![]() |
3D-krachtsystemen
Hoi ik heb ff 2 vragen waar ik helemaal niet uit kom. Kan iemand ff helpen?
http://home.planet.nl/~radem162/Scannen0004.jpg http://home.planet.nl/~radem162/Scannen0003.jpg |
Citaat:
m=cos(hoek(F, OY)) en n=cos(hoek(F, OZ)). Aan de hand hiervan moet je er verder uit kunnen komen, lijkt me. |
Dat geldt dan toch alleen voor de bovenste?
Daar had ik dan als antwoorden bedacht: 1. cos34 x 273= 227 2. cos 56 x 273= 153 Dan eerst 4: 1= (sqrt)(2,1²+1,8²-2(1,8)(2,1)(cosx) Wat de hoek tussen T en AC geeft: 28 graden 3. cos 28 x 273= 241 Is dit zo ongeveer goed? En hoe kan je dan de onderste doen, aangezien die kracht niet in de oorsprong begint? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Verder had ik nog een vraagje. Als je een balk in een xyz-assenstelsel hebt liggen. En je hebt een kracht, en je moet vervolgens het moment van die kracht om de x-as uitrekenen. Moet je dan de x-component van de kracht vermenigvuldigen met de afstand (loodrecht) op de x-as? |
Citaat:
M=(Mx,My,Mz)=(Fy*rz-Fz*ry,Fx*rz-Fz*rx,Fx*ry-Fy*rx). De x-component van M geeft dus het gevraagde moment ten opzichte van de X-as. De momentvector M is het zogenaamde uitwendige produkt (kortweg uitprodukt) van de vectoren F en r. Als alfa de hoek tussen F en r voorstelt, dan geldt: M=|F|*|r|*sin(alfa). |
Dus om een moment om de x-as te berekenen, moet je de y-component van F vermenigvuldigen met de r van z, en daarvan afhalen het product van de z-component van F met de r van y?
|
Citaat:
|
Dan heb ik nog 1 laatste vraag:
Stel je hebt een balk in assenstelsel xyz. In 1 vlak van deze balk werkt een kracht diagonaal naar beneden. Je kan deze kracht dus in 2 componenten ontbinden, aangezien de derde 0 is. Stel je hebt een x en een z component. Maar toch krijg je 3 momenten, terwijl er maar 2 krachten zijn. |
De algemene uitdrukking voor het moment is:
tau = F x r, waarin zowel tau, F en r vectoren zijn en F de kracht is, en r de arm. Je hoeft dus alleen maar het uitwendig product te nemen, en dan heb je alle drie de componenten indien je in de R3 werkt. |
Citaat:
|
ok tnx:)
Nu was ik lkkr aan het invullen en kom ik bij de laatste opdracht, waarbij ik me opeens iets realiseerde. Moet je voor ry de afstand tussen de krachts resultante en de y as nemen of de lengte van de kubus langs de y-as? Ik heb nl. steeds het eerste genomen, maar bij deze vraag heb ik 3 y-componenten op verschillende plaatsen, moet ik dan voor elke component apart het moment om de assen uitrekenen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja, was idd een slechte zaak. Maar vandaag was een nieuwe lading binnengekomen, dus nu heb ik het boek wel en ik moet zeggen dat dat best handig is:p
Bedankt voor hulp |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb nog een vraagje:
opgave 4.01 En dan hoe de kracht zich verdeelt bij vraag 4,5 en 6. Dus hoe de kracht zich verdeelt over de 3 punten in de x-richting. http://blackboard.tudelft.nl/courses..._1/Blok_04.pdf Uit opgave 4.03 kom ik ook niet |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51. |