![]() |
[NL] kan iemand mij helpen met deze gedicht
hey hai ik moet 5 gedichten onderzoeken:rijm/opbouw/vorm/samenvatting/mening.
weten jullie welke rijm(en) in de volgende gedicht voorkomen en hoe ze heten. TELEURGESTELD Teleurgesteld tot op het bot in jou, mezelf en ook in God. Het licht is uit, ik heb verloren. Ik loop het pad achterstevoren. Ooit was ik er zo zeker van: een koppel, jij en ik, een span. Niets tussen ons kon dat bederven. Nu weet ik: liefde kan ook sterven. Jij zocht iets nieuws, iets anders, méér. Ik bleef, verdroeg, had geen verweer. Jij noemde sleur wat ik vertrouwde, jij brak het huis waar ik op bouwde. Niets dan een puinhoop rest er nog. Ik kijk omhoog: is God daar toch? Is Hij dezelfde, blijft Hij waken, kan Hij een hart dat stuk is maken? zis dit dan een rijm: Jij noemde sleur wat ik vertrouwde, jij brak het huis waar ik op bouwde. dat vertrouwen en bouwde alvast bedankt groetjes, halilo |
eigenlijk weet ik wel wat een rijm is en ik weet welke uit deze tekst daarbij horen, maar hoe heten ze dan. ze heten allemaal anders
|
Tadaa: http://www.collegenet.nl/content/letterkunde/poezie/ (google is toch redelijk voor de hand liggend, niet? :| )
En het is "dit gedicht" en niet "deze gedicht"... |
kan iemand aub mij vertellen wat soort rijmen de volgende stukjes zijn:
Teleurgesteld tot op het bot in jou, mezelf en ook in God. bot en god:....... Niets tussen ons kon dat bederven. Nu weet ik: liefde kan ook sterven. bederven en sterven:........ Jij noemde sleur wat ik vertrouwde, jij brak het huis waar ik op bouwde. vertrouwde en bouwde:............................. Is Hij dezelfde, blijft Hij waken, kan Hij een hart dat stuk is maken? waken en maken:.................... |
volrijm
|
Het is allemaal gepaard rijm.
Per strofe is het rijmschema namelijk AABB. |
Citaat:
of misschien is dat wel allleen aan het eind van de regel anders is het denk ik binnenrijm |
Citaat:
(klankherhaling) |
kan iemand aub mij vertellen wat soort rijmen de volgende stukjes zijn:
Teleurgesteld tot op het bot in jou, mezelf en ook in God. bot en god:. DIT WORDT genoemd: mannelijk of staand rijm. d.w.z. dat na de lettergreep met klemtoon geen andere lettergreep meer staat. Niets tussen ons kon dat bederven. Nu weet ik: liefde kan ook sterven. bederven en sterven:.DIT IS vrouwelijk of slepend rijm, na de beklemtoonde lettergreep (der, ster) staat nog 1 onbeklemtoonde Jij noemde sleur wat ik vertrouwde, jij brak het huis waar ik op bouwde. vertrouwde en bouwde: OOK vrouwelijk of slepend dus Is Hij dezelfde, blijft Hij waken, kan Hij een hart dat stuk is maken? waken en maken:.WEER vrouwelijk of slepend Even voor toekomstige opdrachten, de 3e varieteit is glijdend rijm: 2 onbeklemtoonde lettergrepen na de beklemtoonde: b.v. kinderen, hinderen Het rijmschema is inderdaad AA BB, dus gepaard rijm. De tekst staat in coupletten van 4 regels, dus kwatrijnen |
Oh ja, en er is inderdaad sprake van volrijm, want niet alleen de klinkers, maar ook de medeklinkers rijmen.
En het is eindrijm, omdat het de laatste lettergrepen van de regel zijn die rijmen |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58. |