![]() |
Zelfmoord
Zelfmoord
Het kind speelt met een houten trein. Rode bladverf die aan vingers blaakt, en vroemgeluiden klinken die een echte ook niet maakt. Op de zolder daarboven ligt haar vader te bederven. Twintig pillen in de maag - van tien zou men ook al sterven -. Bij de uitvaart was ze niet droef. Zij kon toch ook niet weten dat men in de hemel haar God begroef? De Wilgen, 17 september 2004 |
Ik stoor mij een klein beetje aan de chaotische zinsopbouw. De inhoud is mooi, de uitvoering iets minder. Enkele punten had je weg mogen laten wat mij betreft....
Verder wel goed, maar ik heb betere gelezen! Grtjs. |
Ik vind het gedicht best goed, maar ik zou iets aan het metrum doen. Het loopt (leest) nu echt niet lekker en dat is jammer.
|
Nu ik het zo teruglees merk ik inderdaad dat vooral de laatste strofe niet lekker loopt. Ik heb geprobeerd die strofe zodanig aan te passen dat de inhoud wat duidelijker naar voren komt én het lekkerder leest. Voor degenen die het al gelezen hebben: is het zo beter of slechter? En de rest mag uiteraard (graag zelfs!) ook commentaar geven.
|
Ik vond het metrum vanaf de tweede strofe al tegenvallen. Maar deze verandering in de laatste strofe is al beter. Nu die andere nog. :p
|
haar God begroef?
Deze zin vind ik eerlijk gezegd totaal niet in het metrum passen, ik mis er ook nog wat lettergrepen. Maar dat ben ik maar hoor, ik weet niet of anderen het misschien anders lezen. Een prachtig woordgebruik, vooral de twee laatste regels vd 1e strofe en de laatste regel vd 2e strofe vind ik écht heel erg goed. Op één of andere manier denk ik áltijd als ik een gedicht van jouw op dop zie staan meteen 'De Wilgen'. En ik ben nog niet teleugesteld want gelukkig blijf je het eronder zetten. |
Ik vind 'm prachtig. Zo mooi hoe je met die speelgoedtrein begint, omdat het gedicht 'Zelfmoord' heet, en hoe je dan vervolgens over pillen begint. Dat verwacht je niet, maar dáárom juist heeft 't wat. Een zwaar onderwerp waar je een ontzettend mooi - zij het luchtig - gedicht over geschreven hebt. Ik ben onder de indruk!
|
Citaat:
|
Anneee, ik heb in mijn eigen administratie het overbodige 'ook' in de laatste zin van de 2e strofe weggehaald. Helaas kan ik het hier niet meer veranderen, dus misschien dat xineof of een andere toevallige passant met fb-rechten dat wil regelen?
Wat xineof, Re3m en Preaper betreft: allemaal ontzettend bedankt voor het commentaar. |
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39. |