![]() |
chromosomen
Aah oke, genetica, ik ben het allemaal vergeten. Wie helpt mij??
Ik heb een parent cel met 2n=17. Dit aantal is gebasseerd op 8 paar normale chromosomen (dus 16 totaal) en 1 X-chromosoom (X-0-mechanisme). Totaal dus 17 chromosomen. Hoeveel chromosomen en X-chromosom(en) heb ik in mn gameet? Uit 1 parent cel krijg je 4 gameten. Als je begint met een parent cel met bijv 2n=4 dan krijg je bij elke gameet n=2. Maar wat ik moet doen met dat X-chromosoom dat snap ik niet.. |
is het niet zo dat er dan 2 cellen zijn die geen X-chromosoom hebben ???? zomaar een gok hoor
Sander |
Naar mijn idee kan je niet zomaar bepalen hoeveel X-chromosomen er in de gameet zitten. Bij vrouwtjes zijn er 2 X-chromosomen. Hiervan zal er altijd eentje naar de gameet gaan.
De man heeft echter een cel met een X en Y chromosoom. De kans dat de gameet een X-chromosoom krijgt is dus 50%. PS:Waarvoor heb je dit nodig? |
Citaat:
Maargoed, ik neem aan dat het wel gewoon kan, anders zou het er ook niet staan. Het gaat overigens over een sprinkhaan, waarbij het mannetje slechts 1 X chromosoom heeft d.m.v. X-0-mechanisme.. Maargoed, niet dat ik t nu snap ofso.. |
Is het niet gewoon de bedoeling van die vraag om je te laten inzien dat een gameet n en niet 2n chromosomen heeft?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:43. |