![]() |
indexcijfers
Hallo,
Ik ben bezig met een module voor economie, het gaat nu over index cijfers. Het probleem is alleen dat het ervan uitgaat dat je precies weet wat dat in de economie is en hoe het allemaal in elkaar steekt, omdat ze ervan uitgaan dat je een ander boek hebt waar dat in uitgelegd staat. Maar dat boek heb ik niet. Weet nu dus niet wat het is en of het uberhaupt ingewikkeld is ofzo. Kan iemand me vertellen wat daar in de economie mee bedoeld wordt? dankjewel! |
het is heel makkelijk, altijd delen door het basisjaar. Wil je docent het niet uitleggen?
|
nieuw-oud/oud*100 en zulke crap toch?
of was dat neit met indexcijfers... :confused: |
Nieuw - oud / oud * 100 is met procentuele toe- en afname dacht ik.
En ik ben deze dagen ziek geweest vandaar dat ik mijn leraar niet heb gezien. :) Maar wel bedankt, altijd delen door het basisjaar. Bedankt! |
Indexcijfers hebben niets te maken met procentuele veranderingen.
Als ik eerst 50 biertjes kan kopen, en de volgende dag 55, is het indexcijfer 55/50*100=110. |
Van NRC:
Indexcijfers: Neem als voorbeeld dat een grootheid op drie tijdstippen de waarden 120, 140 en 153 heeft. Kies nu tijdstip 1 als basis en stel dit gelijk 100. Tijdstip 2 heeft dan de index (140/120) x 100 = 117. Tijdstip 3 heeft de index (153/120) x 100 = 128. Nu is bijvoorbeeld eenvoudig te zien dat de grootheid op tijdstip 2 17 % en op 3 28% groter is dan op tijdstip 1. |
Bedankt! :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:49. |