![]() |
het jodendom
het vreemde is dat je nooit echt joods kan worden omdat dat van moeder op kind doorgaat, en ze je nooit zullen accepteren omdat je niet joods bent van oorsprong. tenminste niet de orthodoxe joden. maar ze zeggen wel dat zij het volk zijn en dat ze een voorbeeld willen zijn voor anderen mensen. maar die kunnen dus niet joods worden. is dit niet een beetje tegenstrijdig??
of zie ik het verkeerd? |
na de franse revo begonnen elke landen nationalistisch, sommige joden wuden zich assimilieren, maar othodoxe niet, zij vonden jodendom een volk, dus eigenlijk is jodendom niet alleen een godsdientst.
|
Citaat:
|
Joden menen niet dat ze het voorbeeld voor andere mensen/volkeren zijn. Ze denken dat ze het uitverkoren volk van God zijn, omdat de Ene God hun via Moses en de andere profeten de openbaring heeft gegeven. Heb je Joden ooit langs de deuren zien gaan of ben je ooit benaderd door een jood of je je misschien tot hun geloof wil bekeren?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Lees dit topic, vanaf ongeveer halverwege de eerste pagina gaat het over jouw vraag.
|
Citaat:
je assimileert jezelf niet, je past je aan, assimileren kan uitsluitend lijdend gebruikt worden. wouden zijn bossen, ze wilden zich aanpassen denk ik. jodendom is de definitie van een religie, "joden" is de term die je gebruikt om het volk aan te duiden. (tot zover de taalkundige mededelingen ;)) en ik denk dat jood(s) zijn meer een kwestie van identiteit dan van religie of etniciteit is. |
Citaat:
Trouwens dit is onzin: Citaat:
als je je bekeerd hebt tot orthodox jodendom ben je joods - ook volgens de orthodoxen. De orthodoxen accepteren geen joden die tot een niet-orthodoxe stroming bekeerd zijn als joden. Dat is wat anders. |
Citaat:
|
Citaat:
zie ander topic |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Mensen die denken dat mensen die een joodse moeder hebben zelf ook joods zijn zijn racistisch.
|
Citaat:
|
jodendom is het geloof
joods zijn is een ras als je je laat bekeren tot het jodendom, geloof je in het jodendom, je wordt hier niet joods mee. als je joods bent en je niet gelooft in het jodendom, ben je gewoon joods en kunt atheist zijn of wat dan ook. als je moeder joods is ben je inderdaad van het joodse ras, daar is niets racistisch aan. en zo zit dat. mijn beste vriendin is van het joodse ras (gelooft niet) dus ik heb gelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
en er was ooit al eens een discussie over, kijk hier maar eens |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maaruh als je niet van het joodse ras bent, accepteren streng gelovige joden je dan als je joods word???? (van geloof dan he) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Mensen die die gedachte steunen/accepteren zijn racistisch. |
Citaat:
|
volgens de rassen theorie van hitler ben ik ook joods... volgens de thora is mijn oma joods ....
echter geen van beide is waar :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
"Nee, niet elk onderscheid op grond van afkomst is meteen ook racisme."
Vind het toch een behoorlijk wezelijk onderscheidt. Trouwens, waarom is elk onderscheid op grond van afkomst of ras niet gelijk racisme? Wanneer niet? Als iedereen het doet? Als het positief is? Als het gewenst is? Gaan jullie mij eerst maar eens vertellen waarom er hier sprake is van een uitzondering. |
Citaat:
|
Citaat:
Zoals Blitzkrieg Bop al zegt, gaat het hier niet om een ongegronde aanname over iemand kwaliteiten op grond van zijn ras, maar om een interne regel van een bevolkingsgroep. Joden pretenderen niet universeel beter te zijn. Ze houden ook niet alle gemengde huwelijken tegen omdat dat volgens hen altijd slecht zou zijn. |
Dat het in de praktijk niet iets strafbaars is maakt niet uit, ik heb het niet over strafrechtelijk racisme, maar over ethisch racisme.
Alle vormen van racisme zijn fout. En dat de joden geen ras zijn is niet relevant. Want het gaat erom dat je mensen anders behandeld op basis van hun genen/ouders/afkomst. (voorbeeld, iemand die half afrikaans/half arisch is is ook geen ras, betekend ook niet dat je die persoon ineens wel achter mag stellen op afkomst/huidskleur) Dat is racisme. En dat is wat die mensen doen, en daar vallen niet alleen joden zelf onder. Eigenlijk is dat nog het triest, dat de joden er zelf aan mee doen. En het heeft wel degelijk met de bloedlijn van gods gekozen volk te maken. |
Citaat:
|
Huh?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
God heeft het Joodse volk uitgekozen om het evangelie te verspreiden en andere volkeren over God te vertellen.
Joden hebben veel wetten en plichten die ze dus moeten vervullen. Het word niet aangemoedig om Jood te worden omdat dat NIET NODIG IS. Niet-Joden worden "gentile" genoemd. (Engels.) Je kan wel bekeren tot het Jodendom, maar die weg is zwaar omdat Joden er zeker van willen zijn dat je niet de verkeerde keuze maakt. Aangezien het veel plichten meebrengt. |
Citaat:
De reden waarom het niet aangemoedigd wordt is niet omdat het niet nodig is, maar omdat mensen zelf de keuze moeten maken om in Jahweh te geloven...Het opdringen van geloof past niet binnen het jodendom, daar joden zich uitverkoren voelen...Wil jij ook uitverkoren zijn, dan zul je daar zelf voor moeten kiezen (als je dat niet via geboorte bent tenminste)... Elk persoon heeft veel wetten en verplichtingen...Een jood heefthet niet zwaarder of moeilijker met zijn wetten en regels...Ze zijn immers gegeven door Jahweh...Of je je eraan houdt is je eigen keuze...Er wordt veel waarde gehecht aan vrije wil binnen het jodendom, zolang je het jodendom maar niet schaadt met jouw wil... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:52. |