![]() |
godver heb ik weer
ait ik wil gaan leren :D
maar uhm ik weet niet echt hoe :o ik heb nog nooit echt geleerd volgens mij :s komt denk ik ook een beetje omdat ik me niet echt goed/lang kan concentreren en geen flauw idee heb hoe je die stof kan opnemen :s maajah ik moet ff dinsdag tentamen halen zodat ik me P heb en nu begin me beetje zorgen te maken dus vraag ik me een beetje af hoe je het beste kan leren enzo (jah heb ik al die 320498 andere ik-wil-leren- topics gelezen jah :rolleyes: ) |
uitreksels maken, zo doe ik het meestal. Ik lees door wat ik moet leren en maak er een samenvatting van. Die samenvatting lees ik dan een paar keer door en dan zit het in mn hoofd.(Y)
succes iig. |
Ga dan ook niet achter je pc zitten :nono:
|
hoofdstuk lezen en dan een samenvatting maken.
Dat doe je van alle hoofdstukken. En daarna heel vaak die samenvatting lezen. simpel :p |
Ik lees altijd eerst in stukken de stof door. (Dus bv. per hoofdstuk, of wanneer die te lang zijn, per paragraaf.)
Na zo'n stuk, ga ik trefwoorden opschrijven. Ik noteer belangrijke termen met een korte definitie in eigen woorden. Vervolgens ga ik dus weer verder met een tweede stuk, daar weer zo'n trefwoordenlijst bij maken etc. Ik kan best goed concentreren, zeker als het interessant is, geen probleem. Wanneer je dat niet kan, moet je je concentratie op gaan bouwen. Begin bijvoorbeeld met 30 minuten lezen, dan hou je 5 minuten pauze (en dan ga je dus even iets anders doen, pak wat te drinken, ga naar de wc, lees wat in de krant/tijdschrift, zoiets) na de pauze ga je weer 30 minuten verder, daarna weer 5 minuten pauze. Wanneer je vaker moet leren, kan je dat op gaan bouwen. Dan leer je 45 minuten en hou je telkens 5 minuten pauze. Maak de stappen niet te groot (dus probeer niet ineens 3 uur te gaan leren, achtereen) dat werkt echt niet. 't Lijkt misschien juist niet goed voor je concentratie, maar op de lange termijn is het dat zeker. Ik kan nu, als het echt moet, uren achter elkaar geconcentreerd doorleren, kon ik vroeger ook echt niet. Wat ook nog kan helpen, is een beloning of straf voor jezelf bedenken; je geeft jezelf een opdracht (hou het wel reëel) en daaraan koppen je dus een beloning. (Bijvoorbeeld; ik moet vandaag 2 hoofdstukken leren, daarna mag ik op de computer, of televisie kijken, zoiets.) En koppel ook een beloning/straf aan je cijfer. (Ik had een 5, nu mag ik dus vanavond geen film kijken (oid). Of; Ik had een 9; vanavond uit! ) Het klinkt misschien heel kinderachtig, maar wanneer je zelf je beloning/straf serieus bedenkt, merk je vanzelf wel dat het niet zo kinderachtig is. Natuurlijk moet je je er wel aan gaan houden he, anders werkt het niet. Begin hierbij ook met kleine, makkelijke dingen. Anders is de verleiding te groot toch niet naar jezelf te luisteren. |
ait thnx
maar :p: - heb dinsdag tentamen - uitreksels maken, niet echt veel tijd meer om dat te doen (ruim 400blz :| ) - in stukken doorlezen duurt ook behoorlijk lang :( - tussendoor moet ik ook nog werken Citaat:
Citaat:
godver en de laatste keer dat ik college heb gehad is meer dan 3 maanden geleden :| maar kga morgen ff paar uurtje in de bieb zitten, misschien dat ik me daar kan concenteren :) |
Wil je een goede tip? BEGIN OP TIJD! ;)
Je komt er nu mee af dat je dinsdag tentamen hebt, das over 4 dagen, dus je hebt nog maar 3 dagen om 400 bladzijden te leren?? Klopt toch iets niet, he;) |
opzich moet je best in 4 dagen die 400 bladzijden kunnen leren als je de stof goed hebt bijgehouden en je weet waar het over gaat. maar de volgende keer zou ik toch iets eerder beginnen.
|
Citaat:
er staat vast een samenvatting in je boek, die moet je goed leren, en mschn ook wel begrippen, die leer je dan in rijtjes van bv vijf en die herhaal je net zolang tot je die allemaal kent en dan begin je aan het volgende rijtje. het is mschn ook een goed idee dat je gaat leren met iemand die erg gemotiveerd is uit je klas. weet je wat het is, als je hier nu eens echt voor gaat blokken, dan word je steeds gemotiveerder naar mate je meer kent, en als je dan het tentamen echt goed maakt, dan word het leren de volgende keer vast leuker!!!! mschn kun je ook een paar opdrachten uit het boek maken. succes |
400 Blz op 4 dagen?
En je denkt dat je niet gedaan krijgt :s :nono: . Voor Boekhouding en informatica hadden we 250 blaren per vak en dat moest op 1 namiddag of in 1 dag. Samenvattingen maken helpt altijd. |
Citaat:
|
Citaat:
me leraar had pas sinds afgelopen woensdag ofzo besloten dat ik komende dinsdag tenatmen mag doen :| Citaat:
tis trouwens algemene economie, zeg maar economie wat je op havo/vwo krijgt, maar tis alleeen kut dat ik al min of meer alles vergeten ben :o en tis ook al de 3e keer dat ik dit tenatmen mag doen in 3 maadnen ofzo :| :o maajah ben al bijna op de helft, kan alleen maar hopen dat de goden me goed gezind zijn :( :p |
Oh, als je het pas van woensdag wist :s:s Djeez, das ook nie echt op tijd dan van die leerkracht :s
Maar ik duim voor je!! Succes!!! |
Van die verschrikkelijk lange samenvattingen maken per hoofdstuk vind ik persoonlijk onzin. Ik maak voor mijzelf altijd een schema met kernpunten en dat is hooguit 8 kantjes lang voor een boek van een paar honderd bladzijden. Geen lappen tekst maken, want dan lees je veel te veel woorden. :) Gewoon puntsgewijs alle kernzaken weergeven en dat leren in combinatie met de hoor- en werkcolleges.
|
In mijn 3de middelbaar (nu 2 jaar geleden dus) heb ik van mijn lerares economie een hele goede tip gekregen : Normaal gezien staat er wel in elk handboek een goed overzicht van de leerstof. Als je je leerstof kent, moet je es kijken of je in de inhoudstabel (hopelijk is het een uitgebreide) bij elke verdeling wat kan vertellen over dat hoofdstuk.
Als je DAT kan, dan moet je normaal gezien je leerstof kennen ;) |
Je hebt dinsdag de dag dat het er op aankomt en je begint je nu pas zorgen te maken? :D klinkt bekend
Als je op het HBO of de uni zit hebben ze daar verschillende cursussen voor. Informeer eens bij een decaan :) |
uhmm nee niet nu pas...al meer dan 3dagen gek :|
|
Citaat:
het enige minpunt is dat het niet in me eigen woorden zijn, dus ik het neit onthoud :mad: maar oke ik moet nog zo n 100blz :p maar ben de eerst 300 al vergeten :| :mad: :( |
Citaat:
|
Citaat:
Kom op, je weet al minstens 3 maanden dat dit tentamen eraan komt en 5 dagen vantevoren begin je pas met stressen en pogingen tot leren. klinkt bekend. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:43. |