![]() |
Professioneel opnemen voor een lage prijs
Voordat ik begin uit te leggen wat ik bedoel wil ik wel even duidelijk maken dat ik nog op internet aan het zoeken ben naar mijn antwoord, ik kan het helaas niet helemaal precies vinden. Dus vandaar mijn post hier.
Sinds een korte tijd speel ik in een band, eigenlijk meer een duo, die drums en bas combineerd met samples van de computer. Voor de mensen die het wel eens geprobeerd hebben is het ritmische aardig pittig, vooral voor de drummer aangezien hij net als de rest met de samples mee moet drummen. Daarom hadden we dus aan een kliktrack gedacht, wat dus geen uitzondering blijkt te zijn bij dit soort muziek. Ik neem op het moment alles op via 1 simpele microfoon die de laptop ingaat, waarmee heel simpel met cool edit pro wordt opgenomen. Het enige probleem is dat alles precies goed moet staan om het gewenste resultaat te krijgen. Daarom is het al jaren mogelijk om geluid via sporen op te nemen zodat alles achteraf netjes harder of zachter gezet kan worden. Nu is mijn vraag; Wat is nu eigenlijk goed spul om op te nemen en later op de computer uit te kunnen mixen? Welk matriaal heb je ervoor nodig om 1 drumstel, 1 basversterker en 1 speaker voor effecten te mixen (eventueel, dit kan dan ook later toegevoegd worden) en dan allemaal op verschillende sporen uiteraard. Door het vele aanbod zie ik door de bomen het bos niet meer en ik wil er niet al te veel geld aan uitgeven. Heeft er iemand hier ervaring mee? |
Ligt aan je wensen he... Drumkit kan best door 1 mic, maar hoe meer hoe beter.... Mijn opnameopstelling is:
2x mic bassdrum 1x mic snare/hihat (liever apart, maar dat kan k helaas niet) 1x overhead 1x floortoms bassdrums gaan in een mengpaneel, gelijk afmixen (qua volume), maar da's bij onze drummer niet nodig, want die klinkt precies even hard aan beide kanten. Hij speelt met een clicktrack. Vervolgens worden gitaren, bassen, etc... opgenomen (in aparte takes) Gitaar met 2 microfoons, Bass met 1 (geen direct out) 2x Audio Technica PRO 25 (bassdrums, bas, gitaar) 2x Audio Technica PRO29HE (gitaar, zang) 1x Audio Technica PRO37r (overhead, acc. gitaar) de 37r gaat door een Behringer VX2000 Ultravoice voorversterker (condensator microfoon), uiteindelijk komt alles in m'n Tascam Portastudio 788 harddiskrecorder binnen. Mijn kostenplaatje, bij benadering:" Portastudio: € 1 000 mics+cables: € 631 pre-amp mic: € 169 niet echt goedkoop dus :P maar wel acceptabel. Je kunt goedkoper klaar zijn, door (zeg) 3 of 4 mics te pakken, 1 voor drums, 1 voor gitaar, 1 voor bass, etc.. en dan door een mengpaneel (live afmixen door een geluidsmannetje oid) naar een MD-recorder of line-in van je laptop.... |
Citaat:
|
Citaat:
Als je de bas als instrument bedoelt, zul je moeten multi-tracken, dat is op een PC heel moeilijk, of je moet overgaan op multitracker voor PC, zoals ProTools Digi002..... Als je bas als frequentie-range bedoelt, dan kun je dat in ieder fatsoenlijk geluidsbewerkprogramma als CoolEdit doen.. |
ben ik heel raar als ik vraag waarom je niet gitaar gewoon via een element naar een mengtafel zou opnemen?
|
Een mengtafel neemt niet op :o
|
Citaat:
dan een computer in. |
Citaat:
|
Ik heb een studio waarin je voor ca 150 euro een 6-track demo op kunt nemen :p
|
Citaat:
|
wij hebben onlangs ook een nieuwe cd opgenomen thuis (nouja zijn nog bezig met de zang) en hebben t ongeveer zo gedaan:
drums: voor de bassdrum een sennheiser, ben t serienummer ff kwijt voor snare een shure sm57 (sm58 zonder kap) en 2 sennheiser condensator overheads die gingen allemaal in ons behringer mengpaneel die ging door naar geluidskaart met 4 inputs en zo kregen we in cool edit 4 drumtracks (kick, snare, overhead1, overhead2) binnenkort gaan we dat nog afmixen, maar zo hebben we t iig opgenomen de drummer kreeg microfoon op zn donder die in een voxgitaarvesterker (lekker boeie) zat, als hulp, maar je kan natuurlijk ook de koptelefoon in t mengpaneel steken en daardoorheen metronoom laten horen bas: we wilden eerst de bas wat uitgebreider doen maar dat kwam er uiteindelijk niet van eerste plan was met die bassdrummic voor de speaker en tegelijk ook direct-in op te gaan nemen, maar uiteindelijk deden we t gewoon direct-in met een DI-box (en dan weer via mengpaneel)wat erg goeie kwaliteit opleverde (vind ik dan) gitaar: een sennheiser MD421+shure sm57 voor de 2x12" speaker en dan zelfde verhaal als bij de drums: mics naar mengpaneel en uiteindelijk 2 gitaartracks die je binnenkrijgt in cool edit zang zijn we nu aan t doen met een sennheiser uit de evolution series (weet niet meer welke) maargoed kostenplaatje weet ik niet meer precies, maar we hebben die 2 condensators, bassdrummic en md421 gehuurd en de shure+sennheiser E hadden we al |
Citaat:
Citaat:
|
Maar is er niet een apparaat dat je via usb kan aansluiten op je laptop en waar je dus microfoons op aan kunt sluiten zodat je alles kunt opnemen direct naar de laptop op verschillende sporen?
En dan uiteraard nog de clicktrack en samples kunt afspelen tegelijk... |
Citaat:
Multitracker voor $499 voor USB. Dat clicktrack en samples afspelen en opnemen tegelijk wordt moeilijk hoor, latency-blabla enzo.... |
Citaat:
Dan zou de Roland VS-1824CD eigenlijk beter zijn? Dan kan met de laptop de samples en de clicktrack afgespeeld worden en als een soort gitaar worden opgenomen en via het mengpaneel opgenomen worden. |
Jup, maar die's zeker erg duur :P
|
Ik heb tot nu toe altijd opgenomen met een digitaal mengpaneel dat alle kanalen los van elkaar op z'n HDD zet, dan kun je later met de standaardknoppen het nummer iets strakker mixen en het op CD branden. Goed spul, beter dan die Roland daarzo.
Maar okee, zoveel geld heb ik niet meer, dus we nemen met een mic-kit voor de drum, gitaren en bas op en gooien dat op een mengpaneel, rammen onze oordopjes in onze oren en mixen de boel vantevoren (dus ook met proberen en afluisteren etc.) tot het een redelijk acceptabel geluid voortbrengt en we nemen dat dan mee naar huis. De kwaliteit is verbazend goed! |
Up ! Interessant topic.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Weet iemand een fijn programma om op de computer drum tracks te maken?
|
Citaat:
Mijn Tascam Portastudio is in principe 8 track (tegelijk afspelen) 6x mono 1x stereo, maar virtueel gaat-ie tot 255 tracks, dus je kunt eindeloos vioollijnen dubben, alleen moet je ze eerst afmixen voor je ze allemaal tegelijk kunt horen. Enige nadeel van de porta is dat je maar 4 microfoon ingangen hebt :( |
Citaat:
Als je iets van drums mixen kent krijg je hier ongelooflijk professionele resultaten mee. Ik verkies dit zelfs boven een zwakkere opname van een echte drummer. een paar voorbeelden: http://attilaconnection.free.fr/undermyskin.mp3 http://tesseract.members.beeb.net/El...itten_this.mp3 http://tesseract.members.beeb.net/Te...3somewhere.mp3 |
Citaat:
Gisteren liet onze leverancier een Apple Dual G4 systeem zien, met een protools station en bijbehoorende software. En natuurlijk dual screen op 2 19" tft's. * kwijl * :cool: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik neem voorlopig op, micro rechtstreeks in geluidskaart :cool: . Als ik zou uitbreiden, zou dat waarschijnlijk met de omni-studio van M-audio gebeuren, of als het geld iets breder zit de Digidesign 002:
http://www.digidesign.com/products/d...es/002blue.jpg Citaat:
Drumkit from hell superior is 36 gieg groot :eek: Drumkit from hell 2 is 2500 gieg groot, misschien dat je die nog erges kan vinden. Je kan het ook met Drumkit From Hell 1 proberen...maar dat is moeilijker om vet te laten klinken. |
Ik heb em anders rap gevonden, maar ik ga em NO WAY downloaden, 9 iso's van 3.99 gb groot......
|
Citaat:
drumkit from Hell 2 is anders ook prachtig. dat is gewoon 1 kit (de sonar-kit van meshuggah's Tomas haake) uit de drumkit from hell superior-collectie. Dat is trouwens wat ikzelf gebruikt. en anders kopen hé :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Naar ik hier zo snel op internet kan opzoeken kost hij ca 1500 dollar. Voor dat geld kun je naar alle waarschijnlijkheid ook wel een goede PC kopen, maargoed ik heb het er niet zo op :)
|
Citaat:
|
Voor € 249 + versand neem jij met het volgende dingie op:
http://www.musik-produktiv.de/bilder...009528015l.jpg Das Ende der Analog Kassette ist nah! Mit dem MRS-4 wird erstmals das digitale Recording so günstig wie mit einer Kassette. Das MRS-4 bietet 4 Spuren, 8 virtuelle Tracks pro Spur, macht zusammen 32 Tracks!! 2 Spuren können simultan aufgenommen werden, cut/_copy und paste Funktionen unterstützen das Editieren. Eine Effektsektion mit Kompressor, Limiter, Hall, Chorus, etc. veredeln die Aufnahme auf den bis zu 32 MB Smart Media Karten. Die Card Manager Software konvertiert die Aufnahmen ins Wav Format. Der Batterie- Betrieb ist möglich. |
|
Mischien een erg stomme vraag maar waar schrijven de laatste 2 apparaten hun data naar toe (wat voor medium :) ) ?
|
Ze stonden bij musik produktiv beiden bij de HD-recorders.
|
Citaat:
Edit, even wat uitgezocht: Voor 300 euro heb je een mixer met 8 ingangen, daar kun je dan een recorder aanhangen of een MD/Laptop, maakt niet uit eigenlijk. http://www.elka.com.pl/yamaha-mg12_4.jpg |
Mja ok, da's een mixer, da's nie boeiend, want dan kun je niet echt produceren/afmixen, maar moet je de hele mix live doen.
|
ik ga ook zo'n yamaha kopen (Y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
snap ook wel wat je bedoelt met zo'n digitale interface en het is ook relaxt, maar de prijsklasse is er dan ook naar. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26. |