![]() |
wie weet er boeken!!
We doen ons pws over ons getallen stelsel en hopen de volgende deelvragen te gaan beatwoorden. Wie zit aan het hbo of uni en studeert wiskunde en weet hier geschikte boeken over die ook leesbaar zijn voor een 5 havo scholier. We zijn al naar de bibliotheek geweest maar daar is niks over te vinden. Dit zijn onze deel vragen dan krijg jullie een indruk
Probleemstelling: Wat is de ontwikkeling van ons huidige getallenstelsel Deelvragen: 1 Wat zijn de eerste vormen van rekenen? 2 Hoe ontstond ons getallenstelsel? 3 Hoe kwam het in Europa? 4 Waarvoor werd het gebruikt? 5 Wanneer en waar is het 60 etalestesel ontstaan en waarom gebruiken we het nog voor tijd? 6 Hoe rekende de verschillende beschavingen en wat waren de onderlinge overeen komsten en verschillen? 7 Wa is het verschil met andere getallenstelsels? 8 Waarom gebruiken we het getallenstelsel dat we nu hebben? |
Ik neem niet aan dat je dit echt leert op de universiteit. Ik iig niet (wiskunde aan de rug).
Ik weet niet of dit in jullie verslag komt, maar het ik zou het aanbevelen om het iig even te hebben over: N - natuurlijke getallen: (0),1,2,3,4,5.... (0 mag erbij) Z - gehele getallen: .....-3, -2, -1, 0, 1, 2, 3.... Q - rationele getallen: een breuk van gehele getallen bijv. -3/4 R - reele getallen: rationele getallen plus getallen die niet als een breuk te schrijven zijn: zoals sqrt(2), pi, e enz. C - Complexe getallen. Ehmm kan ik niet zo uitleggen, maar ff op google zoeken vind je wel een uitgebreide uitleg. De belangrijkste eigenschap is i^2 =-1. En zover ik me kan herrinneren is dit getallenstelsel niet geordend, maar dat kan vast wel iemand uitleggen die het al wel snapt (ben pas eerstejaars en krijg het in een paar week :) ) |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Zoek eens naar geschiedenis van Babylonië (zestigtallig stelsel) en India (daar komen onze cijfers vandaan -> niet uit Arabië dus). Verder is het ook wel interessant om uit te zoeken waar de nul vandaan komt en hoe ermee gerekend werd.
|
Van het internet hebben we al veel informatie gehaald maar we moeten ook minstens 4 boeken gebruiken! Dus wie o wie helpt me aan titels!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34. |