Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   De Andere Dichter. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=949502)

alluman 08-09-2004 12:13

De Andere Dichter.

In reactie op Type's gedicht:
  1. Gezaagde lentezinnen.

Afgezaagde zinnen
    willen keurig afge
    kapt op regels rollen.

Maar ik zaag die zinnen
    en gebruik mijn zaagsel
    om de opening'n te dichten,

zodat houterige
    woorden bloeiend op mijn
    witte veld verschijnen.

Reem 08-09-2004 13:04

Grappig :) en lekker dubbelzinnig, vooral dat om de opening'n te dichten. Vind ik leuk (y)
ook dat afge-kapt is wel een goede vondst moet ik zeggen :D

alluman 08-09-2004 13:24

Citaat:

Re3m schreef op 08-09-2004 @ 14:04 :
Grappig :) en lekker dubbelzinnig, vooral dat om de opening'n te dichten. Vind ik leuk (y)
ook dat afge-kapt is wel een goede vondst moet ik zeggen :D

Thnx!

Anneka 08-09-2004 13:54

ik sluit me helemaal aan bij Re3m.. hij is grappig. De woorden heb je echt leuk gevonden.
goed gedicht!

Reynaert 08-09-2004 15:08

Het trucje met 'afge-kapt' kende ik al.

alluman 08-09-2004 15:28

Citaat:

Renard schreef op 08-09-2004 @ 16:08 :
Gezien de intertekstualiteit meen ik mij een dergelijke cliché te kunnen permitteren. ;)

Reem 08-09-2004 15:29

Citaat:

Renard schreef op 08-09-2004 @ 16:08 :
Ik niet ;)
En ik vind 't leuk :p

alluman 08-09-2004 15:31

Citaat:

Re3m schreef op 08-09-2004 @ 16:29 :
Ik niet ;)
En ik vind 't leuk :p

:D

xineof 08-09-2004 21:12

De laatste strofe vind ik opmerkelijk beter dan de eerste twee. Wat me stoort is het volgende:

Gezaagde lentezinnen.

Afgezaagde zinnen
willen keurig afge
kapt op regels rollen.

Maar ik zaag die zinnen
en gebruik mijn zaagsel

Ik wordt een beetje kriegel van al dat gezaag, haha. Verder heb ik dan ook een vrij verstoord beeld in mijn hoofd, ik hoor ook meteen het zagen. Misschien is dat het effect wat je wilde bereiken, maar het leidt mij wat af; het is mij wat té beeldend doordat het zo doorhamert, als je snapt wat ik bedoel.

Verder is het een leuke vondst, het idee van zinnen die in een bepaalde vorm willen worden gegoten en dat jij die als 'andere dichter' juist uit elkaar trekt en zelf wat anders ervan maakt, dat vind ik sterk.

alluman 08-09-2004 22:29

Citaat:

xineof schreef op 08-09-2004 @ 22:12 :
Ik wordt een beetje kriegel van al dat gezaag, haha. Verder heb ik dan ook een vrij verstoord beeld in mijn hoofd, ik hoor ook meteen het zagen. Misschien is dat het effect wat je wilde bereiken, maar het leidt mij wat af; het is mij wat té beeldend doordat het zo doorhamert, als je snapt wat ik bedoel.

Verder is het een leuke vondst, het idee van zinnen die in een bepaalde vorm willen worden gegoten en dat jij die als 'andere dichter' juist uit elkaar trekt en zelf wat anders ervan maakt, dat vind ik sterk.

Ah, dat eerste 'gezaagde' is het gezaagde van de titel van het gedicht. En dat van die 'andere dichter' is niet meer dan de topictitel - en een reactie op Type's gedicht 'dichter'. Over die titel ben ik nog steeds niet uit, dus dat scheelt (waarschijnlijk) weer een 'zaag' ;).
Verder is het idd de bedoeling geweest om de nadruk veel op 'zagen' te leggen, wat het gedicht een 'zagend' ofwel 'zeurend' karakter geeft. Iets dat bij mijn dichtpogingen nogal eens het geval is. Maar bedankt voor je kritische noot; ik zal er nog eens naar kijken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.