![]() |
wie heeft er tips hoe te plannen in de 2e fase?
Hoi allemaal...
ik zit inmiddels in de 5e van het gymnasium, en de 2e fase dus. Vorig jaar heb ik maar een beetje aangelummeld :p , en niet echt gepland. Aan het einde van het jaar heb ik dan ook gemerkt dat ik ineens keihard moest werken.. en dat beviel me niet echt! Aangezien ik het nu al gelijk een stuk drukker heb en ik niet weer aan wil lummelen... wil ik graag wat tips hoe je slim kan plannen... dus zouden jullie me daarbij willen helpen? alvast bedankt! :) |
Bij mij werkt het vaak het beste als ik niet teveel dingen uitstel tot op het laaste moment. Dus zeg ik: begin op tijd met dingen.
Verder soms vooruit werken als je weet dat je drukke dagen voor de boeg hebt. |
Plannen.
1. Kijk hoeveel werk je moet doen 2. Zoek uit hoeveel tijd je hebt 3. Verdeel het werk over de beschikbare tijd Klaar! |
Ik zit nu ook in de tweede fase.
Ik merk nu al dat je gewoon goed hard moet werken. Nooit achterlopen, en als je tijd hebt gewoon alvast vooruit werken. Ik heb er natuurlijk nog geen ervaring mee, maar hoe meer je nu doet hoe minder hard je aan het einde hoeft te werken. |
ik ben nu ook officieel een tweede fase leerling :eek:
Ik heb een toekomstagenda gepakt. Omdat ik al gewend was met leerstoflijnen en leerlijnen te werken (vanaf de eerste zelf per les plannen wat je doet) vond ik het wel handig om dit alles geowon bij elkaar te hebben... Ik plan nu gewoon voor de volledige 12 weken (1 periode) de stof in zodat ik overzicht heb en ik het tijdig kan bijstellen als het goed gaat/ tegen valt.. het is wel handig en het werkt. Alles wat ik af heb markeer ik met een groene markeer stift zodat ik weet wat ik nog aan achterstallig werk heb.. |
vooral niet denken:"komt morgen wel" e.d.. Dan heb je opeens de volgende dag een drukke dag en weer geen tijd en dan loop je achter.
|
Plannen is onzin. Ik gebruik geen agenda en heb dat gedurende de tweede fase ook niet gedaan.
|
Citaat:
|
wat bij mij altijd werkte is in je tussenuren een beetje werken, desnoods vooruit. Het hoeft niet ieder tussenuur zo te zijn..maar als je daar veel in doet, hoef je je zelf thuis niet te verplichten om veel te doen...Hou alles verder een beetje bij, en zorg straks in de 6e dat je profielwerkstuk op tijd af is. Succes ermee
|
Citaat:
Ik heb het mijne maanden te laat ingeleverd. |
Plannen?
Ik keek gewoon af en toe in mijn agenda of ik huiswerk had of een proefwerk/pta had, zo ja dan ging ik werken voor de volgende dag. Heel simpel hoor. |
Wij kregen voor elk vak een planner van de leraar, hoefden we zelf niks meer te plannen :D(y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
tweede fase was relaxed. Zelf een beetje bepalen wat je wou gaan doen enz.
Plannen? Gewoon maken wat je maken wil en ff denken als je van de week tijd hebt. Je kunt ookin de herfst vakantie doorwerken. dan loop je een week voor :rolleyes: ik heb nooit hoefen plannen maar als je zowieso elke avond tot 10 uur aan je huiswerk zit. Is er waarschijnlijk toch iets mis. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb misschien nog wel ergens een vergelijkend onderzoek liggen met feiten, als je interesse hebt. |
Ik heb geen 1x geplanned in de 2de fase en ben er fluitend doorheen gelopen. En inderdaad ook nooit een agenda nodig gehad. Zelfde voor hbo trouwens.
|
Ook nooit gepland, en de planners die we kregen raakte ik altijd kwijt. Maar ben uiteindelijk wel goed geslaagd! Het ligt natuurlijk compleet aan jezelf, of je deze werkwijze wilt hanteren :)
|
plannen?? hmm.. heb ik nooit aan meegedaan, en heb toch mijn papaiertje gehaald..
|
Ik heb ook studie wijzers die ben ik gewoon van plan bij te houden. De handelingsdelen plan ik globaal in van deze week doe je dat ervoor in week hupelupup doe je dat en dan zie ik wel wanneer ik het maak. M'n eerste indruk van de tweede fase is dat het maar weinig huiserk is , heb nog niks thuis hoefen te doen en ik loop al wat voor op de planner...Ik hoop dat dat zo blijft (zal wel niet).
|
je huiswerk maken, maar het is maar waar je zin in hebt..
|
mijn stappen plan:
stap 1: kijk in planner wat je voor je Proefwerk moet leren stap 2: gooi planner weg stap 3: lees in de beschikbare tijd/ lessen tot het Pwerk de stof 1 of 2 keer door (dus GEEN opdrachten in de les gaan maken... gebruik die tijd liever om je sociale leven op te bouwen OF als je schuldgevoelens krijgt, de stof te lezen) Klaar is Kees!! sorry... Karin |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben verder goed terecht gekomen trouwens hoor, dus zo erg is het niet ;) |
Citaat:
Dan denk ik aan natuurkunde, wiskunde en Nederlandse spelling en grammatica. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Plannen?
Je bedoeld dus: Heel veel tijd steken in een plan. Die vervolgens totaal niet nakomen. Er achter komen dat als je dat wel had gedaan, je planning alsnog niet had geklopt omdat dat ene meer werk kostte dan je dacht? Het beste is gewoon: Niets maken, behalve het noodzakelijke. Alles voor, hoe heet dat ook alweer? (hey, na 2 jaar mag je dat vergeten) die SLU's moet je dus halen en je moet je eindopdracht voor zo'n vak maken. (hoe heet dat ding dan ook alweer?) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb nog een blad van mijn coordinator liggen en ik heb niets te doen dus type het wel even over. Zelf gebruik ik het niet, maar misschien heb jij er wat aan.
1. Reserveer elk weekend minstens een kwartier voor plannen. -Om in je agenda of de weekplanner 10 dagen vooruit te kijken en in te schrvijen wanneer je toetsen ed. gaat voorbereiden -En om te controleren of je de afgelopen week op schema bent gebleven met je lange termijntaken (toetsweek bv.). Stel een plan voor de volgende week eventueel bij. 2. Maak liever een lange-termijn-lanning die te ruim is dan te krap -het geeft meer voldoeing en stimulans als je voorloopt op je planning dan wanneer je steeds achterloopt. -Plan daarom ook inhaaltijd 3. Kies, al je het heel druk hebt en niet alles kunt doen, op basis van prioriteiten. -Wat is belangrijk en dringend, zodat je niet halverwege een taak tot de conclusie komt dat je het niet afkrijgt. -Dat geldt ook voor je reguliere huiswerk: tijdnood? Bekijk bv eerst welke sommen je in elk geval moet maken -Altijd: Overzie eerst een opdracht voor je eraan begint 4. Schuif niet alles af op je vakantie of weekdn. Als je schoolwerk doet in de vakantie, let dan op het volgende. -Het is prettiger van te voren vast te stellen op welke dagen je voor school wilt werken en op welke niet. -Op een dag kun je beter van 9 tot 11 uur werken en verder niet (of op een andere tijd die je goed ligt) Je bent dan de rest van de tijd gewoon vrij (van schoolwerk) en hoeft niet de rest van de dag rond te lopen met het gevoel van "Ik zou eigenlijk...." 5. Geef jezelf een beloning, in welke vorm dan ook, als je een taak af hebt. 6. Je kunt beter een half uur geconcentreerd werken, daarna een korte pauze nemen en dan weer een half uur dan bv 2 uur achter elkaar - steeds meer afgeleid- boven je boeken hangen 7. Denk geregeld terug aan je succesje en goede resultaten en vooral ook aan de manier waarop ze tot stand gekomen zijn. 8. Realiseer je wanneer je weer eens tijd aan het verspillen bent. 9. Werkwijze bij plannen is altijd a. Eerst zicht krijgen op je eigen tijdsbesteding en manier van studeren b. dan je taken inventariseren c. vervolgens inschatten (en dat oefenen) hoelang je over een taak doet (dus: b.v. hoeveel bladzijden Nederlands, Frans, Duits, Engels lees ik in een uur) d. Tenslotte controleren of je planning goed is verlopen. Het is natuurlijk vrij algemeen dit, maar misschien zit er iets bij waar je wat aan hebt. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
verder is de beschrijving van iemand of niemand wel ok, al is die wel heel uitgebreid. |
Planningen zijn er alleen om van af te wijken, dus kun je de tijd die het elke week kost om de planning te maken beter gebruiken voor andere dingen (eventueel aan school werken als je denkt dat dat nodig is). Het fijne aan geen planning hebben is, dat je niet achter kunt liggen en dus ook niet in de 'stress' schiet. Mocht je toch behoefte hebben aan een beetje houvast, zoals een planning, maak hem dan erg ruim en wees eerlijk tegenover jezelf (plan geen 4 uur huiswerk maken per dag in, als je weet dat je dit toch niet gaat doen).
Een te volle agenda is onoverzichtelijk, dus zorg dat je vooral de belangrijke dingen erin hebt staan (deadlines PO's, proefwerken ed.). (Ikzelf zorgde dat ik deze dingen uit mijn hoofd wist en gebruikte dus verder geen agenda, maar veel anderen doen dit wel, dus ik zeg het maar even). Mocht je in tijdnood komen met het maken van de opdrachten, kies dan enkel de relevante opdrachten uit en ga niet 3 gelijksoortige opdrachten maken over een onderwerp wat je eigenlijk wel door hebt. Zo zorg je dat je van alles wel iets gedaan hebt voor het proefwerk daar is. Dit geldt zeker in de 6e klas, waar het enkel nog draait om een paar praktische opdrachten en schoolonderzoeken, de rest is slechts ter voorbereiding en heeft dus weinig prioriteit. Verder is het fijn een beetje zelfdiscipline te hebben en dus te zorgen dat je je werkjes een beetje af hebt (ik wou soms dat ik het had). Raak echter niet in paniek als dit niet gebeurt, daar ga je niet harder van werken. Opnieuw is het belangrijk om prioriteiten te stellen en inzien wat echt belangrijk is en wat niet. Als dit je lukt, dan moet het verder niet zo'n probleem zijn denk ik, aangezien je lanterfantend door de 4e heen bent gekomen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.