![]() |
mondelinge overeenkomst is toch ook geldig?
Vandaag weer lekker chagerijnig van een grote fout op mijn werk.
Ze plannen je een week van te voren in. Ik ga er vanuit dat de planning dan vast staat tenzij anders wordt vermeld. Ik moest dus vorige week nog op zaterdag van 13-18 werken. Nu keek ik vanavond weer moet ik ineens om 9.00 al beginnen. Tevens heb ik met het hoofd van mijn afdeling afgesproken dat ik op zaterdag vast van 13-20 u werk. Als zij mij dan korter inplannen ligt dat bij hen. Maar eerder beginnen kan dan toch sowieso niet. Het was een mondelinge overeenkomst en ik heb begrepen dat die ook geldig is als contract. |
Wat zei je werkgever toen je zei dat je niet eerder kan beginnen en dat je dacht dat je voortaan van 13.00 tot 20.00 moet werken?
|
mondeling is net ze geldig als schriftelijk
je hebt alleen geen bewijs (mondeling is dus niet echt slim) |
nouja behalve dat je je kan afvragen of dat idd een overeenkomst is, kan je het natuurlijk nooit bewijzen
|
Een overeenkomst is mondeling net zo geldig als schriftelijk, alleen het is moeilijk te bewijzen. Je zult je betoog moeten doen steunen op de gedragingen van je baas en van jou.
|
Citaat:
(niet dat dit er nu veel toe doet) |
Tsja, het is gewoon nogal moeilijk omdat dit natuurlijk een rommeltje is. Is er wel een schriftelijke overeenkomst? Wat zijn de arbeidstijden, welke voorwaarden gelden er?
Dat er een arbeidsovereenkomst is, lijkt me wel duidelijk. Maar wat voor één? Een nul-urencontract, een oproepcontract? Ik weet het niet. Daarvoor heb je ook meer info nodig. |
Waar werk je?
En idd zoals nare man al zegt ligt het ook heel erg aan je contract blijft het staan dat ze het je alsnog moeten VRAGEN |
ik heb een contract van 48 uur in 4 weken. Ik zou dus 12 uur per week moeten werken, als ze me nodig hebben.
De planning ligt altijd een week van te voren klaar, maar nu hebben ze het 3 dagen voor tijd verandert. Ik zou eerst van 1-6 moeten werken op zaterdag dus volgens die mondelinge overeenkomst alleen dan minder. Ze plannen zelf minder uren voor mij, wat niet erg is aangezien ik vet veel voor school moet doen. Ik werk bij de AH, maar het probleem is dat er 2 hoofden van 1 afdeling zijn, waarschijnlijk heeft degene waar ik niet de overeenkomst meegemaakt heb mij ingepland. Wegens tijdgebrek moet ik vandaag snel een briefje inleveren. Mijn collega's hebben hier ook last van, maar zeggen dat je dat moet zeggen en dat het hun fout is. Maar eerlijk gezegd word ik er iedere keer weer vet chagerijnig van. |
maar heb je nou wel of niet gezegd dat je niet kan en gevraagd waarom ze je 's ochtends hebben ingepland ipv de tijden die jullie hebben afgesproken?
dat lijkt me namelijk niet meer dan redelijk... die werkgevers hebben tig afspraken lopen met al hun werknemers. Dan kunnen ze dat best wel eens fout doen. |
ga ik zometeen doen gisteravond was er niemand
|
wel eens fout 9 van de 10x gaat fout daaro bij iedereen dus iedereen word er terecht vet chagie van :(
|
Het gaat erom of die 48 uur in 4 weken bindend zijn vastgelegd. Dus of vantevoren met jou is afgesproken op welke tijdstippen je moet werken. Ik denk niet dat je uit de enkele gewoonte (dat het schema telkens een week vantevoren bekend was) een recht kunt ontlenen om altijd op die tijd te mogen werken.
|
Goed ik weet het , toen het woord AH viel wist iedereen dat ik wel weer met mijn theorie zou komen.
Het is natuurlijk altijd belangrijk om bij te houden wanneer je de afgelopen tijden allemaal al hebt gewerkt, zo heb ik al me werktijden vanaf 2001 nog steeds. Dat er dingen fout gaan is niet goed te praten ook hoort de planning er (minimaal) 2 weken van te voren te hangen. Wijs ze daar eens op. Word er van je "standaard" tijden afgeweken en kan / wil (al vind ik willen altijd een flut excus om niet te gaan) je niet dan is dit het probleem van Albert Heijn. Dat ze je (misschien) eens niet nodig hebben op je huidige tijdstip kan en dan kan het zijn dat je tijden aangepast worden maar dit hoort wel in overleg te gaan, minimaal 50% zou je al "vaste" werktijden kunnen zien de andere 50% kunnen ze in overleg "flexibel"inplannen wel rekening houdend met het personeelslid. Ik neem aan dat je te maken hebt met een Verkoopmanager (VM) en een Verkoopspecialist (VS) de eerste is inprincipe aansprakelijk voor de planning en het bijtijds hangen hiervan. Je hebt een contract van 12 uur en ze plannen minder uren in als ze dat doen kan je aangeven het hier niet mee eens te zijn en ze "te verplichten" je je contracturen in te plannen, maar zo te zien vind je dat niet erg :) Zo zie ik alktijd weerals ik het forum lees dat bij grote bedrijven de "chaos" per winkel zo erg verschillend dat je alleen van geluiden uit de buurt moet af gaan of het er leuk is en niet op geluiden dat het bij "AH" leuk / niet leuk is want dat is wisselend zoals dat bij veel grote winkel ketens geld ligt het heel erg aan het mangement. Als je nog vragen hebt betreffende Albert Heijn kan je ze gerust hier aan me stellen of me een PM sturen Groetjes Ivo Jan |
Hartstikke bedankt voor de uitleg. Zelf wist ik ongeveer dat het zo moest zijn, maar zeker wist ik het niet
Ook ik heb mijn werktijden nog (dat zij mijn baas al de eerste dag dat ik kwam werken, "schrijf alles op want de dames willen nog wel eens een foutje maken"). Ik heb trouwens een mondelinge afspraak gemaakt met mijn hoofdcaisiere dat ik zaterdag vast van 1-8 werk zodat ik het kan combineren met mijn studie. Zij stelde het zelf voor en ik zei prima maar dan moet het ook echt zo gaan en toen zei ze ja dus... ik neem aan dat dat dan geldig is. Ook verandert mijn rooster iedere 7 weken ikmeld dan altijd 3 weken van te voren wanneer ik dan weer kan werken, dit is ook het geval met wanneer ikniet kan. Ik doe alles volgens de regels (die ik nooit gekregen heb, maar van een vriendin die daar al veel langer werkt te horen gekregen heb), maar zij zelf laten het er een beetje bij hangen :( Ik heb ze inderdaad vermeld dat ze het duidelijk van te voren moeten aangeven... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nou ik heb 'gewonnen' hoor. Mijn hoofd belde gister om tezeggen dat die andere het verkeerd had gedaan en ik gewoon van 1-6 moest werken. Ze vroeg toen wel netjes of ik misschien nog tot 8 uur wilde blijven en daar heb ik mee ingestemd. dus...
|
Gelukkig dat het toch is opgelost :)
Altijd lullig dit soort "äffaires" |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.