Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   2 bio-vraagjes (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=940681)

Karin123 29-08-2004 12:08

2 bio-vraagjes

- Klopt het dat zowel de translatie als transcriptie van 5'--> 3'verloopt??

- Zaadcellen

Bij het ontstaan van spermacellen onstaatn uit iedere meiose (1+2) 4 spermacellen dus:

2n --> n+n n--> n+n

Maar ik snap niet precies hoe het nou zit met de X en Y -chromosomen. Hoe zijn deze verdeeld over de 4 onstane spermacellen.
Is het zo dat bij de 1e meiose x/y wordt verdeeld of bij de 2e ?

Heel veel groetjes van karin

Guinevere03 29-08-2004 12:31

Citaat:

Karin123 schreef op 29-08-2004 @ 13:08 :
Transcriptie vind plaats van het 3`-uiteinde naar het 5`-uiteinde.
Translatie weet ik zo niet, aangezien ik niet weet aan welke kant van het mRNA het startcodon zich bevindt. Misschien weet een van de andere forumleden dat.

Citaat:

Bij het ontstaan van spermacellen onstaatn uit iedere meiose (1+2) 4 spermacellen dus:

2n --> n+n n--> n+n

Maar ik snap niet precies hoe het nou zit met de X en Y -chromosomen. Hoe zijn deze verdeeld over de 4 onstane spermacellen.
Is het zo dat bij de 1e meiose x/y wordt verdeeld of bij de 2e ?

De X en Y-chromosomen zijn eerlijk verdeeld over de spermacellen, dus 2x een spermacel met een X-chromosoom en 2x een spermacel met een Y-chromosoom.

X en Y wordt verdeeld bij de eerste Meiose. Dat kun je zien aan de hand van het schemaatje wat je hebt neergezet. Je kan het namelijk op deze manier invullen voor de X en Y-chromosomen;

XY --> X + Y

X --> X + X (en Y --> Y + Y)

sdekivit 29-08-2004 12:49

was het niet als volgt:

en mens heeft 23 chromosoomparen en dus 2n chromosomen. Daarna verdubbelt zich dat en vormen ze homologe paren en bevat de cel dus 4n chromatiden. daarna volgt de eerste reductiedeling tot 2 2n-cellen en daarna de volgende reductiedeling tot 4 n-cellen

dus: 2n --> 4n --> 2n + 2n --> n + n + n + n

dus in het geval van X en Y als we het hebben over een meisje met XX:

we krijgen dan 2 paren met XX en daarna 2 cellen met XX en daarna 4 cellen met X:

XX --> XX XX --> XX + XX --> X + X + X + X

als we het hebben over een jongen dus met XY:

Xy --> XX YY --> XX + YY --> X + X + Y + Y

d8 ik hoor

SilverSteven 29-08-2004 13:13

Klopt sdekivit, maar het ging hier om spermacellen en niet eicellen ;) bij eicellen heeft elke cel een X chromosoom en bij spermacellen ene kans van 50% op een X chromosoom en 50% op ene Y chromosoom

MasterB 30-08-2004 12:53

Citaat:

Karin123 schreef op 29-08-2004 @ 13:08 :

Het is volgens mij een afspraak dat de transcriptie van 5' naar 3' loopt. RNA-polymerase zoekt zowel bij prokaryoten als bij eukaryoten een bepaalde sequentie op in het DNA. Aan de 5'-kant wordt een cap gezet en aan de 3'-kant komt een poly-A staart.

Bij translatie is het volgens mij ook gewoon afspraak dat het van 5' naar 3' gaat.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:40.