![]() |
Wiskunde vraag dringeld hulp nodig
Ik had ff un vraagje over hoe je de breedte van un vierkant kan berekenen als je weet dat:
de lengte 18 cm is de oppervlakte 144 cm2 is de omtrek 52 cm is? |
Als het een vierkant is:
lengte = 18 (de lengte van alle vier de zijden van een vierkant zijn gelijk) opp = zē, dus vierkantswortel uit 144 = 12 omtrek = 4z, dus 52 : 4 = 13 |
Citaat:
Die vierkant dan 8 cm breed is Ik snap daar dus echt geen flikker van |
oppervlakte = lengte x breedte
144 = 18 x breedte breedte = 8 |
En hoe bereken je de breedte/oppervlakte/omtrek als je alleen maar de lengte weet?
|
tja, dat kan dus niet he.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De vraag gaat over het algemeen over het maken van onderzetters ( :confused: )
Het aantal vierkantjes in de onderzetter is in het volgende geval 36 ( 12x3 ) Als je weet dat de vorm 12 breed en 3 hoog is kan je ( volgens mij ) de omtrek/oppervlakte uitrekenen Elk vierkantje heeft un lengte en breedte van 2bij2 Dus de lengte en breedte 24x6( toch?) Omdat de oppervlakte lengtexbreedte is is de oppervlakte 144 cm Maar hoe bereken je dan de omtrek???? :confused: |
Citaat:
12 vierkantjes naast elkaar 3 vierkantjes bovenelkaar zijden van de vierkanten zijn ieder 2cm Die 12 vierkantjes zijn ieder 2 cm breed, dus de breedte is 24cm. Die drie vierkantjes zijn ieder 2cm lang, dus de lengte is 6cm. 24 + 6 = 30cm. Maar je moet dit nog keer 2 doen omdat je de lengte en de breedte ieder 2 maal hebt (je hebt immers een rechter, een linker, een boven en een onderzijde.). 30cm * 2 = 60cm |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10. |