![]() |
Pc piept bij opstarten
Hoi. Ik heb een ouwe pc (ca 4 jr) die ik gebruik voor oa opslag enzo. Echter, sedert een weekje ofzoiets wil ie amper maar opstarten. Als ik hem aanzet begint het moederbord te piepen, twee tonen. Dit blijft aanhouden en hij wil dus niet verder opstarten. Ik heb geen enkel idee wat het is, jullie wel?
|
moet je je pc eens opstarten in veilige modus, heb ik ook een tijdje gelede gehad en daarna zou hij het normaal moeten doen :)
|
Moet je even de gebruiksaanwijzing van je mobo doorlezen, daar staan de meeste beep-codes wel in. In veel gevallen ligt het bij twee pieptonen aan het RAM
|
Even de basic handelingen verrichten; schroef je kast los, druk vervolgens 't geheugen even aan, duw eens wat op je processorkoeler, druk de kabeltjes die je allemaal ziet eens aan en probeer 't nog eens. Veel kans dat-ie nou wel opstart ;)
|
Citaat:
|
Hehe idd.
Kabeltjes en RAM had ik al gecheckt, zit er allemaal nog goed in. Heb het RAM er ook uitgehaald en opgestart, zelfde situatie. Zal 'ns op zoek gaan naar de manual van m'n mb. |
Citaat:
|
Oké
|
Citaat:
|
Inderdaad in de manual, hoewel het me sterk lijkt dat daar alle piepjes in staan uitgelegd. Als je even op internet zoekt vind je ook genoeg en daar blijkt dat twee piepjes meestal iets met het geheugen te maken heeft. Probeer dus gewoon ff de geheugenreepjes te herplaatsen.
|
3 of 4 piepjes was de videokaart iig. Dus ws. of processor of geheugen. Geheugen het meest waarschijnlijk denk ik. Even aandrukken of in een andere slot ("bank") steken. :)
Raak de metalen contactjes niet aan! |
Citaat:
A: "Ehh, zeg, ik heb problemen met m'n PC.." A: "..." B: "Ja, euh, wat dan!?" A: "Hij start niet meer op. Piept alleen.." B: "Kast losdraaien en alles wat je zoal ziet even aandrukken.." *dag later* A: "Hey man, hij doet 't weer!" B: "Zie je wel." Je moest 'ns weten hoe vaak ik dat al wel niet gehad heb :) |
Citaat:
|
Ik heb 'n Award bios, en via deze site ben ik erachter dat het de processor was die het probleem veroorzaakt.
Citaat:
|
Ik DENK dat je cpu het begeven heeft... Betekent niet dat de rest van je pc ook kapot is.
|
Eh.. duh? :rolleyes:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:33. |