![]() |
[India, Hindoeisme] Ether als vijfde element?
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Ik zie net op BNN (nee, dit kijk ik niet regelmatig, maar ik zapte d'r langs) Dat de hindoes 5 elementen kennen: Water, Vuur, Lucht, Aarde en Ether Nu ken ik van de japanse/chinese Mythologie/religie 4 elementen. Water, vuur, lucht en aarde (ook beetje erkend door westerse wereld) Maar hoe komen ze nu bij die ether? Bedoelen ze de vluchtige stof of de radiogolven? En waaróm hebben ze ether als ELEMENT? Ik vraag het me serieus af. |
Ether werd vroeger gebruikt om een soort stoffeloos medium aan te geven. Met dacht dat licht door de ether heen ging en zich op die manier kon voortplanten.
Het is een beetje verwarrend, maar het is dus ook de benaming van een bepaalde, vluchtige organische stof. Verder wordt bij de radio de term ook gebruikt, omdat de radiogolven "als het ware" door "niets" gaan. |
ether word dus in feite vergeleken met lucht.
(zoals gezegd, niet verwarren met de stof ether) |
Ether is dat buiten de aardse atmosfeer. Zo wel in de oude astronomie als in mythologie.
|
misschien bedoelen ze de dope wel, net als sjamamen en besjes
|
Citaat:
In de tweede helft van de 19e eeuw ging men er van uit dat deze ether het medium was waardoor elektromagnetische golven zich voortplanten. In 1887 probeerden de Amerikaanse natuurkundigen Michelson en Morley experimenteel de snelheid van de ether te bepalen, maar tot hun verbazing bleek die snelheid nul te zijn, wat betekende dat de lichtsnelheid altijd dezelfde waarde heeft, ongeacht of een voorwerp in dezelfde of in de tegengestelde richting van het licht beweegt, terwijl dat volgens de klassieke mechanica niet klopte. Pas nadat Einstein in 1905 in zijn artikel over de speciale relativiteitstheorie aantoonde dat het idee van de ether overbodig was als je aanneemt dat de lichtsnelheid altijd gelijk is, heeft men, op enige uitzonderingen na, afstand gedaan van het etherbegrip. |
Citaat:
|
we hadden het niet over ehter, maar over ether. ;)
we hebben al een thread over de hele chi-nonsens, en zelfs de mythologische ideeen over ether passen daar met geen kans bij. |
Citaat:
En ik denk dat de topicstarter wel zelf kan uitmaken of hij de info serieus neemt of niet. maar goed zo denken ze nu eenmaal in het oosten, daar is chi een normale zaak. |
Citaat:
Dan is het dus: Hetgeen wat ons drijft, de reden tot het alles? |
Citaat:
|
bestaat er ook een formule of scheikundige benaming voor ether?
Niet voor de stof ether , maar voor de "lucht" ehter. ;) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:15. |