![]() |
Ogen: Visus en Sterkte
De sterkte van mijn lenzen zijn -3 en -2.75. Kan iemand daarmee mijn visus bepalen?? (of zeg ik nu iets heel stoms.. :P)
Citaat:
|
Misschien 1/10?
Ik heb er niet echt een idee van, maar 'k denk zoiets, aangezien ik ongeveer dezelfde sterkte heb als jij en de dingen (details, bedoel ik dan) pas goed kan onderscheiden vanop een meter afstand. |
allereerst, ik heb er niet speciaal verstand van ofzo, maar dit leek me wel een aardige methode.
bekijk onderstaande 'letterkaart' (op scherm/of printen). de bovenste, grootste, C-figuren horen op je scherm 9 milimeter doorsnee te zijn. (zo is 't in het origineel). Bekijk de middelste rij op de kaart zonder bril of lenzen, houd hem zo dicht bij totdat je het (edit) zonder moeite kunt onderscheiden, dus zonder je ogen helemaal dichtgeknepen oid). meet die afstand op. (* geedit, want volgens de vorig methode (totdat je scherp ziet) ben ik bijna volledig blind volgens de website onderaan. ik schat 't toch iets minder erg in ;) maar goed, 't stond ook op de scan.) pas dan de volgende formule toe: (van google.nl) V = d/D. waarbij: V = visus d = afstand van de persoon tot de letterkaart D = afstand waarop een 'goed' (emmetroop) oog de letter nog kan herkennen D is in dit geval 5 meter. natuurlijk is het wat onbetrouwbaar met zo'n ingescande kaart enzo :bloos: (en gaat 't waarschijnlijk sneller als je naar de opticien gaat :D) maar ik denk dat de uitkomst goed in de buurt komt. Waarom wil je 't eigenlijk weten? http://members.lycos.nl/marianne55/letterkaart.jpg overigens, om vast te stellen in hoeverre je blind of slechtziend bent, bepalen ze je visus met alle mogelijke hulpmiddelen. zie hier voor meer info:http://www.kimbols.be/ogen/blind_slechtziend.php |
met de eerste methode kom ik uit op 1/50 .. met de tweede op ongeveer 1/25. maar dit is nog onnauwkeuriger :| want wanneer kun je iets nu moeiteloos onderscheiden?
najm 't was iig leuk om te proberen :D En het verschil is bij mij nogalaltijd slechts enkele hondersten. |
Heeeeeel erg bedankt!!! :D :D (y)
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
ik wist trouwens niet dat je ook een visus van 5/2 kon hebben :eek: Dan zie je volgens mij wel extreem goed :confused: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33. |