Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Films, TV & Radio (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Eng. Wat is nu écht eng? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=937706)

AJMouse 26-08-2004 02:42

Eng. Wat is nu écht eng?

Dit is niet een topic waarin ik vraag wat je nu de engste film ooit vindt, of de meest gruesome film ooit. Desondanks mag je natuurlijk wel zeggen wat de engste film is die je ooit gezien hebt. Ik zoek dus niet goorheid eigenlijk.

Maar wat vind jij nu echt een aspect dat een film eng maakt? Of welke scène uit een film was voor jou het engst ooit?

Wat is iets standaards, maar blijft toch telkens eng bij elke film die eng bedoelt is?

Voor mij is dat bijvoorbeeld zo'n klapspiegeltje in een badkamer, je ziet de hoofdpersoon via de spiegel, hij of zij pakt een medicijn door het kastje open te doen, doet het kastje dicht, en ineens staat daar iemand achter hem of haar. Met een hard geluidseffect krijg ik daar toch telkens weer kippenvel bij :)

Wat ook altijd wel freaky is, is een leeg huis waarin je dan zo'n kinderstemmetje iemands naam hoort roepen, heeft ook wel iets.

Dus.. aspecten en scènes :) kom maar op!

Ghost 26-08-2004 04:20

Citaat:

AJMouse schreef op 26-08-2004 @ 03:42 :

Wat ook altijd wel freaky is, is een leeg huis waarin je dan zo'n kinderstemmetje iemands naam hoort roepen, heeft ook wel iets.

Jah, zoals in Pet Sematary.. 'let's play hide & seek!'
Ik vind van die gekke bezeten kinderen sowiezo eng..

Doodle! 26-08-2004 07:55

Citaat:

Ghost schreef op 26-08-2004 @ 05:20 :
Jah, zoals in Pet Sematary.. 'let's play hide & seek!'
Ik vind van die gekke bezeten kinderen sowiezo eng..

Jups hier ook.

Of als iemand zich die scene nog herinnert uit dat 'waargebeurd gefilmde' alien gebeuren (beetje 't idee van Blair witch project, alleen dan word een familie met thanksgiving door aliens belaagd) het is gewoon zo'n enge film in 't algemeen. Maar in de scene waar die ene jongen z'n broek gaat verwisselen en 'ie de camera neer zet begint 't beeld ineens te storen en dan zie je zo'n alien de kamer in lopen. echt fucking eng :o

lovetear 26-08-2004 08:00

Kinderen en van die kraakgeluidjes zoals in ju-on the grudge, geven me kippenvel.

Redhair 26-08-2004 10:13

Film a la theblair witchproject hebben altijd het nodige enge, omdat het realistisch gefilmd is. Ik keek de blair witch voor het eerst snachts. toen hoorde je die kinderstemmetjes en kwam er iets op de tent. Dat vond ik toch een behoorlijk eng stukje. Ik heb een hekel aan de muziekjes en dan een schrikeffect. Dan heb je helemaal geen controle over jezelf. Je hoort dan dat muziekje, en je weet dat er iets engs komt, toch schrik je dan nog. :mad:

IEMOW-KOR 26-08-2004 10:14

Blair witch scene met die kinderstemmen is creepy.
En de scene in het bad van What lies beneath

WolterB 26-08-2004 10:25

toen ik IT voor het eerst zag, de badkamerscène, waarin de douchekoppen naar elkaar komen en bloed spuiten :o

Cassiopeia 26-08-2004 10:27

Als je niet weet wat er gaat gebeuren, of je verbeelding moet gebruiken. Zoals in Signs, toen je nog niet wist hoe de aliens eruit zagen was het wat enger dan toen je het wist.

En realistisch gemaakte films zoals The Blair Witch etc.

DiaNNe>!!! 26-08-2004 10:37

ik vond It wel heel eng,
en ik vind nog steeds Nightmare on elm street films eng..

5, 6 get your crucafix, 7,8 you better stay up late, 9, 10 he`s back again...ofziets...BRRR

Andijvie 26-08-2004 10:46

Audition vond ik erg eng... Niet specifiek iets... Veel dingen :)

Belle 26-08-2004 10:56

alles met geesten en bezeten kinderen. Het ongrijpbare zeg maar.

waves 26-08-2004 11:23

van die hoge lachjes... krijg er de creeps van, brrrrr

RayMania 26-08-2004 11:27

Citaat:

WolterB schreef op 26-08-2004 @ 11:25 :
toen ik IT voor het eerst zag, de badkamerscène, waarin de douchekoppen naar elkaar komen en bloed spuiten :o
Die spuiten gewoon water hoor :s.

G-force 26-08-2004 11:33

Ik snap nog steeds niet wat mensen eng vinden aan de Blair witch project. Het valt wel op dat vooral vrouwen die film eng vinden maar goed.
Een eng moment in een film vindt ik die uitgemergelde vrouw in Pet samatry. Of in the exorcist als dat meisje onderste boven de trap af komt.

AJMouse 26-08-2004 12:39

Citaat:

RayMania schreef op 26-08-2004 @ 12:27 :
Die spuiten gewoon water hoor :s.

uit et putje kwam dacht ik wel bloed

Milk 26-08-2004 12:40

- kinderstemmetjes en bezeten kinderen idd.
- dingen die je niet ziet, die je zelf bedenkt
- schrikeffecten

...

eigenlijk alles wel wat genoemd is, ik kan zeer zeer slecht tegen zulke films...

The Crash Bash 26-08-2004 13:10

In die ene scene uit signs toen zogezegd op dat verjaardag feestje een man zelfgemaakte beelden filmde en dat je die alien voorbij zag komen, daar schrok ik wel even van.
Hoe het komt weet ik niet maar het had wel iets. :)

Hyperspeed 26-08-2004 13:29

Makkelijk, kinderen in spannende films zijn gewoon eng ..

N00dles 26-08-2004 13:35

Eén memorabel moment was toen ik voor het eerst de scene in Ringu zag waar het meisje op tv uit de put kwam kruipen en steeds dichterbij kwam strompelen. Ze maakte echt een enge beweging en uiteindelijk kwam ze in de achtergrond uit de tv kruipen. Haunting...

En ik vond de trippy scene met Jim Carrey in de arts-kamer ook creepy, als hij opeens een oude vrouw vasthoudt. En de gezichtloze scene die daarop volgt.

Verder nog het moment in Don't Look Now, als Donald Sutherland het meisje met het rode manteltje vindt. Die scene was echt magistraal opgebouwd qua spanning, en dan opeens zie je een eng, oud vrouwdwergje zich omdraaien. Ook een goed schrikmoment.

Andijvie 26-08-2004 13:42

Citaat:

N00dles schreef op 26-08-2004 @ 14:35 :

Verder nog het moment in Don't Look Now, als Donald Sutherland het meisje met het rode manteltje vindt. Die scene was echt magistraal opgebouwd qua spanning, en dan opeens zie je een eng, oud vrouwdwergje zich omdraaien. Ook een goed schrikmoment.

Jaaah, dat is natuurlijk ook erg goed. En de eerste scene uit die film is ook super, waarin hij zijn dochtertje vind. Pfff, die stilte...

.Pure 26-08-2004 13:55

Spiegels en enge kindjes.

Vond trouwens die ene scene van The Ring doodeng, dat dat meisje uit de tv komt :o

Love_Fulfilled 26-08-2004 14:24

Als er iets engs gebeurt wat je niet verwacht (dan schrik je) zoals bij Carrie opeens op het eind die hand uit het graf.
Zo'n moment waar de spanning opgebouwd word.. je voelt dat er wat gaat gebeuren en dan zit je in spanning enzo.
Maskers en clowns zijn eng.

kiek 26-08-2004 17:31

Citaat:

N00dles schreef op 26-08-2004 @ 14:35 :

En ik vond de trippy scene met Jim Carrey in de arts-kamer ook creepy, als hij opeens een oude vrouw vasthoudt. En de gezichtloze scene die daarop volgt.

oe ja dat was ook een eng stukje :|

Ik vind alles met spoken eng. vooral degenen die dingen fluisteren.
Of in the Devil's Advocate, die enge gezichten bij die vrouwen in de winkel. Herinner ik me een beetje vaag, maar het was wel heel eng.

Tiño 26-08-2004 18:31

In Texas Chainsaw Mass. de scene dat een van de jongeren, een meisje, in het huis van leatherface zit en dat ze de oude man met rolstoel omhoog helpt en dat je dan dus die Thomas(leatherface) voorbij ziet lopen, het meisje ziet schrikken en toch nog die man helpt in zn rolstoel, dat is ook wel eng,omdat zij nog niks weet en dan, naja wel eng...:S

aniki 26-08-2004 18:55

-enge kinderstemmen (nightmare on elm street, een aflevering van BTVS)
-als er iets plotseling tevoorschijn komt.
-en als de kijker weet dat er een demon/spook/moordenaar rondloopt en de vrouw/man weet niets en loopt vrolijk rond.
Dan verwacht je dat er iets engs gaat gebeuren en als er dan plotseling een kat tevoorschijn komt is dat ook eng.

En het begin van arlington road, echt helemaal bij het begin, was ook best eng. Wel raar, want er waren gewoon normale dingen te zien, zoals een hond enz, maar de manier waarop ze filmden en het geluid... en dan opeens die aangereden kind. Niet dat de film voor de rest eng was of zo.

11568 26-08-2004 19:22

Ik vind the Sixth Sense [die scène waarin die psychiater een bandje van een sessie terug luistert, steeds harder en harder...tot je dat Spaanse gefluister hoort...] al doodeng. Inmiddels zo'n 12 keer gezien maar ik blijf de helft van de tijd met mijn kop onder de dekens en ik slaap standaard slecht na het zien van die film.
Hetzelfde bij the Exorcist, en nog wat van zulke films.
Tsja, ik ben schijterd, mijn angstdrempel ligt erg laag wat films betreft.
En wat het eng maakt. Dingen die niet "kunnen", geesten, duivels etc. Films met realistische dingen zoals over een seriemoordenaar zet ik makkelijk van me af. Veel bloed doet me ook niets.

11568 26-08-2004 19:26

Citaat:

DiaNNe>!!! schreef op 26-08-2004 @ 11:37 :
ik vond It wel heel eng,

5, 6 get your crucafix, 7,8 you better stay up late, 9, 10 he`s back again...ofziets...BRRR

Omg, IT in het begin was erg eng vond ik. Dat schrikken steeds...heeft me 10 jaar van mijn leven gekost :o
Het einde vond ik slecht en niet eng (n), vooral dat stemmetje van die clown vond ik erg ongeloofwaardig.

655321 26-08-2004 19:30

Citaat:

Andijvie schreef op 26-08-2004 @ 10:46 :
Audition vond ik erg eng... Niet specifiek iets... Veel dingen :)
vooral dat dr geen muziek bij zit, niet duidelijk aanwezig iig, en dan opeens rolt die zak op met veel gekreun en gekraak of dat hoofd opeens dr af..
ieuw! dat is serieus een van de engste flicks die ik ooit gezien heb.

donmclean 26-08-2004 19:49

als iemand zich omdraait er er staat opeens iemand achter hem / haar + daar een eng geluidje bij :)

battlestar 26-08-2004 21:36

Citaat:

G-force schreef op 26-08-2004 @ 12:33 :
Ik snap nog steeds niet wat mensen eng vinden aan de Blair witch project.
ik denk omdat ie realistisch overkomt, en omdat er geen muziek bij zit. oh, en misschien ook wel doordat het zich in een bos afspeelt.

ofzo, scènes in bossen kunnen best eng zijn vind ik.
en vage zwart-wit beelden ook.

TiM 26-08-2004 23:01

Als geesten oid zo laggy lopen, met camera opname met het ene frame versneld en het andere normaal, heel freaky, is ook bewezen eng, omdat het volgens je geest niet kan kloppen :)

Dinalfos 26-08-2004 23:28

Citaat:

Timsratten schreef op 27-08-2004 @ 00:01 :
Als geesten oid zo laggy lopen, met camera opname met het ene frame versneld en het andere normaal, heel freaky, is ook bewezen eng, omdat het volgens je geest niet kan kloppen :)
Er zijn maar weinig dingen in horrorfilms die volgens je geest wel kunnen kloppen.

Uice 27-08-2004 08:29

Suggestie.

Cliché's als bange kinderstemmetjes en badkamerspiegels met schaduwen doen me op zichzelf niets, maar films die goed met suggestie om weten te gaan kunnen mij nog altijd beangstigen. Het monster tot het einde verstopt houden, alleen kleine tekens laten zien. Zie voor perfect voorbeeld Ringu.

TiM 27-08-2004 08:38

Citaat:

Dinalfos schreef op 27-08-2004 @ 00:28 :
Er zijn maar weinig dingen in horrorfilms die volgens je geest wel kunnen kloppen.
jah, okay, maar toch komt een wandelend lijk geloof waardiger over dan dat rare loopje op een of andere manier :rolleyes:

Uice 27-08-2004 08:41

Citaat:

Timsratten schreef op 27-08-2004 @ 00:01 :
'Bewezen eng'? Wat een onzin. Ik ben er nog nooit bang van geworden, ik vind het meestal irritant omdat het er zo onmogelijk uitziet.

TiM 27-08-2004 08:42

nahja, eng voor mensen die al snel bang oid zijn, je zegt zelf al dat je het irritant vind om dat het zo onmogelijk is, dus het doet je wel wat

Uice 27-08-2004 08:51

Citaat:

Timsratten schreef op 27-08-2004 @ 09:42 :
nahja, eng voor mensen die al snel bang oid zijn, je zegt zelf al dat je het irritant vind om dat het zo onmogelijk is, dus het doet je wel wat
Een film die bestaat uit een twee uur lang shot van een banaan doet me ook wel wat, maar eng is het niet.

kellytje 27-08-2004 13:25

Weet iemand soms die titel van de film waar jeffsen_88
het over heeft . Ik heb hem ooit op tv gezien maar ben de titel vergeten

Chick Rock 27-08-2004 14:30

Citaat:

DiaNNe>!!! schreef op 26-08-2004 @ 11:37 :
ik vond It wel heel eng,

OMG! Ik ben echt getraumatiseerd door IT!!! Heb em gezien op een klassenavond toen ik 12 was! De eerste thriller/horror die ik zag. We zaten in de tuin van een klasgenootje in zo'n open partytent, ik paste er natuurlijk niet meer in dus ik zat erbuiten. Elke keer als er iets engs was keek ik snel weg van de tv, om te zien hoe de nevelen op de velden rondom het huis steeds dichterbij kwamen :( Wat was ik bang zeg... Heb de film nieteens uitgekeken. Tot op de dag van vandaag ben ik bang voor clowns! :bloos:

Ik kan eigenlijk ook heel slecht tegen thrillers en ben bij het minste of geringste al bang. Keek laatst Donnie Darko, dat konijn... Die is echt wel eng!! :eek: Schrok me steeds halfdood als hij weer in beeld kwam...

Ik hou het maar bij romantische komedies ;) haha

miss Elise 27-08-2004 15:07

als je in n film alleen de close-up van een angstig en zwak personage ziet en verder is het stil (ook geen muziek)

Jules 27-08-2004 15:49

Rare hoofden zijn eng.

Zoals de net dode mensen, en de mensen op foto's in the Ring, het lijk in het water in What Lies Beneath. En de Windowlicker clip :(

...

http://www.dvdmaniacs.net/Captures/C...gu/aRingu8.jpg

http://www.dvdmaniacs.net/Captures/C...gu/aRingu7.jpg

http://www.bbc.co.uk/collective/dnai...ectordvd/5.jpg

Uice 27-08-2004 15:56

Citaat:

Jules schreef op 27-08-2004 @ 16:49 :
de net dode mensen in the Ring

Die vond ik vooral hilarisch, omdat we zouden moeten geloven dat mensen zo'n kop trekken als ze een hartaanval krijgen.

Hyperspeed 27-08-2004 17:05

Window licker is inderdaad echt ENG :D

forumfreakie 27-08-2004 18:37

Citaat:

The Crash Bash schreef op 26-08-2004 @ 14:10 :
In die ene scene uit signs toen zogezegd op dat verjaardag feestje een man zelfgemaakte beelden filmde en dat je die alien voorbij zag komen, daar schrok ik wel even van.
Hoe het komt weet ik niet maar het had wel iets. :)

Vanaf dat moment was die film voor mij niks meer aan. Ik vond dat zo ongelovelijk nep en de spanning was er voor mij wel af. Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je daar eng aan vond.

Blackwater_park 27-08-2004 18:59

Citaat:

kellytje schreef op 27-08-2004 @ 14:25 :
Weet iemand soms die titel van de film waar jeffsen_88
het over heeft . Ik heb hem ooit op tv gezien maar ben de titel vergeten

http://www.imdb.com/title/tt0142074/

deze geloof ik.

R(e=mc2)O 27-08-2004 19:18

de scene in de shining waarbij miljoenen liters bloed uit de lift komen

Dinalfos 27-08-2004 19:43

Dat was een van de vele lachwekkende en mislukte scenes. Het is dan ook een van de slechtere Kubrickfilms, imho.

Sithan 27-08-2004 19:55

Suggestie maakt eng...het kan eigenlijk niet enger, aangezien je dan het engst in gedachten neemt wat je zelf bedenkt en dat is voor iedereen anders...

Dit vind ik topmomenten:

Stemmetjes in de tent bij Blair Witch Project
Aliengepraat in babyfoon en alien-schaduw op de schuur bij Signs
Bandje terugluisteren in Sixth Sense
Telefoongesprek in Mothman Prophecies

Etc...

Eigenlijk altijd schaduwen, afbeeldingen en stemmen doen het bij mij goed...als enge wezens 'geshowt"worden is het voor mij meestal afgedaan...

AJMouse 27-08-2004 21:09

Citaat:

Sithan schreef op 27-08-2004 @ 20:55 :
Suggestie maakt eng...het kan eigenlijk niet enger, aangezien je dan het engst in gedachten neemt wat je zelf bedenkt en dat is voor iedereen anders...

Dit vind ik topmomenten:

Stemmetjes in de tent bij Blair Witch Project
Aliengepraat in babyfoon en alien-schaduw op de schuur bij Signs
Bandje terugluisteren in Sixth Sense
Telefoongesprek in Mothman Prophecies

Etc...

Eigenlijk altijd schaduwen, afbeeldingen en stemmen doen het bij mij goed...als enge wezens 'geshowt"worden is het voor mij meestal afgedaan...

ben ik het mee eens.

Vond in Signs dat been van die alien dat wegtrok wel een hele goeie show van lichaam, dat maakte het voor mij niet stuk zegmaar.

Ook vind ik het héél eng als er een schrikmoment is van iets dat er al de hele tijd was..

voorbeeld: in Signs dat dat kind met de rug tegen zon kolenvenster gaat staan,
Spoiler
geeft een extra engheid vind ik :)

Ghost 27-08-2004 21:29

In het begin van The Cell, als Jennifer Lopez in een of andere woestijn (mind) van een jongetje loopt, waar dat kind in een boomstam zit... dan loert dat kind ineens omhoog en heeft het van die vliezen enzo... ik schrik dan altijd; ook al zet ik het geluid uit

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.