![]() |
nederlands- werkwoorden rijtjes
wie kunt(kan?) mij de ik,hij,wij rijtjes (enz) van kunnen, kennen en willen aan mij geven??
[Dit bericht is aangepast door puelle (01-07-2001).] |
Citaat:
hij/zij kan/kent/wil jij kunt (of kan, kweenie wanneer wat, ja, ik weet het wel, maar kan het niet uitleggen, zeg maar)/kent/wil(t) wij/zij/jullie kunnen/kennen/willen u kunt (of kan, kweenie wanneer wat, ja, ik weet het wel, maar kan het niet uitleggen, zeg maar)/kent/wil Bedoel je zo iets? [Dit bericht is aangepast door Leonoor (01-07-2001).] |
ik denk dat ik het nog beter weet als u....
ik wil ik ken ik kan jij wilt jij kent jij kan (of kunt?) hij wilt hij kent hij kan (of kunt?) zij wilt zij kent zij kan (of kunt?) wij willen wij kennen wij kunnen jullie willenjullie kennen jullie kunnen zij willen zij kennen zij kunnen zoiets? wie wilt mijn fouten verbeteren? en ook de verleden tijd? ik wou jij wou (wilde?) zij wou (wilde?) enz... ik weet het niet zeker. wie kan (kunt?) me helpen die het wel allemaal goed weet?!?! thanks! xxx |
Citaat:
|
vaag het klinkt veel beter met 'n t
maja wie wil mijn fouten verbeteren????? |
Citaat:
|
Citaat:
|
jij wilt verandert wel als je het in een vraag gebruikt, bv wil jij iets drinken?
|
Citaat:
Ik dacht dat je NOOIT "wou" mocht gebruiken? Wou-en doen hondjes, zeggen ze hier. In spreektaal mag "wou" wel, maar zeker niet in "schrijftaal", dan moet je altijd "wilde" gebruiken, toch? En ik dacht dat "wou" alleen iets was van īt zuiden van het land, of heb ik dat mis? Love |
"Wou" als verledentijd i.p.v. wilde, mag maar eigenlijk alleen in spreektaal. "Wouden" is absoluut fout, ook in spreektaal.
|
|
he dus het is u hebt? inpl. van u heeft?
en dan vraag je dus heb U? ik zeg altijd Heeft U? klinkt toch veel beter.. |
Citaat:
Het is trouwens best wel ff ingewikkeld om die lagere schoolrijtjes weer voor je te halen zeg http://forum.scholieren.com/biggrin.gif |
zij kunt?
echt vreselijk FOUT! rest is wel ok volgens mij verdient 'jij kunt' de voorkeur, boven 'hij kan'. Het mag wel, maar 'jij kunt' is netter. Maar bij hij/zij moet het absoluut kan zijn en NIET kunt. |
sorry foutje, met 'hij kan' bedoel ik natuurlijk 'Jij kan'. Dus liever jij kunt dan jij kan. Sorry voor de verwarring, ook maar een typefoutje. en de h en de j liggen naast elkaar...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:05. |