![]() |
met u of jij aanspreken
Ik loop stage in een verzorgingtehuis, en nou weet ik niet of ik mijn stagebegeleidster met u of met jij aan moet spreken. Alle collega's onder elkaar spreken elkaar aan met "jij" en ik weet ook alleen maar de voornaam van mijn stagebegeleidster. Hierdoor ben ik erg geneigd om haar met "je" aan te spreken, maar ik ben bang dat dit niet netjes overkomt. Hoe spreek jij mensen aan in zulke situaties?
|
Dat voel je zelf toch wel aan of je met u of jij aan kan/mag aanspreken :)
gewoon jij zeggen als ze boos kijkt weet je genoeg :P :D |
Vraag het aan d'r wat zij prettiger vindt.
|
Als ik iemand niet ken spreek ik iemand met u aan, of het moet een duidelijk jonger iemand dan ik zijn. In jouw geval zou ik vragen wat die stagebegeleidster zelf wil.
|
Citaat:
|
zeg gewoon u, dan zegt ze vanzelf wel 'je mag wel jij zeggen'(of niet)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Je merkt het vanzelf, als ze je raar aan gaat zitten gapen dan weet je dus dat het niet helemaal goed zit :) Of ga af wat de rest tegen d'r zegt.
|
Citaat:
|
'Uwe hoogheid.'
|
Citaat:
|
Zeg gewoon 'jij' of 'je'.
|
Citaat:
|
kijk hoe ze zich voorstellen......
bewoners iig met u;) |
wildvreemden spreek ik aan met u, als ik ze al een beetje ken is het al snel jij
|
Citaat:
Van mij zouden ze het hele 'u' gedoe mogen afschaffen, zou het allemaal een stuk makkelijker maken. |
Citaat:
|
Ik zei de eerste keer 'u' tegen m'n baas en kreeg meteen te horen dat ze dat niet wilde omdat ze zich dan zo oud voelde :p
Het lost zichzelf dus wel op. |
Duidelijk U..
|
Citaat:
|
heel overdreven u zeggen, dan zegt ze het zeker als ze het niet hoeft
|
Citaat:
|
Bij al mijn stages die ik heb gehad kon ik mensen gewoon met "jij" aanspreken of hun voornaam.
|
Wat allemaal al hierboven staat.
|
Nederlanders zijn gewoon een onbeleefd volk (n)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Jij, u moet je verdienen. :o
|
Ik spreek mensen meestal met jij aan, leraren en ouderen uitgezonderd.
|
"Mag ik u tutoyeren?"
|
Citaat:
|
ik loop ook stage en spreek mijn stage begeleider gewoon met jij aan.
Toe ik U ging zeggen lachte ze me keihard uit :s |
Verzorgingstehuispersoneel is 100% jij.
|
Citaat:
|
Citaat:
u vind ik niet nodig om af te schaffen, het geeft toch een bepaald soort respect aan. |
Ik wil altijd dat mensen mij aanspreken met , U, De Almachtige , of zijner goedheid.
:o |
Citaat:
|
Citaat:
ik prefeer dat JIJ me met De Almachtige aanspreekt :P |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik gebruikte vaak 'u', maar merk dat mensen dat vaak toch irri vinden, dus zeg ik over het algemeen 'je' (omdat ik 'jij' nog te direct vind klinken)
|
Gij.
|
Begin met u, je zal zo wel merken als ze liever "jij" hoort :)
|
Bij mij geld de regel, mensen die 10 jaar ouder zijn dan mij en ik ken ze verder niet, absoluut niet tutoyeren.
Uit respect voor de 'ouderen'. Anders spreek je haar eens met 'u' aan. Dan zegt ze misschien zelf wel dat je haar met 'je' aan mag spreken. |
ik zeg gwoon tegen iedereen die ouder is dan ik ben 'U' en op gegeven moment zegge ze dan wel: HOUW JE BEK ES MET JE 'U'! je mag wel 'je' zeggen hoor..
njah dan weet je het wel een keer :p |
Citaat:
|
Gewoon met 'jij', zo formeel is een stagebegeleider nou ook weer niet, en bovendien gaat ze echt niet elke nacht in een foetushouding in bed liggen janken omdat je niet 'u' tegen haar zei.
|
Citaat:
|
:cool: @ brightlight : gefeliciteerd :D
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01. |