![]() |
shizofrenie
hallo allemaal,
kan iemand mij beknopt uitleggen wat shizofrenie precies inhoudt? Ik weet dat het uit meer bestaat dan een gespleten persoonlijkheid of het horen van stemmen. In verband met een essay voor school moet ik dit weten, ben ook bezig met zoeken op google enzo, maar hoe meer hoe beter. alvast heel erg bedankt |
Even kort :
Schizofrenie is een ernstige psychiatrische ziekte. Mensen maken periodes door waarin zij het contact met de werkelijkheid verliezen (psychose): ze kunnen bijvoorbeeld stemmen horen of dingen zien die er niet zijn. De gedachten zijn verward en het is moeilijk met anderen contact te maken. Je kunt je aandacht niet meer richten. Je gevoelens zijn veranderd: intenser of somberder. Het kenmerk van de ziekte is dat je periodes doormaakt van ernstige verwardheid (psychoses) en periodes waarin je weer stabiel bent. Tegenwoordig bestaat de behandeling uit medicijnen (die de verwardheid en vreemde gedachten wegnemen) en een aangepaste omgeving: dat wil zeggen een rustige omgeving, zonder stress en zonder al te veel veranderingen. Schizofrenen zijn gevoelig geworden voor stressfactoren en kunnen daardoor gemakkelijk uit hun evenwicht raken. De oorzaak van de ziekte is onbekend. Erfelijkheid speelt een beperkte rol: bij een eeneiïge tweeling is de kans 50% dat ze allebei de ziekte krijgen. Eén kan de ziekte hebben, en de ander niet terwijl hun genetisch materiaal precies hetzelfde is. Er moeten dus meer factoren een rol spelen. Momenteel vermoedt men dat in de eerste drie maanden van de zwangerschap een afwijking in de hersenen ontstaat bij de foetus. Kweet niet of je er veel aan hebt. . . Zelf weet ik weinig te vertellen over schizofrenie. IK heb een klasgenoot en die is dit jaar opgenomen en heeft die diagnose gekregen... Het ligt wat te persoonlijk om er over te vertellen. Hij verblijft momenteel in een instelling, er zijn nog geen gepaste medicijnen gevonden. Kortom het blijft afwachten |
ik denk dat ik er wel wat mee kan, dankjewel
jij veel sterkte met die vriend en als je nog iets weet, alles is welkom |
Een ding: schizofrenie heeft niets te maken met 'meerdere persoonlijkheden'. Dat is MPS: Multiple Person Syndrom
|
Citaat:
|
a beautiful mind huren :D......dan weet je genoeg...
het is leven in een wereld die voor jou echt is... maar voor een ander niet.. dingen zien die er niet zijn.... sterk of zwaar gelovig zijn......neigt ook naar schizofrenie.. |
Citaat:
|
Schyzofrenie begint met een psychose (meestal tijdens, of vlak na de puberjaren). Een psychose kan bijvoorbeeld zijn dat je denkt dat je wordt bespioneerd, dat je stemmen hoort etc. na zo'n psychose herstel je nooit meer helemaal. Daarna beland je in een wereld waarvan je zelf (de vaak scheve) regels bepaalt. maar je hebt niet door dat je ze zelf bepaalt. Schyzofrene mensen kunnen niet relativeren, althans niet tijdens een psychose.
|
Citaat:
Symptomen zijn onder andere wisselende stemmingen, zelfmoordneigingen, slaap- en sexuele functiestoornissen, het verliezen van alle herinneringen en plotseling verlaten van huis of werkplek, soms met aanname van een nieuwe identiteit, wat meestal niet langer dan enkele uren of dagen duurt, vervreemding van het eigen ik, paniekaanvallen, auditieve of visuele hallucinaties en automutilatie. De behandeling bevat in de eerste plaats een structurerende begeleiding, gericht op het stabiliseren van de doorgaans labiele situatie, waarbij later eventueel op traumaverwerking gerichte psychotherapie wordt toegepast. Tijdens depressieve periodes kunnen door een psychiater antidepressiva worden voorgeschreven. |
Citaat:
was een artikel van een duitse professor..... waarin stond dat ie doelde op echt streng gelovigen..... buiten proporties dus.... snap je |
Ga naar de film a beautiful mind die heeft mij erg veel over deze ziekte geleerd je ziet precies wat het inhoud. Super mooie film die het perfect uit legt zeker een aanrader
|
Citaat:
|
Ze noemen vaak, als soort van spreekwoord/gezegde, mensen wel een schizofreen als ze een beetje paranoide overkomen of twee verschillende levens lijden. Maar dat is op de een of andere manier gewoon raar gaan groeien in talen, schizofrenie is pas schizofrenie als het is vastgesteld. Zelfs een beetje paranoïde is niet echt paranoïde, officieel, maar moet het toch even duidelijk maken.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53. |