![]() |
Sexuele voorlichting in de basisschool
ik zit in het laatste jaar van de opleiding "onderwijs assistent" en ben nu bezig met mijn eindscriptie.
mijn onderwerp zal zijn: Sexuele voorlichting in de basisschool". ik ging graven in mijn eigen geheugen maar kon niets meer naar boven halen. weet een van jullie of jullie dat hebben gehad op de basisschool, en in hoeverre dat gegeven werd? |
Dubbelpost.
|
Bij ons totaal niet. Toch vreemd dat iedereen er vanalles over wist. Zal wel gekomen zijn door ouders die hun kinderen al voorlichting geven op hun 7de. Tegenwoordig kunnen diezelfde kinderen al met de muis overweg, dus ze hebben hun ouders niet meer nodig om te weten waar die piemel in moet.
|
't Is trouwens seksueel, niet sexueel.
|
tuurlijk niet, beetje vroeg zou je niet zeggen?
|
Citaat:
|
Wij hebben in groep 8 allemaal video's gezien. Op een daarvan zag je een bevalling, en verder allemaal foute jaren '80 films over verliefde mensen. Maar aan het einde deden we een quiz, jongens tegen de meisjes. Verboden woord zeg maar, alleen dan met woorden als : erectie,placenta,baby,vagina,geslachtsgemeenschap en allemaal andere woorden voor sex.
Meisjes wonnen wel trouwens :p Er werd ons gewoon verteld over soa's en veilig vrijen. |
Pff, ze maken seks weer veel te belangrijk.
Volgens mij kunnen ze het best zo vroeg mogelijk doen, zodat het op de middelbare school enzo niet meer hoeft. Ik herinner me die belachelijke video's van maatschappijleer nog. Die gingen over jongeren, relaties en sex. Ik snapte er echt helemaal niets van. En volgens mij was ik de enige. Ging totaal langs me heen. |
óp de basisschool.... niet ín de basisschool.... en tis seksueel idd....
|
Niet alle scholen hebben een plat dak.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
niet.
op de middelbare school wel, maar op de basisschool absoluut niet, daar dachten we nog geeneens aan. wij waren in groep 8 nou eenmaal nog een beetje kinds ;). op zich, de basisschool, ik vind begin middelbare school wel goed. wij hadden het in de 2e gelijk alles al. in de 1e had 't ook al wel gekunt. |
niemand heeft mij ooit iets verteld,
heb t helemaal zelf moeten ondekken |
Citaat:
|
ik zag in groep 8 hoe sinterklaas werd gepijpt in jiskefet... daar begon het allemaal mee
|
Citaat:
|
Ik weet nog wel van mijn eigen eerste les seksuele voorlichting..
We gingen een woordweb maken op het bord rond het thema seks.. Gewoon zo veel mogelijk woorden die met seks te maken hadden. Ook allerlei andere woorden voor een penis en een vagina.. De leraar heeft ook een keer voorgedaan hoe een condoom om gedaan moest worden, hij demonstreerde dit dan op een banaan.. We hebben ook een keer een condoom vol met water laten lopen en gekeken hoeveel liter water er in kon zonder dat hij zou knappen.. Dit om te laten zien hoe flexibel dat rubbertje is. Dat zijn de dingen die me nog zijn bijgebleven van mijn eigen eerste lessen.. Oh ja en we moesten van onze leerkracht ook aan onze ouders toestemming vragen voor de seksuele voorlichting, want wellicht zijn er ouders die er bezwaren tegen hebben.. Tijdens mijn stage in groep 7/8 begon de leerkracht ook met seksuele voorlichting.. Ze had bij de bibiotheek een kist met boeken besteld die ze een maand lang in de klas mocht houden.. Deze kisten zijn bij ons in de bibliotheek zo te bestellen, er zaten ook allerlei spullen bij (denk aan condooms, pil, maandverband, etc) De eerste les heeft ze aan de hand van een prentenboek het een en ander vertelt en duidelijke afspraken gemaakt met de kinderen. De kinderen kregen gelegenheid tot het stellen van vragen. Niks is gek, dat is dan wel een beetje de mentaliteit die dan nodig is.. Verder heb ik niet veel lessen meegemaakt, het was aan het einde van mijn stage. |
Citaat:
|
even denken hoe dat ging...
In 5de leerjaar kregen we een boekje. Daarin stond uitleg over zwangerschap van de vrouw, met prentjes en dergelijke van foetus die groeit, je weet wel het hele proces. We moesten ook eigen geboortekaartje zoeken. De juf had echofoto's mee om te tonen. Over het seksuele zelf kregen we een soort tekenfilm te zien. Met de clichés van zwemmende dikkopjes en zo.. In het 6de leerjaar ging het dan meer over de puberteit, meisje wordt vrouw en jongen wordt man. Met een tekenfilm over flipperkast, dat puberteit al je gevoelens overhoop haalt en zo... 't Zat nog redelijk goed in elkaar. |
Jazeker, in groep 7. (y)
We hebben het gehad over hoe kinderen maken in grote lijnen gaat (zaad- + eicel). SOA's, anticonceptie. Lichaamsveranderingen en -verschijnselen, emoties, puberen. |
onze leraar in groep 8 durfde het niet aan... en toen kwam de 2e klas... en op zo'n ongemakkelijk toontje vroeg de lerares:
'wie heeft er al seksuele voorlichting gehad?'' 2 kinderen staken hun hand op. 'Wie heeft er wel eens"ene vriendje of vriendinnetje gehad en gezoend?' stuk of 10 kinderen staken hun vinger op. 'Wie is er wel een verder gegaan dan zoenen.' 5 meiden staken hun hand op. = grappig... nederland... dom... |
vanaf groep 2 heb ik dat wel gehad
|
Geen voorlichting gehad maar het werd ook niet verborgen gehouden. Ik kan me alleen niet herinneren dat ik echt les over sex heb gehad. Meer opmerkingen in het midden van een verhaal van: 'Dat is heel normaal hoor' etc.
Zou het eigenlijk wel leuk hebben gevonden, was er zelf al in groep 7 al mee bezig dus het zou wel van toepassing geweest zijn. Natuurlijk kreeg ik al eerder voorlichting van m'n ouders(nou ja, een stripboek) maar toen begon ik me echt af te vragen hoe dat in het echt ging:p |
Citaat:
Citaat:
woorden als tederheid tot en met internet kwamen aan bod! ;) |
Wij krijgen dat in groep 7. De meisjes kregen les van 'n moeder en de jongens van 'n vader. Verder hadden we 2 leraressen, waarvan er 1 maar even 'man' moest zijn :P
We hadden een stencil gekregen waarop je moest invullen in hoeverre je tevreden was over je lichaam enzo. De beiden groepen praatten apart en aan het eind van de les kwamen we samen in de kring en moesten we wat feiten en dingen vertellen aan het andere geslacht. "Waar hebben jullie het over gehad?" "Natte dromen" "O" "Iemand vragen?" "Ja, wat zijn dat, natte dromen?" Zo ging het ongeveer:P |
in belgie ( bij mij toch) kregen we in het 6de leerjaar ( dan ben je 11 ofzo) ook de typische dingen..en op de middelbare school ook nog wel wat in godsdienst en bio
|
nee die lessen heb ik gemist op de basisschool, toen zat ik met me vriendinnetje in het fietsenhok :o
|
Niet op de basisschoolzelf. Wel al van m'n ouders.
|
Op de basischool, heel weinig. Eén of ander tekenfilmpje, maar daar hield 't ook wel mee op.
|
Wij hebben gewoon seksuele voorlichting gehad in groep 7&8.
Gewoon met alles er op en er aan. Van sperma tot eicel en soa tot aids. Condooms hebben ze dan nog net niet uitgedeeld ;) |
goh, dit topic staat ook al op seks...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
In groep 7 hebben wij geloof ik een heeel klein beetje voorlichting gehad, en in groep 8 uitgebreider. Nog niet super in details, maar gewoon meer algemeen. Dus zoiets als
- "Bouw" ( :D ) van jongens - Bouw van meisjes - Verliefdheid - Seks En dan al die dingen een beetje algemeen. Op de middelbare school kregen we het in de 2e klas trouwens wel heel erg uitgebreid bij biologie. Mja, dan dus voornamelijk de "lichamelijke" kant. |
Ik vind het alleen maar goed als basisscholen er vroeg mee beginnen. Ook goed om uit te leggen waar een condoom goed voor is en de gevaren van geslachtsziekten.
Zelf kreeg ik ook in groep 8 les over sex. De hele klas was enthousiast en volgens mij werd er al in groep 7 over gepraat. De lessen gingen over hoe je sex hebt, in welk gaatje de piemel moest gaan, enz. Ik vond het een goede poging van de school om ons voor te bereiden op de middelbareschool. |
ik heb geen voorlichting gehad, dat durfde mijn leraren niet. pas toen ik 2 jaar van school was heeft een moeder ingegrepen. zij vond het noodzakelijk en is het toen maar zelf gaan doen omdat de leraren niet wilde. ze heeft aan iedere klas 2 lessen gegeven geloof ik. het gaat een beetje om de basiszaken, iemand van 12 hoeft niet te weten wat rimmen is. gewoon hoe je verandert in de pubertijd, safe sex en hoe bevruchting etc werkt. verder konden ze vragen stellen over hoe je met zoenen enzo.
ik weet nog dat mijn zusje (toen in groep 7) vertelde dat ze eerst zoveel mogelijk woorden moesten roepen die met sex te maken hadden, dan heb je de 'vieze woorden' en t gelach maar alvast gehad ik vind overigens wel dat een basisschool verplicht is sexuele voorlichting te geven |
Niet gehad, en vind eigenlijk dat het een taak van de ouders is. Maar in de 2e brugklas krijg je het ook, en iedereen wist bij ons al wat alles inhield, gewoon van het internet en van elkaar :rolleyes: .
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31. |