Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Schip der eeuwige rust (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=944998)

Anathema 02-09-2004 19:19

Schip der eeuwige rust

Het weiland is mijn eiland van geluk
De rustplaats der wolken
Waar de tijd stilstaat
en de zon het traagst ondergaat.

Jennie, waar ben je nu?
Onder het gras of boven de bomen
waar noch boer noch heer mag komen?
Jennie, waar ga je nu?
Over het pad van de goede man
de overgang naar de ondergang?
Jennie, waarom blijf je niet bij mij?
Is je ziel hier soms niet vrij?

Vrij,
met mij
Vrij
met mij

Jennie, ik begrijp nu
Het is jouw tijd, niet de mijn
Het kan niet langer zijn
Neem het schip van mijn verdriet
en aanhoor mijn laatste woorden...
"Vaar wel..."

Dreamerfly 02-09-2004 19:38

Wát mooi zeg, Echt!. Mooi gevoelig, orgineel, ik ben er weg van!.

xineof 02-09-2004 21:51

De woordspeling met 'vaarwel' is wel erg leuk, en het is héél mooi dat je een naam in je gedicht gebruikt, vind ik. Dat zie ik niet vaak en waardeer ik dus erg.

Dreamerfly 03-09-2004 08:28

Citaat:

xineof schreef op 02-09-2004 @ 22:51 :
De woordspeling met 'vaarwel' is wel erg leuk
Dat vond(en vind) ik ook!:)

Tupac Shakur 03-09-2004 11:44

Hmmm dat je de naam gebruikt, verstoort voor mij juist de idyllische luchtkasteelidee van het gedicht.

Reem 03-09-2004 15:13

Mooi hoor! :)
Ik weet niet wat ik er nog meer over moet zeggen.

Anathema 03-09-2004 15:25

Dankuwel voor de reacties! Hoe doet mij deugd dat jullie dit gedicht kunnen appreciëren. Het werkt motiverend, aangezien ik niet vaak dicht. Ik vind dit gedicht zelf ook leuk om te herlezen, en daarom ga ik vanaf nu misschien wat vaker de pen ter hande nemen :)

Reem 03-09-2004 15:29

Moet je doen!
En ze dan vooral posten, ik ben benieuwd :)

(PiTT) 03-09-2004 15:31

mooi gedicht inderdaad! ik weet niet of ik jennie wel mooi vind klinken. het abstracte vervalt er een beetje door.ik vraag me trouwens af wat je met de laatste strofe bedoelt.

Jennie, ik begrijp nu
Het kan niet langer zijn

gaat het uit, gaat ze gewoon weg of sterft ze?

volgens mij bedoel je met de beide "vrij's" in dat middenstuk iets anders; 1x vrij van vrijheid, en 1x vrij van vrijen... of heb ik het mis? ;)

Anathema 03-09-2004 15:41

Citaat:

(PiTT) schreef op 03-09-2004 @ 16:31 :
mooi gedicht inderdaad! ik weet niet of ik jennie wel mooi vind klinken. het abstracte vervalt er een beetje door.ik vraag me trouwens af wat je met de laatste strofe bedoelt.

Jennie, ik begrijp nu
Het kan niet langer zijn

gaat het uit, gaat ze gewoon weg of sterft ze?

volgens mij bedoel je met de beide "vrij's" in dat middenstuk iets anders; 1x vrij van vrijheid, en 1x vrij van vrijen... of heb ik het mis? ;)

Ik heb het liever als iemand het interpreteerd op de manier die het best met zijn gevoelens of gedachten overeenstemd, zodat je een grotere connectie hebt met het gedicht.

Maar ja, met dat van "Jennie, ik begrijp nu..." had ik bij het schrijven in gedachten dat ze stierf. Maar nadien zag ik dat het hele gedicht wel op meerdere manieren geïnterpeteerd kon worden.
En inderdaad, over het gebruik van "vrij" heb je gelijk! De komma was daar min of meer mijn hint. Goed gezien! :p Ik vraag me af of de andere lezers dit ook hebben opgemerkt? Ik veronderstel van wel.

Dankjewel voor het lezen!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.