Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   [Legaal?] Samurai zwaard (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=944778)

aap777 02-09-2004 16:15

[Legaal?] Samurai zwaard

Ik wil graag een echt samurai zwaard kopen om aan de muur te hangen op mijn kamer. Nu vraag ik mij af, mag dat zomaar? Valt zoiets niet onder een of andere wapenwet?

Ik ben niet minderjarig.

doezel 02-09-2004 16:29

Ik ben er vrij zeker van dat het mag eigenlijk. Er zijn toch ook mensen die dingen uit de 2de wereldoorlog verzamelen en ik heb ook al eens een pijl en boog bij iemand aan de muur zien hangen :)

Snees 02-09-2004 16:35

Als ik een zwaard in bezit wil hebben als wanddecoratie, moet ik daar dan een vergunning voor aanvragen?

De Wet wapens en munitie (WWM) deelt wapens in vier categorieën (I t/m IV) in.
Degens, sabels, zwaarden vallen o.a. onder artikel 2, eerste lid, categorie IV, onder 2, ongeacht of het decoratieve of functionele zwaarden zijn. Deze wapens mogen vrij voorhanden worden gehouden. Dergelijke wapens mogen echter niet op de openbare weg gedragen worden. Het is dus raadzaam om bijvoorbeeld een degen niet onverpakt op een fiets te vervoeren. Om deze wapens te mogen gebruiken op voor publiek toegankelijke plaatsen (bijvoorbeeld bij sportbeoefening) is schriftelijke toestemming van de politie nodig. Hiervoor moet er een vergunning (verlof) worden aangevraagd bij de korpschef van uw politieregio. Tenzij deze wapens vallen onder de vrij-stelling van artikel 28 van de Regeling wapens en munitie (RWM).

Bron: justitie.nl

Gothic 02-09-2004 17:30

wij hebben er thuis ook 1. Zolang je hem niet meeneemt met de handbagage, zal het wel lukken er een mee te nemen ;)...

WillKillForSex 02-09-2004 18:48

Zolang je wapen bot is mag je hem houden en verkopen dacht ik.

aap777 02-09-2004 23:38

Mooi, ik neem dus aan dat het gewoon mag. Zolang ik hem maar in een tas ofzo vervoer.

Ik bedoel dus zo'n ding:
http://www.gungfu.com/pics_info_page...-black-set.jpg

Even een vraag tussendoor: weet iemand een website op internet waar ze allerlei (samurai)-zwaarden verkopen?

Fade of Light 02-09-2004 23:49

webjunk: ik heb ze geloof ik wel eens bij yankee dump zien staan...maar of daar een site van is...

Je moet je zwaardje beter dan in een tas vervoeren. Je mag het zwaard niet zomaar kunnen pakken en gebruiken ofzoiets...naja boeit niet, gene hond die het doorheeft als je em in je tas verstopt :p

WillKillForSex 03-09-2004 00:42

Citaat:

webjunk schreef op 03-09-2004 @ 00:38 :

Even een vraag tussendoor: weet iemand een website op internet waar ze allerlei (samurai)-zwaarden verkopen?

www.swordsonline.com ? lijkt me logisch heh :D

Apomes 03-09-2004 22:03

Ik hoop dat jij je de prijs realiseerd van een ECHT samurai zwaard? niet waar op staat "Maide in China" ofzo :p.
Een decoratie zwaard kost iets van een 250,00;
een ECHT samurai zwaard, handgemaakt iets van een 1250,00 (en dan heb je nog een goedkoop):o .

Maar idd, zolang die bot is mag je hem invoeren...Maar natuurlijk niet in het vliegtuig :D.

Meadow 04-09-2004 14:03

Ik heb zelf een dolk op mijn kamer, maar die is niet al te bot, heb m gekocht bij de Elf Fantasy, en ik meen dat die inderdaad een vergunning hebben. Maar is het inderdaad legaal om een serp wapen te hebben? Ga me nu toch wel zorgen maken :S :D.

Chimera 05-09-2004 12:12

Citaat:

Hardstylesage schreef op 02-09-2004 @ 19:48 :
L.e.z.e.n. :rolleyes:

Chimera 05-09-2004 12:15

Citaat:

Meadow schreef op 04-09-2004 @ 15:03 :
Maar is het inderdaad legaal om een serp wapen te hebben? Ga me nu toch wel zorgen maken :S :D.
Het is afhankelijk van de grootte. Zo'n katana is natuurlijk flink dodelijk (als het een echte is tenminste), maar dat is een hockeystick net zo goed. Het gaat er om dat het wapen niet makkelijk te verbergen is.

juno 05-09-2004 13:10

Citaat:

Hardstylesage schreef op 02-09-2004 @ 19:48 :
Hij mag vlijmscherp zijn, maar je mag hem niet open en bloot mee naar buiten nemen, daar komt het op neer. Dat mag je niet eens met een flink keukenmes.

Als je kleine kinderen of huisdieren hebt, lijkt me een scherp zwaard aan de muur niet echt verstandig. Het slijpen van een echt samoeraizwaard wordt per centimeter in rekening gebracht, ik waarschuw maar even...

Ik weet een goede en betrouwbare handelaar, trouwens. Stuur maar even een pm.

reuffneck32 05-09-2004 17:07

je mag een zwaard als je hem vervoer toch niet in 3 handelingen kunnen pakken/gebruiksklaar hebben? (of dolk of degen of wapen)

Chimera 05-09-2004 17:34

Citaat:

reuffneck32 schreef op 05-09-2004 @ 18:07 :
je mag een zwaard als je hem vervoer toch niet in 3 handelingen kunnen pakken/gebruiksklaar hebben? (of dolk of degen of wapen)
Heb je dat uit een film? :)

Mr.Hypert€xt 05-09-2004 18:34

Het is toegestaan een zwaard in huis te hebben. Enige voorwaarde is: hij moet goed vastzitten zodat je er minstens 3 minuten over doet om het los te krijgen.

:rolleyes:

reuffneck32 05-09-2004 18:54

Citaat:

Chimera schreef op 05-09-2004 @ 18:34 :
Heb je dat uit een film? :)
nee, van een gozer die van de elf fantasy fear kwam, die vertelde me dat.

juno 05-09-2004 20:43

Citaat:

Mr.Hypert€xt schreef op 05-09-2004 @ 19:34 :
Het is toegestaan een zwaard in huis te hebben. Enige voorwaarde is: hij moet goed vastzitten zodat je er minstens 3 minuten over doet om het los te krijgen.

:rolleyes:

Dat heb je niet uit de WMM. Zelf verzonnen?

Goed vastzetten is overigens wel aan te raden, dat ding wil je niet naar beneden hebben komen zeilen als iemand in huis een deur te hard dichtslaat.

juno 05-09-2004 20:58

Citaat:

Chimera schreef op 05-09-2004 @ 13:15 :
Het is afhankelijk van de grootte. Zo'n katana is natuurlijk flink dodelijk (als het een echte is tenminste), maar dat is een hockeystick net zo goed. Het gaat er om dat het wapen niet makkelijk te verbergen is.
Een zakmes zoals het mijne, dat opgevouwen precies in mijn handpalm past, is volgens jou dus niet toegestaan. Er was een tijd dat iedere zichzelf respecterende huisvader een zakmes bij zich droeg. Allemaal wetsovertreders dus?

Alles met een lemmet tot 17 ( uit het hoofd, ik kan me vergissen!)centimeter is sowieso geen verboden wapen, behalve stilettos en vlindermessen. En die zijn niet verboden omdat ze te verbergen zijn, maar omdat het prikgedeelte als een duveltje uit een doosje tevoorschijn is te halen.

PS: "motherfucker!"*gaat Pulp kijken* :D

WillKillForSex 06-09-2004 00:29

Citaat:

Chimera schreef op 05-09-2004 @ 13:12 :
L.e.z.e.n. :rolleyes:
had ik geen zin in, maar ik had het dus mis?

Sovreze 06-09-2004 02:21

Ja. Ze vallen onder de (even plain) 'verzamel' wapens etcetc, dus mag je ze in huis hebben.
Ikzelf heb 2 katana's thuis liggen.
Citaat:

Snees schreef op 02-09-2004 @ 17:35 :
Als ik een zwaard in bezit wil hebben als wanddecoratie, moet ik daar dan een vergunning voor aanvragen?

"Deze wapens mogen vrij voorhanden worden gehouden."
"Om deze wapens te mogen gebruiken op voor publiek toegankelijke plaatsen (bijvoorbeeld bij sportbeoefening) is schriftelijke toestemming van de politie nodig."
Ja, je mag 'm hebben, je heb dus pas een vergunning nodig als je 'm voor demonstratief/sportief ect doeleinden gaat gebruiken. In huis houden dus.

Chimera 06-09-2004 08:18

Citaat:

Hardstylesage schreef op 06-09-2004 @ 01:29 :
had ik geen zin in, maar ik had het dus mis?
Ja, dat stond 3 posts boven je. Moet je zelf weten, maar 't komt ongelovelijk dom over.

Lafjuh 09-09-2004 21:23

Ik dacht dat het onder de regelgeving 'Ongewenst Wapenbezit' viel, wat inhoudt dat je het wel mag hebben, maar je het niet bij je mag hebben op een plek waar je het zo kan pakken. Dus onderin een koffer met allemaal kleren erop bijvoorbeeld.

Dat geldt voor mijn duikmessen in iedergeval.

T_ID 10-09-2004 23:59

Citaat:

Chimera schreef op 05-09-2004 @ 13:15 :
aan de lengte te zien (geposte plaatsjes van webjunk) heb je niet met een katana, maar met een wakizashi, de korte versie van een katana te doen.
tis ff dat je het weet. ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.