Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   ARTistiek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Opvatting drie dimensionaal (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=950516)

summer1986 09-09-2004 15:42

Opvatting drie dimensionaal

Mijn moeder en ik hadden net een discussie over een opdracht van school. Hiervoor moet ik een driedimensionaal beeld maken. In eerste instantie dacht ik meteen aan het maken van een 'voorwerp'. Maar toen ik in het woordenboek 'beeld' opzocht zag ik dat het ook gewoon een afbeelding kon zijn.

beeld (het ~, ~en)
1 driedimensionale afbeelding of uitbeelding van iem. of iets
2 gefilmde, fotografische of getekende afbeelding
3 voorstelling die men zich maakt n.a.v. een beschrijving of omschrijving
4 voorstelling door een beschrijving of omschrijving

Dus ik aan het tekenen geslagen :) Nu beweert mijn moeder dat een tekening waarschijnlijk niet de bedoeling is. Help?!

bobski 09-09-2004 15:45

ehm post je tekening even?

kimmie 09-09-2004 16:07

denk het ook niet eerlijk gezegd..

meestal is driedimensionaal iets wat een voor- en een achterkant en een zijkant heeft. oftewel een lengte, een breedte en een diepte.. maarja.. das mijn visie :)

Captain N 09-09-2004 16:30

Als het een opdracht voor school is is het waarschijnlijk iets in de richting van een boetseerwerkje of papier mache ofzo.
Ik weet niet op wat voor manier het woordenboek zoiets opvat, maar een tekening wordt bij de meeste mensen gezien als een 2D afbeelding.

summer1986 09-09-2004 16:39

Citaat:

bobski schreef op 09-09-2004 @ 16:45 :
ehm post je tekening even?
Ik heb geen scanner...

Wenomic 09-09-2004 16:39

Ehm ja ehm...Je zoekt nu alleen beeld op. En er staat duidelijk: Driedimensionaal beeld. Dus idd werken met hout,staal,keramiek. Misschien kan je iets leuks doen met kaarsenvet. (Had ik ooit gedaan als ondergrond:
Bak water
Kaars erboven (die brandt natuurlijk) dan zo lang het water opvullen totdat het een vaste 'plaat is' dan eruit halen en de andere kant is helemal bubbelig en leuk gekleurd. Mijn leraar vond het wel orgineel ;)

summer1986 09-09-2004 16:40

Citaat:

Captain N schreef op 09-09-2004 @ 17:30 :
Als het een opdracht voor school is is het waarschijnlijk iets in de richting van een boetseerwerkje of papier mache ofzo.
Ik weet niet op wat voor manier het woordenboek zoiets opvat, maar een tekening wordt bij de meeste mensen gezien als een 2D afbeelding.

Maar een in een tekening kan toch evengoed hoogte, breedte en diepte zitten?

summer1986 09-09-2004 16:41

Citaat:

Wenomic schreef op 09-09-2004 @ 17:39 :
Ehm ja ehm...Je zoekt nu alleen beeld op. En er staat duidelijk: Driedimensionaal beeld. Dus idd werken met hout,staal,keramiek. Misschien kan je iets leuks doen met kaarsenvet. (Had ik ooit gedaan als ondergrond:
Bak water
Kaars erboven (die brandt natuurlijk) dan zo lang het water opvullen totdat het een vaste 'plaat is' dan eruit halen en de andere kant is helemal bubbelig en leuk gekleurd. Mijn leraar vond het wel orgineel ;)

Nouja, er staat letterlijk:
Visueel beeld
3 dimensionaal
+ toelichting

Wenomic 09-09-2004 16:41

Driedimensionaal: je kant het van meerdere kanten bekijken. Oké soms heb ik bij een schilderij ook de neiging om naar de linkerkant te lopen in de hoop dat ik wat zie onder het blaadje van Adam. Maar neen ;)

Meerdere kanten. Je kunt het van meedere zijdes aanzien.

summer1986 09-09-2004 16:44

Citaat:

Wenomic schreef op 09-09-2004 @ 17:41 :
Driedimensionaal: je kant het van meerdere kanten bekijken. Oké soms heb ik bij een schilderij ook de neiging om naar de linkerkant te lopen in de hoop dat ik wat zie onder het blaadje van Adam. Maar neen ;)

Meerdere kanten. Je kunt het van meedere zijdes aanzien.

Okee, dank je wel voor de info. Jammergenoeg had ik net een leuk idee voor een tekening en ben al met de uitwerking bezig. Dan toch maar iets anders bedenken...

Captain N 09-09-2004 16:59

Citaat:

summer1986 schreef op 09-09-2004 @ 17:40 :
Maar een in een tekening kan toch evengoed hoogte, breedte en diepte zitten?
Nee, je kan enkel de illusie van diepte in een tekening verwerken.

Type 09-09-2004 17:21

vraag het aan je leraar/lerares?

Wij weten niet wat hij/zij bedoelt... ;)

SuperSonicSound 10-09-2004 19:18

Citaat:

Captain N schreef op 09-09-2004 @ 17:59 :
Nee, je kan enkel de illusie van diepte in een tekening verwerken.
daarentegen kan hij wel een filmpje maken (tijd is immers ook een dimentie)

Captain N 10-09-2004 19:59

Het gaat hier toch niet om een willekeurige dimensie? :|
De opdracht is diepte, een filmpje is net zo plat als een tekening.

Vice 10-09-2004 22:04

Volgens mij gaat het om een 3D beeld en geen diepte. Dat kan dus idd net zo goed een filmpje zijn. (lengte, breedte en tijd) :)

Captain N 10-09-2004 22:29

Zodra je een filmpje rendered of schiet is het 2D aangezien je de beweging van het object niet meer zelf in de hand hebt.
Zelfs als je een 3D object in een editor ziet kan het nog doorgaan voor 2D aangezien de diepte gegenereerd wordt op een plat scherm en in feite dus een illusie is.

Punt is dus, tenzij de leraar van een 3D gerendered filmpje uitging, lijkt het mij zeer sterk dat een tekening of filmpje de bedoeling is.

En je komt met het argument lengte, breedte en tijd terwijl het hier juist om de diepte gaat.

p-chez 11-09-2004 01:53

Natuurlijk is een tekening niet conform je opdracht. Een tekening zal hoe dan ook altijd plat blijven, tweedimensionaal. Het enige wat een tekening kan bevatten is perspectief, maar dat is niet driedimensionaal, maar ruimtesuggestie.

Als er in je opdracht staat 'driedimensionaal beeld', dan moet je een 'ruimtelijk object' (zo noemen ze dat bij mij op school, is ook een betere, duidelijker woordkeuze) maken. Want ruimtelijk is driedemensionaal.

Het zit 'm niet in 't woordje 'beeld', maar in 't woordje 'driedimensionaal'

drie·di·men·si·o·naal (bn.)
1 met drie dimensies => tridimensionaal

Een tekening heeft maar twee dimensies.

summer1986 13-09-2004 12:30

Ik ben superblij dat ik dit topic geopend heb, ander had ik niet aan de opdracht voldaan! Bedankt voor jullie reacties, ik ben klaar en trots :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.