![]() |
Irrationele functie
Ik heb een vraag over de volgende functie
- wortel ( -x^2 -2x +8 ) Volgens mijn boek is het namelijk zo dat deze functie 2 snijpunten heeft met y = -2. ( en het is geen fout in het boek..) Hoe kan dat nou..Snijpunt, dan zou x 0 moeten zijn dan krijg je wortel 8 en dat is niet -2... Hoop dat jullie me kunnen helpen :o groetjes karin |
- sqrt (-x^2 - 2x +8) = -2
--> sqrt (-x^2 - 2x +8) = 2 --> -x^2 - 2x + 8 = 4 --> x^2 + 2x - 8 = -4 --> x^2 + 2x - 4 = 0 --> los dit op en dat levert 2 x-waarden en dat zijn de x-waarden waarop -sqrt(-x^2 - 2x + 8) de lijn y = -2 snijdt. x = -2 + sqrt 20 / 2 = -1 + 1/2 sqrt 20 en x = -1 - 1/2 sqrt 20 Sander |
los op:
-2 = -wortel((-x^2-2x+8) {beide kanten de min weghalen} 2 = wortel(-x^2-2x+8) { kwadrateren aan beide kanten (verlies je hier geen antwoorden mee, of krijg je er geen antwoorden bij?! Daar moet je mee oppassen!) } 4 = -x^2-2x+8 {de 4 overbrengen } 0 = -x^2-2x+4 abc formule toepassen en dan heb je 2 oplossingen... (ik weet die formule niet echt meer uit mijn hoofd en geen zin om op te zoeken =)) |
Citaat:
-x²-2x+8=4 -x²-2x+4=0 en deze vergelijking is dan op te lossen denk ik (heb ff niks bij de hand om dat te doen...) |
het antwoord staat er al en heb gecontroleerd met grm ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
als x = 0 zou da betekenen dat het snijpunten zijn met de y-as (en dat kan er altijd maar 1 zijn) gewoon vraag fout geïnterpreteerd |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:27. |