Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [DOS] Commando's (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=942212)

Nijpjes 30-08-2004 20:16

[DOS] Commando's

Hallo!

Computer weer gecrasht, heb opstartdiskette om weer in DOS te komen en ik wil nu graag paar directories van m'n C-schijf naar m'n D-schijf copieren m.b.v. DOS, waarna ik de C-schijf kan formateren en er opnieuw windows op kan zetten. Maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moete doen, dus met welke DOS-commando's. Kan iemand mij helpen? Owja, en ik heb het liefst alles per map naar de D, dat het nog wel beetje overzichtelijk blijft, niet dat alle bestanden verspreid op de D komen te staan.

Alvast bedankt...

Triloxigen 30-08-2004 20:49

Is het niet makkelijker om gewoon Window weer op te starten en alles te copieren?

Nijpjes 30-08-2004 20:56

Jazeker! Maar dat kan dus nie meer. Ik starte de comp op, en dan krijg ik een berichtje dat ie "windows root directory/system32/hal.dll" niet kan vinden. En dat heb ik al s eerder gehad, en dat heb ik toen opgelost door windows opnieuw te installeren. Maar daar is nu te weinig plek voor, dus wil ik eerst de C formateren, maar dan moet ik eerst dingen naar de D verplaatsen omdat ik die dingen wil bewaren.
Waarom delete je niet wat spul op de C? Omdat dat niet kan, zal wel een virus zijn, maar ik kan niets van de C deleten, kon ik windows ook al niet. Ik moest het dan eerst naar de D copieren en daar deleten...

iamcj 30-08-2004 20:57

d:

mkdir mapNaam

c:

cd mapNaam

copy *.* d:\mapNaam

cd\

Triloxigen 30-08-2004 20:58

Lijkt het je niet makkelijker het probleme op te lossen? :)
http://www.computerhope.com/issues/ch000490.htm

Nijpjes 30-08-2004 21:14

Heey! Danku, dak daar zelf nie op ben gekomen...ik ga het proberen, als het niet lukt, zal ik wederkeren.

Tot zover: mijn dank!

Triloxigen 30-08-2004 22:22

raad eens waarmee ik dat gevonden heb :D:D

Mortification 30-08-2004 22:32

Citaat:

********** schreef op 30-08-2004 @ 23:22 :
raad eens waarmee ik dat gevonden heb :D:D
'
ilse.nl? :confused:

Triloxigen 30-08-2004 22:36

Citaat:

36-Crazyfists schreef op 30-08-2004 @ 23:32 :
'
ilse.nl? :confused:

www.google.com :|

Nijpjes 31-08-2004 13:10

tof, maarruh, ander probleem. Ik heb gistere ook een bootdiskette gemaakt (windows 98), maar die doet het niet. En ik weet niet of het aan de diskette ligt, of aan het virus in mijn bootsector ofzo, maar tis wel kut. Weet iemand een link waar gegarandeerd een goeie bootdiskette van te downen is? (alleen de software uiteraard, volges mij kan je nog steeds geen hardware downen, of wel?). Of weet iemand hoe ik van dat virus af kan komen? Die heb ik al een tijdje, en heb dr nog geen last van gehad, tot nu dan misschien...

Koning 31-08-2004 13:19

ik zou win98 de deur uit werken en overstappen op XP of tenminste win2000

Nijpjes 31-08-2004 13:21

hek ook gedaan
maar een windows xp opstartdiskette is 6 diskettes groot, en dat wertk gewoon niet, dus doe ik het met een 98 opstartdisk, dat werkte wel...

Triloxigen 31-08-2004 13:25

Citaat:

Nijpjes schreef op 31-08-2004 @ 14:21 :
hek ook gedaan
maar een windows xp opstartdiskette is 6 diskettes groot, en dat wertk gewoon niet, dus doe ik het met een 98 opstartdisk, dat werkte wel...

Euh?
Is het niet handiger dat je pc gewoon vanaf cd-rom boot?
Heb je geen diskette meuk meer nodig :)

Nijpjes 31-08-2004 13:26

ja, hek al geprobeerd, maar ik heb geen bootable cd van xp ofzo, en volges mij kan dat ook niet omdat ik geen drivers heb van de cdrom, dus die herkent die sowieso nie in dos

Triloxigen 31-08-2004 13:31

Citaat:

Nijpjes schreef op 31-08-2004 @ 14:26 :
ja, hek al geprobeerd, maar ik heb geen bootable cd van xp ofzo, en volges mij kan dat ook niet omdat ik geen drivers heb van de cdrom, dus die herkent die sowieso nie in dos
Dan heb je wel een hele antieke PC, die dan dus zowiezo geen Windows XP aankan.

Je moet gewoon in je BIOS instellen dat hij van cd-rom boot, dat is alles.
Iedere WinXP cd-rom is booteble.

Nijpjes 31-08-2004 13:39

zo antiek isdie niet, hij kan xp best goed aan. En ik dus al s gedaan wat je zei, maar hij vind gewoon geen boot dinges op de cd! Ik snap het ook niet, als ik in dos ben en ik ga naar de F of de G (das mn cdrom speler en brander) dan herkent ie dat niet eens, wil dat niet zeggen dat mn cdroms het uberhaupt al niet doen, ook al tijdens het opstarten...?

12Trix 31-08-2004 18:06

Citaat:

********** schreef op 30-08-2004 @ 23:36 :
www.google.com :|
Oh, ik dacht www.google.nl
Maar dan heb ik het dus fout :( :p

12Trix 31-08-2004 18:11

Citaat:

Nijpjes schreef op 31-08-2004 @ 14:10 :
tof, maarruh, ander probleem. Ik heb gistere ook een bootdiskette gemaakt (windows 98), maar die doet het niet. En ik weet niet of het aan de diskette ligt, of aan het virus in mijn bootsector ofzo, maar tis wel kut. Weet iemand een link waar gegarandeerd een goeie bootdiskette van te downen is? (alleen de software uiteraard, volges mij kan je nog steeds geen hardware downen, of wel?). Of weet iemand hoe ik van dat virus af kan komen? Die heb ik al een tijdje, en heb dr nog geen last van gehad, tot nu dan misschien...
Misschien deze:
http://www.bootdisk.com

Triloxigen 31-08-2004 18:12

Citaat:

Nijpjes schreef op 31-08-2004 @ 14:39 :
zo antiek isdie niet, hij kan xp best goed aan. En ik dus al s gedaan wat je zei, maar hij vind gewoon geen boot dinges op de cd! Ik snap het ook niet, als ik in dos ben en ik ga naar de F of de G (das mn cdrom speler en brander) dan herkent ie dat niet eens, wil dat niet zeggen dat mn cdroms het uberhaupt al niet doen, ook al tijdens het opstarten...?
Over nagedacht dat in DOS je schijven anders kunnen zijn :)

12Trix 31-08-2004 18:16

Citaat:

********** schreef op 31-08-2004 @ 19:12 :
Over nagedacht dat in DOS je schijven anders kunnen zijn :)
Dat is inderdaad zo. Maar de drivers moeten natuurlijk ook geladen worden. Als er CD-ROM drivers worden geladen zie je meestal wel iets van MSCDEX staan, met daarbij een stationsaanduiding geloof ik.

phoxetis 31-08-2004 18:20

en om de verwarring even weg te nemen: win98 bootfloppen kunnen niks met een USB schijf, of harddiscs ingedeeld met het NTFS systeem.

Triloxigen 31-08-2004 18:59

Citaat:

phoxetis schreef op 31-08-2004 @ 19:20 :
en om de verwarring even weg te nemen: win98 bootfloppen kunnen niks met een USB schijf, of harddiscs ingedeeld met het NTFS systeem.
Partities ingedeeld in het NTFS bestandssysteem bedoel je.
En daar kun je wel wat mee, gewoon formateren en dat is nou net de bedoeling lijkt mij :)

Triloxigen 31-08-2004 19:01

Citaat:

Nijpjes schreef op 31-08-2004 @ 14:39 :
Het enigste wat die opstartdieskettes doen is je cd-rom speler installeren en je in dos laten komen volgens mij.

Dus al stop je je WinXP cd-rom erin en start dan alsnog vanaf daar moet het denk ik ook werken.
(Maar weet het niet zeker :))

Nijpjes 01-09-2004 12:32

Jaaa! En daar ben ik weder!
Heb dus nieuwe bootdisk gemaakt (idd van www.bootdisk.com, was ik ook zonder 12trix achter gekomen, maar toch bedankt ;)) en die doet het wel.
Maarrrr, heb inmiddels ook weer cd-rom support, dus ik boot nu met de xp cd. Wat ik nu alleen nog wil is 1 map in zijn geheel (dus met alle submappen) verplaatsen naar de D partitie. Zou simpel moeten zijn, maar gelukkig heb ik nog wat leuke virussen op de comp staan zodat het lekker moeilijk wordt en ik jullie om raad moet vragen :).
Ik kan geen toegang krijgen tot mijn C schijf, bij elke map die ik probeer te openen krijg ik "geen toegang" ofzo. Hierdoor kan ik dus ook niets verplaatsen enzo. Hier had ik toen ik nog windows xp had geen last van, het enige wat ik toen niet kon was dingen verwijderen van de C schijf, moest ik het eerst naar de D schijf verplaatsen...maar dus, wat nu??
Het enige wat ik wel weet is dat een ik virus in mn bootsector ofzo heb (heb ik getjekt door in dos fdisk/mbr in te tikken, toen kreeg ik bericht dak daar een virus heb)...

phoxetis 01-09-2004 13:11

check dan eerst ff of in je BIOS de anti-virus optie aanstaat. Zo ja, dan heb je waarschijnlijk geen virus maar begint dat ding uit veiligheid alvast te miepen.

phoxetis 01-09-2004 13:12

Citaat:

********** schreef op 31-08-2004 @ 19:59 :
Partities ingedeeld in het NTFS bestandssysteem bedoel je.
En daar kun je wel wat mee, gewoon formateren en dat is nou net de bedoeling lijkt mij :)

inderdaad, slip of the tongue...

Nijpjes 01-09-2004 13:35

Citaat:

phoxetis schreef op 01-09-2004 @ 14:11 :
check dan eerst ff of in je BIOS de anti-virus optie aanstaat. Zo ja, dan heb je waarschijnlijk geen virus maar begint dat ding uit veiligheid alvast te miepen.
Ok, maar ik kan me niet voorstellen dat ik door mijn bios niets met mn C schijf kan...dus laten we dr even vanuit gaan dat ik een virus heb, hoe krijg ik dat weg???

12Trix 01-09-2004 13:44

Citaat:

Nijpjes schreef op 01-09-2004 @ 14:35 :
Ok, maar ik kan me niet voorstellen dat ik door mijn bios niets met mn C schijf kan...dus laten we dr even vanuit gaan dat ik een virus heb, hoe krijg ik dat weg???
Kun je niet de automatic repair optie van je Windows XP CD proberen eerst?

Nijpjes 01-09-2004 14:07

Heb ik geloof ik al eens eerder geprobeerd, alleen dat werkte toen niet, weet nie meer waarom. Maar xal het nog s proberen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:28.