![]() |
Welke mythe vinden jullie het mooist?
Hallo iedereen,
Ik vroeg me af welke mythe jullie het mooist vinden. Jullie kunnen zowel een Romeinse als een Griekse mythe noemen. :) Ik weet niet zoveel van de Romeinse mythen af (intuïtief denk ik dat er meer bekend is over de Griekse mythologie dan de Romeinse), maar een van mijn favoriete Griekse mythen is het verhaal van Orpheus en zijn Eurydice. :) Jaren geleden zag ik daar eens een kort filmpje over op TV, en vanaf toen is het me blijven fascineren. :) Ze zijn een beetje de Romeo & Julia van de Oudheid. :) En welke mythe vinden jullie het mooist? Ik ben benieuwd. :) |
mmmm, elke mythe is anders en dus mooi maar in andere opzichten. Dus eigenlijk wel allemaal. (y)
|
Elke mythe heeft iets speciaals en is op z'n eigen manier altijd mooi. Maar moest ik verplicht zijn echt één te kiezen, dan gaat mijn voorkeur naar het verhaal van Eros en Psyche. Een echte reden heb ik niet, misschien is het meer een gevoelswaarde :)
|
Ik ook allemaal. Ik houdt sowieso van mythes
|
Citaat:
Jij drink altijd T Hij/Zij drinkt T in de tegenwoordige tijd :nono: :D. |
Orpheus en Euridice is een ander soort verhaal. De echte Romeo en Julia:
Citaat:
|
Pyramus en Thisbe
Of is dat geen mythe? |
Citaat:
|
de 'scheppingsverhalen'... hoe bv een godin uit de zee ontstaat of hoe dag en nacht zijn ontstaan
|
Citaat:
Maar echt waar dat boek :eek: :eek: :( . |
Ik vind de metamorphoses best doenbaar om te lezen. Mijn voorkeur gaat uit naar Daedalus en Icarus, maar om te zeggen de mooiste mythe van allemaal ...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik ben dol op de mythe van Pyramus en Thisbe :) Ze zijn verliefd maar ze kunnen niet samenzijn en door ongelukkig toeval denkt Pyramus dat Thisbe dood is en pleegt zelfmoord. En dan vindt Thisbe Pyramus en dan laat ze zich in zijn zwaard vallen :( Het is zo romantisch allemaal..wow :)
|
Ik vind eigenlijk alle mythes mooi/leuk :)
|
Die van Dragonball Z vint ik erg goet.. Pokemon ook
|
Citaat:
Gaan we even stoer doen en zeggen tegen je semi macho kakker vriendjes: "kijk wat ik heb durven posten, op nog een van de weinige sub forums die nog in al hun glorie zijn". Maarja, je avatar en nickname zeggen al genoeg. en als ik jou was zou ik niet opscheppen tegen iemand over jouw post hoor, want zo'n D/T fout maken zelfs 8 jarigen niet meer, goed? (n) :rolleyes: :o |
Citaat:
|
Phaethon. Familie van de zonnegod die een keertje in plaats van Helios langs de hemel wil gaan met zijn hemelwagen en er dan vanaf valt. Waarom weet ik niet meer.
|
Een of andere mythe van 2 geliefden die een wens mogen doen en dan wensen dat ze tegelijkertijd zullen sterven (als ze oud zijn) en dan veranderen in 2 bomen...
Als iemand mij kan vertellen hoe deze 2 personen heetten...bij voorbaat dank!! xxx |
het parisoordeel :cool:
|
Citaat:
Phaethon de zoon van Helios mocht één zaak vragen van zijn Vader die had gezworen bij de Stynx. Phaethon vroeg om de zonnewagen te bereiden, na lang aarzelen mocht hij het toch doen. De paarden voelde dat het niet Helios aan het stuur was en werden daarom wild. De zonnewagen stortte neer en zo ontstanden de woestijnen en de negers. |
Citaat:
|
Philemon en Baucis.
|
Orpheus en Euridice (y)
Heerlijk hoe je die kerel tijdens het lezen iedere keer weer uitscheldt, omdat ie niet even kan wachten met omkijken :cool: Echte liefde.. :p |
Citaat:
|
Citaat:
Dus voor degenen die Gornetsnoaker afkraakten: weet wat je doet, want hij heeft toch een mythe genoemd. Ik vind trouwens van de Grieks/Romeinse oudheid Daedalus en Icarus wel leuk. |
Die van Icarus.
Ik had een lerares grieks en die riep dan heel hard "HUBRIS" als ze dat verhaal weer eens vertelde. Ja dat heeft gewoon indruk gemaakt op me. En die van Daphne die in een boom verandert ook erg mooi. Maar ja mythes zijn gewoon mooi he. |
Citaat:
Ik denk dat mijn favoriete mythe ook die van Daedalus en Icarus is. Ik vind het een mooie mythe die toch wel overeenkomt met mijn vreemde jeugdige ideeen soms. In tegenstelling tot velen vind ik de mythe van Pyrhamus en Thisbe niet leuk, te typisch. |
Citaat:
Die van Midas was ook mooi! |
die van narcissus en de echo is ook mooi :)
|
Bij Pyramus en Thisbe kwamen altijd de verhalen van Jip en Janneke in me op, gat in de heg en zo. Rare denksprongen die je soms maakt ;)
BTW, deze variatie kreeg ik van mijn leraar latijn vanmorgen: Pyramus en Thisbe Dit is het bloedig moordverhaal van Pyramus en Thisbe De een, een schone jongeling, wiens ouwe heer in vis dee De andere, miss Babylon, de dochter van de buurman, Bij wie hij op beperkte schaal des avonds door de muur kwam. Die muur had namelijk een spleet (het ding zat er al jaren), maar in die tijd had Babylon gebrek aan metselaren. De "Aziatische idee", zo heette het, ging voor—en men bouwde tegen wil en dank aan de mislukte toren. De huisbaas schreef in spijkerschrift, hetgeen een hele toer was, een lang request waarin stond dat bij hem de muur ajour was. Maar toen het aankwam op de plaats waar zo'n request moest wezen, toen brak de spraakverwarring uit en niemand kon het lezen. Door deze spleet nu wurmde Thisbe 's avonds hare lippen en Pyramus placht dan daaraan een poze-lang te nippen. Dat was misschien wel aardig, doch hoezeer zij ook genoten, toch waren beiden er op uit hun afzet te vergroten. Dus Thisbe op een goede dag sprak in het Babylonisch, die muur is toch maar niks gedaan, hij maakt mijn hele koon vies. Je hebt gelijk sprak Pyramus, die muur dat is een vieze vanmiddag bij het eten, zat de kalk nog in mijn kiezen. Ik heb een plan, we gaan eruit, we doen het clandestien zus achter het Wilhelminapark, daar ligt het graf van Ninus. Dat is een plekje waar geeneen ons kan bespioneren ik wil nu weleens weten wat wij zonder muur presteren. En zo begaven beiden zich met uitgedachte smoezen apart naar wijlen Ninus toe om daar te rendez-vousen. Doch Thisbe die het eerste kwam werd bleek gelijk een lelie toen zij een leeuw trof, juist ontsnapt uit Barnum en Bailey. Die leeuw zat daar op Ninus' graf en at wat eens een ree was en keek precies of in zijn maag nog plenty plaats voor twee was. Het arme kind wist weliswaar het ondier te ontkomen maar het kostte haar d'r mantel, die ze pas had laten stomen. Toen nu de leeuw verdwenen was kwam Pyramus haar vrijer en las op het verscheurde flard de naam van Brenninkmeijer. Hij wist dat dit de firma was, waar Thisbe vaste klant was en snapte dus direct wat of er met haar aan de hand was. Zijn haren rezen overeind, z'n wangen werden sneeuw-wit, hij dacht het heeft er alles van dat Thisbe in een leeuw zit. Ach waren we nu nog maar thuis, zelfs met de muur er tussen want iemand binnen in een leeuw die laat zich lastig kussen. Vaarwel mijn ouders, nimmermeer keert Pyramus uw zoon thuis ik sla nu mijn penaten op in huize Aidoneus. Hij trok daarop een slagersmes, hij stak het in zijn baadje en zonk toen rochelend ineen op Thisbe's C&A-tje. Toen Thisbe hem daar liggen vond,—gij raadt het reeds, eilasie een mens is van nature toch geneigd tot imitatie!— trok zij het mes uit Pyramus en stak het in haar sinus Toen lagen twee kadavers daar, nog afgezien van Ninus. Moraal Dit drama leert ons iets omtrent de ouderlijke plichten Men dient de gaten in zijn huis terstond te laten dichten Wie dit niet doet die brengt zichzelf in vele ongemakken Dus hebt gij jonge dochters thuis; laat er dan behang op plakken! |
Die is goed :)
Ik wou dat ik het e-mail adres van mijn oude latijn-lerares had. |
Die is echt zo :cool:. Ik had hem ook al een keer gelezen. Weet je ook wie dat geschreven heeft?
Ontopic: Orpheus en Eurydice :( |
Citaat:
|
alle mythes zijn mooi op een andere manier, maar ik geef toch mijn voorkeur aan Theseus en de Minotaurus...
|
Prometheus :)
|
Tis geen mythe, maar ik vind het verhaal van Aristophanes over de drie soorten mensen, mannen, vrouwen en manwijven erg leuk. Het staat in Plato's Symposion.
|
Hoe Echo een echo werd, zo mooi. :)
|
Parisoordeel :cool:
|
Narcissus. :)
|
Pygmalion en Galathea, toch wel :)
Hoewel Orpheus ook mooi blijft met het omkijken, de zak :o |
Citaat:
|
Die van Odysseus.
|
theseus ofzo haha geen idee?
|
Citaat:
|
Amor en Psyche!
|
Odysseus is ownage :), en dan vooral met polypfemos natuurlijk
en de verschrikkelijkste mythe vind ik dan de verhalen over Latona (metamorphoses), wat een trut is dat zeg. |
Citaat:
|
Van Sisyphus
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:17. |