk. De dichtvorm is er echt een waarvan ik heel veel houd, er zit afwisseling in en ik houd veel van elementen als een stukje dialoog ertussen door (waardoor ik je dus bijna smeek om die laatste strofe aan de ruwe versie over te laten), en dan die bijzin 'die ik gewillig slik'. Heel knap bovendien hoe je die medische vaktermen om hebt kunnen zetten naar poëzie, het zit zo vol gevoel. Echt, het is één van de beste dingen die ik laatst las. |
Citaat:
ja.. dat is een hele goeie... misschien tijd heelt alle wonden maar maanden worden jaren (of iets anders dat eindigt op jaren) maar omdat ik de rest van het gedicht nogal behoorlijk boven mijn eigen niveau vind durf ik bijna geen verandering aan te geven :) |
Als onder een microscoop
lees je m'n uitvergrootte gevoelens. En dien je op voorschrift van de liefde illusies toe in pillen die ik gewillig slik. Onherkenbaar achter dat groene masker en met de precisie van een chirurg wik je snijdende woorden. Doorprik je mijn dromen en analyseer je mijn steriele smart. Je haalt me ruw uit mijn narcose. "Tijd heelt alle wonden" fluister je "maar niet allemaal." Toch maar de tip van xineof gevolgd omdat het eigenlijk (naar m'n gevoel dan) logischer is. Een chirurg spreekt ook z'n patiënten toe en het klopt ook beter bij de rest van de lengte van strofes. En aangezien de chirurg in dit gedicht een vrij actieve rol heeft mag hij ook wel eens iets zeggen :) |
ik struikel ook over die laatste 2 zinnen, misschien heel dom.
Tijd heelt ALLE wonden maar niet allemaal... voor mijn gevoel klopt dat niet. |
Tsjuk, ben ook nog niet verzoend met de laatste strofe. Allé, de tijd die alle wonden heelt.
Is een verwijzing naar dat spreekwoord, maar niet alle wonden helen met verloop van tijd...Zou dat idee willen gebruiken als slot maar vind de juiste woorden niet :s |
Ja idd, ik snap wel waarom je het gebruikt en ik vind dat ook een heel mooie keuze. Maar de woorden zou ik iets anders doen... maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe..
Maar zo gauw ik iets weet dan zal ik het er neer zetten en dan kan je zelf kijken wat je ermee doet ;) |
Echt heel indrukwekkend. Ik heb het dan over de samensmelting van de twee gedichten. Ik bewonder vooral de tweede strofe, maar die laatste mag er ook zijn. Zoals hierboven al gezegd door xineof, het is echt betoverend. oh ja... en gelukkig maar dat je niet allé in je gedichten gebruikt :D:D:D:D
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18. |