![]() |
OV-kaart
keej, ik weet dat er meerdere forums over deze kaart zijn, maar dat wordt zo verwarrend.
ik vraag me dus af of je als 17 jarige al ov krijgt als je een hbo opleiding gaat doen. ik d8 nl. dat zodra je een hbo/wo (maar dan ben je al 18) opleiding gaat doen, een ov kaart krijgt. maar als je nu dus in het verkeerde kwartaal 18 wordt, krijg je m pas vanaf 1 okt. dus kan ik hieruit afleiden dat 17 jarigen m nog niet per 1 september krijgen? zo wel, is dat niet een beetje krom??? |
17-jarigen die hbo/wo volgen krijgen hun OV pas in oktober.
|
Als je niet voor 1 juli 18 bent geworden, krijg je vanaf 1 oktober (= het laatste kwartaal van het jaar) je OV-kaart.
September valt immers 'midden' in een kwartaal, daarom moet je wachten tot het nieuwe kwartaal.. en die begint dus op 1 oktober. Krom is het niet; als je na 1 juli 18 wordt, krijg je dat kwartaal (juli-augustus-september dus) nog kinderbijslag. Als je én stufi met OV én kinderbijslag zou krijgen, krijg je te veel. |
ik blijf het een idiote regeling vinden.. het schooljaar start 1 september (eigenlijk al in augustus met introductieweken etc erbij), waarom krijg je die klote-ov dan pas 1 oktober. Elke dag heen en weer reizen kost echt klauwen met geld voor een hoop studenten.
|
Omdat je tot oktober nog kinderbijslag ontvangt.
|
Ik heb em gisteren opgehaalt en moet zeggen ben niet tevreden met de grote ervan (n)
|
Dat systeem moet toch maar eens omgegooid worden.
Maar ja, dan zullen we er toch eerst eens voor moeten zorgen dat het allemaal niet afgeschaft gaat worden. |
Halloooo mensen wat zeurt iedereen echt!
Zelf ben ik 17 jaar, 6 vwo. Volgend jaar ga ik naar de Universiteit, en krijg ik ook meteen mijn OV. Als ik havo gedaan zou hebben, had ik nog een half jaar moeten reizen met het Openbaar Vervoer, zonder dat het vergoed werd. Maar dat systeem is allesbehalve krom: je krijgt dat nog gewoon kinderbijslag! Wanneer dat stopt, krijg je ook meteen je OV-jaarkaart. Ook wordt er gezeurd over de tijden dat het geldig is. Als jij thuis blijft wonen, is het handig de OV-jaarkaart te laten gelden voor doordeweeks. Immers, in het weekend hoef je niet naar je school toe. Voor wie op kamers woont is er de mogelijkheid hem voor het weekend in te zetten, zodat je naar huis kan. De kaart is toch bedoeld voor je STUDIE, niet om leuk gratis heel Nederland door te kunnen reizen hoor! Jullie mogen wel iets dankbaarder zijn met deze OV-jaarkaart, het scheelt je een hoop geld. En voor degene die een beetje het nieuws volgt: bijna was er de regeling dat studenten hun OV na afloop van de studie terug zouden moeten betalen. Dit is niet doorgegaan: het blijft geheel gratis. Maak er gebruik van, en zeur niet zo!! |
Citaat:
|
Citaat:
De kamer die ik heb kunnen vinden ligt in Zeist, terwijl ik in Utrecht ga studeren. Dat openbaar vervoer zal ik dus toch wel nodig hebben door de weeks, ookal woon ik al dichterbij. Maar als ik dan ook nog terug zou mogen naar mijn ouders zou een weekkaart daarin te kort schieten, toch? Het ligt dus niet zo simpel als jij zou willen! |
Ja, maar je studiefinanciering krijg je wel gewoon vanaf dat je aan je studie gaat beginnen.
En ik heb nooit gezegd dat OV evenveel waard is als kinderbijslag, maar voor degenen die het beiden zouden krijgen zou het wel een beetje duur worden voor de overheid, niet? De weekendkaart afschaffen? Omdat 'naar je ouders terug in het weekend niet bij je studie hoort'? Die argumentatie is onzin, het hoort er wel degelijk bij! De hoge kosten van het af en toe terug naar huis reizen, kan mensen ervan weerhouden op kamers te gaan. En kan mensen er dus zelfs van weerhouden te gaan studeren. Die kosten móeten voor een hoop mensen haast wel vergoed worden, omdat het anders niet te betalen valt. Dat jij je OV OOK doordeweeks nodig hebt omdat je ver(der) weg op kamers zit, is je eigen keuze geweest. Waar zou de grens moeten liggen om de OV-jaarkaart voor 'ver weg wonenden' zowel in het weekend als doordeweeks moeten laten gelden? Precies, dat is een hellend vlak. |
Citaat:
'Ze' moeten afgeschaft worden. (Niet OV-kaarten, maar 'ze' :P ) |
Citaat:
het meest verre wat je moet fietsen is een uur en dat is in principe best te doen elke dag dus het is gewoon onzin dat je je ov nodig hebt doordeweeks |
Citaat:
ik zou zeggen, check de site van de IBG eens voor je onzin uit gaat kramen! |
Citaat:
|
Citaat:
zoals GELDIG VAN SEPTEMBER - DECEMBER want stel je voor ze kunnen het niet lezen :rolleyes: |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En je moet misschien rekening houden met flink wat andere dingen, zoals veel hogere kosten als je gaat studeren (en helemaal als je ook nog op kamers gaat). Natuurlijk kies je daar zelf voor, maar dat maakt het probleem nog niet minder groot. Het is best frustrerend als je elke maand elke cent om moet draaien, dan kan ik me best voorstellen dat je zeurt over iets als een OV. En ik wil jou over een jaartje of wat nog wel eens horen. ;) |
Citaat:
Dat jij de ov-kaart te groot vindt, is gewoon persoonlijk. Ik heb er verder geen problemen mee. Als ze hem kleiner maken, dan zal er weer een idioot te voorschijn komen die klaagt dat hij te klein is. En ik weet niet welke id-kaart je hebt, maar de mijne is groter dan me ov-kaart. |
Citaat:
Ik vind de OV-jaarkaart ook niet te groot, hij past nu precies in een vakje in mijn portomonee waar zo'n venstertje voor zit, als ie kleiner was geweest dan had ik hem elke keer weer moeten zoeken tussen al die andere pasjes met hetzelfde formaat. |
Citaat:
|
maar goed, 17 jarigen krijgen m dus vanaf okt.
wat is dat dan voor een onzin dat 18 jarigen ook tot okt. moeten w8en!!! (ja ik weet t, de kinderbijslag, maar t is egt onzin, want die kinderbijslag wordt egt niet aan de kinderen voor de trein gegeven hoor!) |
Citaat:
Sommige ouders zullen hun kinderen wel geld geven voor het openbaar vervoer. Andere ouders idd niet. Lullig, maar het is niet anders. (Andersom zou je ook lullig kunnen noemen, krijgt een gezin twee keer geld ipv één keer.) |
Citaat:
en als het regent doe je maar een regenjas aan of je gaat dan een keertje met de bus nou snap ik waarom de gemiddelde student 5- 10 kg aankomt |
Citaat:
|
hmm, ik ben dus 17 en ga naar hbo, en heb nog geen bericht gekregen over et ophalen ofzo. ik weet dat ik em dus pas per oktober krijg, maar zijn er meer 17jarigen die nog geen bericht hebben gehad?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik reis nu al illegaal met een roze strippenkaart als ik met de bus moet (vrienden van het station halen etc.) omdat er maar 3 keer zo'n ritje op een strippenkaart past. ik was gewoon nog een beetje pissed op die andere persoon die zeurde over het niet mogen zeuren over OV en dat heb ik op jou afgereageeerd en had ik niet mogen doen, sorry |
ik heb net mn week-ov opgehaald, en hij is maar tot en met december geldig. klopt dat :s?
|
Ja, daarna moet je een nieuwe ophalen die dan van januari tot december geldig is.
|
Ik heb van de week gehoord dat iemand zei dat als je nog geen 18 bent je je ov dan ook zelf kunt betalen en dan later geld daarvan terug kunt vragen?
(Het is maar iets dat ik gehoord heb he..) |
Citaat:
Daarnaast; zelf betalen kan je dus wel doen, maar een traject-kaart voor een maand is goedkoper. |
Citaat:
|
Citaat:
Of deze regel moet inmiddels alweer veranderd zijn... |
Citaat:
|
Ik heb zelf 2 jaar lang zonder OV-kaart van Leiden naar Utrecht en weer terug moeten reizen. Zo'n ramp is het nou ook weer niet. :rolleyes: Het is alleen behoorlijk duur zonder OV-kaart.
|
Citaat:
handig, omdat ik van plan ben om in januari ofzo op kamers te gaan :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat geld kan je dus terugvragen |
Citaat:
wat als je nou op 1 juli 18 word.. ( zoals ik ) |
Citaat:
|
Zonder een nieuw topic te openen ff een andere vraag: Kan je met je OV van sept t/m dec morgen en overmogen (30, 31 aug) ook gratis reizen. Wordt daar moeilijk over gedaan?
|
Ja daar wordt erg moeilijk over gedaan. Als ze je controleren, moet je alsnog gewoon een kaartje kopen. Omdat er duidelijk op staat dat ie pas vanaf september geldig is.
Mijn buurman is conducteur en ik heb het gevraagd aan hem. |
Citaat:
Ik zou het er niet op gokken. |
Het enige aan die ov waar ik niet tevreden mee ben is de foto :o
|
Citaat:
|
Citaat:
ik word volgende week dinsdag 17 en krijg ook per 1 oktober me ov :) (en zit op HBO) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05. |