![]() |
Leiders
voor een essay voor levensbeschouwing moet ik antwoord zoeken op de vraag: Over welke eigenschappen moet een goede leider beschikken?
|
...en over welke eigenschappen moeten zijn volgelingen en verdere sociale, economische en culturele omgeving beschikken?
M.a.w.: zijn de eigenschappen van de leider van groot belang? Of zijn er andere dwingende factoren, die iemand tot een effectief leider maken? Tip: er bestaan vooral op managementgebied talloze boeken over wat een goede leider zou behelsen. Meestal zijn ze erg pragmatisch. Je vindt ze zo bij je lokale papierboer, met titels als "The 21 irrefutable laws of leadership" en "de essentie van leidinggeven". Deze boeken en de regels/wetten die zij beschrijven, kun je aangrijpen als vertrekpunt, van waaruit je verder je eigen mening verkondigt. Bedenk ook wat je onder 'goed' verstaat. Moreel 'goed' of meer 'goed' in de zin van effectiviteit? |
verantwoordelijk
charismatisch intelligent bereid om te luisteren naar 'minderen' motiverend zoiets? |
Een leider moet goed kunnen liegen.
|
Mensen herkennen tegewoordig geen goede leiders meer. Het verwaande volk van vandaag kan slechts klagen. Hoe goed een leider ook is, respect van de burgers zal hij/zij nooit krijgen.
|
Citaat:
nee, het enige wat eigenlijk nodig is om iets te kunnen leiden is een middel om genoeg macht achter je te krijgen. |
Over het algemeen is "leider" een positie waartoe mensen iemand aannemen. Je kunt niemand leiden, als niemand je gelooft of überhaupt volgen wil.
Vanuit Christelijke hoek kan wel beargumenteerd worden dat Jezus, bijvoorbeeld, door God gezonden is, maar uiteraard stond of viel zijn profeetschap met de acceptatie van hem van de mensen zelf. Een leider moet dus in hetgeen hij verkondigt te volgen zijn, en om mensen hem te laten volgen, zal hij een voor mensen aannemelijke school moeten aanhangen. Bovendien moet hij, denk ik, mensen het vooruitzicht geven op degelijke verbeteringen in het dagelijks leven. Mensen willen over het algemeen goed betaald worden voor hun volgerschap. Natuurlijk kan een leider bepaalde dingen goed gebruiken; charisma, hetgeen weer samenhangt met bijvoorbeeld een mooi en verzorgd uiterlijk, of zeer mooie en roerende redevoeringen. Zijn omgang met mensen verschilt denk ik per bevolkingsgroep; sommige groepen mensen hebben behoefte aan een leider die geen leider is, maar zich op gelijk niveau plaatst met zijn volgelingen. Ik denk in dit verband aan Boeddha of aan sommige gurus. Sommige groepen mensen hebben behoefte aan een sterke en authoritaire leider, zoals, denk ik, ook wel de VS, hoewel daar systematisch liegen en net-iets-te-veel-opsmuk ook tot de capaciteiten van de leider lijken te behoren. ;) |
Kijk eens naar de "grote" leiders uit de geschiedenis en trek je conclusies.
Waar het meestal op neerkomt: Macht, de definitie van die macht kan verschillen, zoals lichamelijke kracht, geld, charisma, een groot leger achter je, etc. |
testosteron
|
Als je nou even de Volkskrant van vandaag koopt, daar zit een hele bijdrage bij over leiderschap.
|
1)Daadkrachtig zijn
2)stress bestendig 3)flexibel 4)hard (mensen op straat kunnen gooien) 5)efficïent 6)Politiek spelletje kunnen meespelen (aller belangrijkste eigenschap) 7)verbaal kunnen zijn 8)een pokerface hebben (desnoods plastische chirurgie ;) ) 9)charisma 10)Met quasi politiek correcte antwoorden mensen kunnen afpoeieren 11)weinig behoefte aan slaap hebben 12)Een Maitraisse (spelling?) hebben Maar wellicht één van de belangrijkste dingen is , dat een leider een groep mensen om zich heen verzameld die hem : a)beschermen b)steunen c)werk uit handen nemen kortom voor hem door het vuur gaan ;) |
Hey, hartstikke bedankt voor de reacties, hier kan ik weer verder mee. Naar mijn eigen idee is een leider een positief woord, iemand die ene groep mensen, of dit nu op het gebied van politiek, godsdienst of op het werk is, in gopede banen leidt en mensen doet geloven in hun eigen kracht. iemand die dat kan is wat mij betreft een goede leider. dusssss :o
|
Citaat:
|
Ronald reagan?
|
overtuigen.
|
hij moet heel daadkrachtig overkomen, zodat mensen hem echt als een autoriteit gaan zien, en zodanig dat mensen niet twijfelen aan deze autoriteit.
waarom denk je dat jp balkenende zoveel belachelijk gemaakt wordt? juist.. andere belangrijke eigenschappen zijn wel genoemd. ook belangrijk is dat hij zijn doelen op een positieve manier kan verpakken. en vooral veel overredingskracht, dat kan alleen als je zelfverzekerd (of misschien zelfs arrogant) bent. |
Citaat:
Een "goede" leider moet , en dit is wellicht het aller belangrijkste , wars zijn van grootheidswaanzin. ;) |
Citaat:
|
diplomatie
doorzettingsvermogen besliskracht kennis uitstraling |
Een goed leider is vooral iemand die is omringd door volgzame schapen.
|
Citaat:
Overal zie je leiders. Kijk maar naar je klas bijvoorbeeld. De populairste is meestal degene die het best leiding geeft, ongeacht of hij/zij dat bewust of onbewust doet. Een goede leider is zeer charismatisch, die weet dus in éen klap zijn mening of zijn wil op te leggen bij de mensen die zich laten leiden(das iedereen die het leiderschap niet zoveel in zich heeft). En als iemand de leider in discrediet brengt weet een goede leider altijd deze persoon nog dieper in discrediet te brengen. Een goede leider dwingt respect af. |
hmm, voor zover ik het zie is de leider vooral degene met de grootste bek, diegenen die zich het meest dominant gedraagt.
Meestal veroorzaakt door het grootste testosterongehalte in het bloed. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hij moet wel mooie biceps hebben en een valse glimlach.
|
Citaat:
|
Balkenende is toch een van de grootste a-leiders ooit...
Ik weet niet of hij in de ministerraad wel hard en daadkrachtig op kan treden, ben er helaal nooit bij, maar ook daar krijg je als je objectief naar de resultaten bekijkt het idee dat hij dat niet is. |
Citaat:
|
Mr. Universe...
|
Citaat:
Citaat:
:) |
een echt succesvol leider moet zijn mensen kunnen manipuleren en zorgen dat ze hem blindelings volgen.
|
Citaat:
Enkele dagen geleden stond er in de Volkskrant nog een speciale bijlage over leiderschap. Daaruit bleek ook dat Balkenende alle eigenschappen mist die een goed leider moet hebben: duidelijk, daadkrachtig, charismatisch, kennis en gezag uitstralend. Hij is inderdaad de slechtste leider ooit - en dit kabinet is ook het slechtste kabinet ooit, hoewel ik denk dat dat niet hoofdzakelijk aan het CDA te wijten is. Het is meer die smerige VVD met die gemene kleine trol Zalm aan het hoofd. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Maar, daar heb je het fout, Balkenende is een heel slimme man, alleen zien de meeste mensen dat niet, door zijn tekort aan charisma. (niet dat ik voor zijn standpunten sta) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25. |