Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Hoe de verlaten vuurtoren oneindig schijnt (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=958868)

Reynaert 19-09-2004 15:00

Hoe de verlaten vuurtoren oneindig schijnt

Hoe de verlaten vuurtoren oneindig schijnt

Op een bed van sterren
zitten we en zien
miljoenen jaren geleden
wat licht schijnt.

Buiten weten we
de verlaten vuurtoren,
verloren in een zee van
gras en stenen.

Om dol van levenslust
toekomst te scheppen
en het lot van de wereld.

Ik denk over de
miljoenen jaren en
wat oneindig schijnt.

De Wilgen, 19 september 2004

Preaper 19-09-2004 21:42

Het is laat, en met wat lichte hoofdpijn probeer ik je gedicht te ontrafelen. Ik ben niet echt te spreken over het metrum... die is er bijna niet. Daardoor leest het een beetje hakkerig.
Verder is het een aardige productie, maar niet een van je hoogtepunten(vind ik).

Daarnaast vind ik miljoenen jaren niet oneindig en bestaat de betekenis van het woord "oneindig" eigenlijk niet eens. :) Maar dit laatste terzijde ;).

Ga zo door en scoor :o :)

xineof 19-09-2004 21:49

Frappant, want ik keek net naar buiten en vroeg me hetzelfde af, maar dan misschien in een ander verband. Een mooie regel 'Hoe de verlaten vuurtoren oneindig schijnt', ze bevat een mooie tegenstelling. Want hoe kan iets schijnen als het al verlaten is? Ik zie het als iets wat, ook al is het vergeten en eenzaam, toch nog kracht in zich heeft. Bovendien 'hebben de sterren ook al verlaten', en toch zien we ze nog schijnen.

Goed geschreven gedicht, het bevat veel diepgang, zet mij als lezer echt aan het denken (y).

Reynaert 20-09-2004 20:45

Preaper: Waarom is er volgens jou bijna geen metrum? Als ik het in gedachten voordraag kan ik namelijk wel degelijk een ritme vinden waarin het voor mijn gevoel goed geuit kan worden, een afwisseling van klanken die het hele gedicht doorklinkt. Misschien zou ik het een keer moeten voordragen om het te verduidelijken. ;)
xineof: Ik vind het geweldig hoe jij altijd een commentaar geeft waaraan je kan zien dat je het gedicht echt goed hebt gelezen en er over na hebt gedacht. Je interpretatie is interessant, maar mijn eigen bedoeling wijkt wel wat af van wat jij nu hebt geplaatst.

Ik zou het erg leuk vinden als mensen naast commentaar ook een (korte) interpretatie plaatsen. Ik ben namelijk niet alleen benieuwd naar wat men van het gedicht vindt, maar ook wat men er van denkt.

Preaper 21-09-2004 17:04

Ik vind het een leuk idee als jij eens een gedicht zou voordragen. :) Misschien de volgende keer op teamspeak?

Reynaert 22-09-2004 09:57

Citaat:

Preaper schreef op 21-09-2004 @ 18:04 :
Ik vind het een leuk idee als jij eens een gedicht zou voordragen. :) Misschien de volgende keer op teamspeak?
Gisteren heb ik inderdaad een gedicht voorgedragen en volgens mij ging het wel goed. Kan je een beetje uitleggen waarom je er nu anders over ging denken?

elvenkindje 22-09-2004 15:44

Ja, heel mooi :) Misschien een idee om hem op [reclame, edit door lovetear] te komen zetten?

lovetear 22-09-2004 16:15

Nu sluit ik me aan bij xineof, het lijkt wel alsof ik geen mening heb.

Reynaert 23-09-2004 21:59

Citaat:

lovetear schreef op 22-09-2004 @ 17:15 :
Nu sluit ik me aan bij xineof, het lijkt wel alsof ik geen mening heb.
Je mening komt gewoon toevallig overeen, dat is voor mij niet zo'n probleem voor een enkele keer.

*nerwen elensar 23-09-2004 22:48

Mooi..om het in 1 woord samen te vatten. En nu een iets uitgebreidere versie :)
Hou wel van je stijl, hoe je bepaalde dingen beschrijft en een sfeer schept met weinig woorden. Dat is voor mij dichten, met weinig woorden veel zeggen.

Op een bed van sterren

Dit vind ik prachtig gevonden...Héél goed gedicht, prachtig geschreven...way you go (y)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.