![]() |
SK => formules zouten
hallo,
even een vraagje, ik moet de formule geven van zouten, nu zit ik hiermee: aluminiumsulfide, aluminium is Al3+ en sulfide is S2- hoe moet je nu verder? kan iemand mij het precies uitleggen, want je moet het toch aan alle 2 kanten neutraal maken?? hoe doe je dit? alvast bedankt! |
Je moet evenveel + als - hebben.. denk maar aan breuken gelijk maken ofzo, dat lijkt er wel op.
Je neemt 2x Al, dan heb je 6+ en dan moet je hoeveel sulfide hebben? 3x S dus. :) |
maar het antwoord is dit: Al3+2 S2-3
waarom is het zo opgeschreven? sorry maar ik snap 't nog niet helemaal. |
Ja dat is dus wat ik zei :) 2x Al en 3x S.
Al2S3 Die notitie wil gewoon zeggen dat er in hetzelfde molecuul 2 Al atomen zitten en 3 S atomen. En je kunt natuurlijk de ladingen erboven blijven schrijven om het makkelijker te maken, dus: Al3+2S2-3 Dan kun je in 1x berekenen of het klopt: 3+ x 2 = 6+ en 2- x 3 = 6-. |
Citaat:
|
Citaat:
--> de 2 en de 3 geven molverhoudingen weer. by the way, wat er werd gezegd over moleculen was goed, behalve dat het geen molculen zijn maar ionen |
Citaat:
|
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met "het gaat hier niet om moleculen" ? :) Ik ga iig mee met sdekivit z'n antwoord..
|
sorry hoor, maar ik heb nog nooit gehoord van molverhoudingen.
:s nu snap ik er niet veel meer van :( |
Citaat:
|
Citaat:
Net zoals 1 mol koolstof overeenkomt met 12 gram koolstof, komt 1 mol van een bepaalde stof overeen met een bepaald aantal gram M. Deze waarde van M wordt de molmassa van de desbetreffende stof genoemd. In tabel 41 van Binas (tabel 98 in de vijfde druk) vind je van een aantal stoffen de molaire massa M. In een molecuulformule van de vorm ApBq geven p en q de molverhouding weer van de stoffen A en B. Je kunt voor de vorming van ApBq uit de stoffen A en B namelijk de reactievergelijkking pA + qB -> ApBq opstellen. Uit deze reactievergelijking lees je af dat p mol A en q mol B met elkaar reageren tot 1 mol ApBq. Dit geeft de molverhouding A:B:ApBq=p:q:1. Met behulp van deze molverhouding kun je bijvoorbeeld berekenen hoeveel je van A en B nodig hebt om een bepaalde hoeveelheid ApBq te krijgen. |
voor de molmassa neem je gewoon de molecuulmassa of atoommassa, omdat als je NA en de atomaire massa-eenheid gebruikt, je op ongeveer de zelfde massa komt alleen dan in g.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08. |