![]() |
der die das... pfffff
Kan iemand dat nu gemakkelijk onthouden?? Want ik namelijk niet. Ik verlies er best wel punten mee, want als je het geslacht van een woord niet kent kan je de oefeningen op de naamvallen natuurlijk ook niet maken!
Is er geen bepaald truukje ofzo om te onthouden wanneer je der, die of das moet gebruiken?? |
Citaat:
|
hm volgens mij zijn er wel een paar regeltjes (waar natuurlijk ook weer uitzonderingen op zijn http://forum.scholieren.com/rolleyes.gif ) maar ik weet ze niet meer, sorry. Misschien eens aan je leraar/lerares vragen?
|
Zet het in een tabel, alle naamvallen van mnlk daaronder vrlk dan onz en Mv leer ze dan als een geheel: der des dem den d... en als je dat kent hoef je hem alleen maar in gedachte te herhalen en je weet welke je moet hebben.
|
Citaat:
dat rijtje wat jij bedoelt is zo: Code:
naamval: mannelijk: vrouwelijk: onzijdig: meervoud: |
Citaat:
|
Citaat:
Mannelijk
Vrouwelijk
Onzijdig
En tja, dan is het een kwestie van dit uit je hoofd leren...daar kan ik helaas ook niks aan veranderen. Succes. [Dit bericht is aangepast door Leonoor (23-06-2001).] |
woorden op -ik zijn ook vrouwelijk, net als, vanzelfsprekend, vrouwelijke wezens (personen, dieren). Mannelijk zijn ook namen van mannelijke wezens en namen van een beroep (der Lokführer = de machinist, der Zimmerman, der Arzt), tenzij het de vrouwelijke vorm betreft (meestal -in, maar let op: Ärztin, dus met umlaut, en die Zimmerfrau).
|
Citaat:
|
Citaat:
Goed van je Leonoor! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58. |