![]() |
[RAM] Teveel intern geheugen?
Ik wil mijn pc een beetje sneller hebben. Ik heb het volgende systeem.
Dell Dimension DIM 4600 Kloksnelheid: 2.79 GHz 512 MB RAM-geheugen. Ik zat er aan te denken om mijn RAM te verdubbelen, dus 512 erbij kopen om op een totaal van 1024 te komen. Een vriend van me zei dat dat niet zo'n goed idee was, omdat er dan ''teveel RAM zou zijn, het kan elkaar in de weg lopen''. Is dit mogelijk? Is het mogelijk om teveel RAM te hebben, of is het alleen maar: ''hoe meer hoe beter''? Alvast bedankt, Ernst |
Die vriend van jou lult uit zijn nek. 1024 MB intern geheugen is helemaal niet uitzonderlijk tegenwoordig.
|
Citaat:
|
Citaat:
Verder geldt voor geheugen 'hoe meer, hoe beter'. Geheugen is een van de beste investeringen in snelheid die denkbaar zijn. |
ik weet niet hoe het met de huidige ram prijzen staat maar 1gb is meer dan genoeg. als het teveel is ramdisk maken :cool:
|
1 GB is niet overbodig als je 700+ MB geluidsbestanden wilt bewerken (zoals ik). Ik kan je verzekeren dat zelfs met een snelle 10k RPM schijf het geen feest is om 700 MB direct to disk in een spiegelbestand te schrijven. :cool:
|
3/4 gig (ligt ook aan het mobo) is het maximum voor s478 en sA.
Voor s754 en s939 8 gig geloof ik! |
Ja, omdat omdat dat de maximum geheugengrootte is die nog door het L2-cache bestreken kan worden (cacheable maximum RAM). De Athlon 64 heeft de geheugencontroller intern, is anders opgebouwd en heeft dus geen last van die 4 GB-grens.
|
2GB is de limiet, met PAE kan dit verhoogd worden tot 4GB, maar een limiet blijft: een proces kan niet meer dan 2GB adresseren. x86-64 (64-bit) heeft deze limieten niet.
|
Met de /3GB boot switch kun je 3GB i.p.v. gebruiken in Windows.
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoe kom ik ineens aan die extra IRQ's? Is dat ook vanwege de Athlon64? En altijd leuk om via het netwerk naar iemand een ISO bestand van ruim 4GB te kopiëren.. Na wat gekloot bleek het dat zijn schijf op FAT32 ingesteld stond. |
AAAAARGH!!
Ok mensen, ik ben duidelijk niet zo'n PC geek als jullie (no offense, sorry :p ) dus ik begrijp hier helemaal niks van. We hebben het nu even over mijn pc. Kan die die uitbreiding van de RAM nou wel of niet aan? Kan mijn pc 1 GB RAM aan? Alvast bedankt |
Waarschijnlijk wel, als je een extra slot hebt van het geheugen, waarschijnlijk is dat wel zo :D
Kijk wel ff met everest welke soort geheugen je hebt, anders pc/3200, die klokt zich toch automatisch terug als je langzamer geheugen hebt |
Citaat:
|
Als je toch pc/3200 geheugen hebt. maar je hebt maar een fsb van 133 dan gaat ie vanzelf op pc/2100 lopen
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
je clockt niet het geheugen maar de aansturing van het geheugen |
Citaat:
|
Zolang je Windows XP hebt, geldt hoe meer geheugen, hoe beter.
Oudere versies van Windows hadden wel eens de neiging om trager te lopen als er meer dan 512 meg RAM beschikbaar was. |
Citaat:
Daar zat ik op te wachten :) Van mij mag hij dicht, of iig niemand hoeft er meer op te reageren, ik heb het antwoord. Bedankt |
Sorry maar je gaat te snel op een mening / uitspraak af. Meer geheugen is niet sneller. Te weinig geheugen is langzamer. Soms zelfs heel veel langzamer. Maar 80000GB ipv 2GB is 0,0% sneller. Niet bij normaal gebruik iig.
Bij DX8 games is 512MB geheugen normaal, bij nieuwe games / high end computer is 1024MB geheugen aan te bevelen. Daarboven alleen voor servers of professioneel workstation gebruik. |
Hallo?? http://smile.smilies.nl/448.gif
feitelijk zeg je nu niets anders als het topic waar hij "te snel op af ging " hij zegt 512 bij oude systemen uis een beetje de max... jij zegt: Meer als 512 hebje niet nodig want....... :D |
Uhm de quote waar hij op reageerde was toch "Zolang je Windows XP hebt, geldt hoe meer geheugen, hoe beter." ?
Dat is tegenovergesteld dan wat ik beweer: meer geheugen is niet sneller, tenzij je te weinig geheugen hebt. |
Citaat:
|
Natuurlijk wordt je PC sneller van 512MB extra geheugen. Misschien dat je 't in Windows/Word niet zo snel zult merken; maar ga dan eens serieus gamen (Doom III en Far Cry).. Je zult nooit meer terug willen naar 512MB.
En die vriend van je moet je een behoorlijke ros op z'n snarrel geven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Niet alleen bij Doom 3. Ook bij een 'minder veeleisend' spel als UT2k4 merk je gewoon dat je met 1024 MB veel minder last heb van schokken.
|
Toch merk je het verschil tussen 512 en 1024 ook wel als je geen enkele game speelt.
|
Ja, maar echt nauwelijks. Het enige waar het echt veel verschil bij uitmaakt is het bewerken van een groot (700+ MB) audiobestand met een programma als Goldwave. Dan kun je met 1 G namelijk direct to ram werken, terwijl je met 512 M nog een wisselbestand moet aanmaken.
|
Citaat:
|
Mooi kanker is dat van Windows.
|
Citaat:
Zoals iedereen anders had gezegd: 512 Meg bij kan echt geen kwaad, ook niet als je weinig gebruikt. Het verschil zit hem in je gebruikt: als je bv. DOS loopt op 128 meg of 512 meg zal het weinig uitmaken. Voor Windows is het altijd handig wat meer omdat je zo minder gebruik moet maken van een wisselbestand (wel dom van Windows om geen aparte partitie daarvoor te maken :(, zelf gebruik ik een SWAP-partitie van Linux op een andere schijf als wisselbestand en dat werkt perfect) |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Maar als jij in een kale windows in notepad zit te tikken en met window schermpjes zit te prutsen, wordt die 1024MB echt niet gebruikt voor programma-data. Weer extreem voorbeeld maar het gaat om het principe. :) Onder Linux/BSD kun je mooi zien hoe je geheugen gebruikt wordt: Mem: 290M Active, 58M Inact, 102M Wired, 11M Cache, 60M Buf, 34M Free |
Citaat:
*psst* Er zijn heel wat andere deelgebienden zoals videobewerking en renderen van 3d animaties e.d. *psst* |
Citaat:
En zoals ik al zei, extra geheugen wordt niet alleen voor de disk-cache gebruikt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39. |