![]() |
ik kan niet rekenen
Ik kan niet goed rekenen maar hoe heet dat eigelijk?'
Als ik bij een kassa bijvoorbeeld geld terug krijg weet ik nie hoeveel gr laura |
Ik betwijfel of dat hier goed staat, op Psychologie. :nono:
Het heet trouwens dyscalculie. :) |
Niet goed kunnen rekenen kan dyscalculie zijn, maar dat hoeft echt niet per se. Maar je zou je er wel eens op kunnen laten testen/onderzoeken, wie weet is dat het idd.
|
Bedoel je dat je niet kunt tellen, of dat je niet kunt optellen, of wat is het probleem? Daar hangt het van af hoe het heet.
Als je het zelf vervelend vindt, en je wilt weten wat je er aan kunt doen, zou je eens kunnen proberen om te laten onderzoeken wat er aan de hand is, en eventueel therapie nemen om het op te lossen. |
ja dit heb ik ook.
als ik bv. bij wiskunde of economie een berekening zie staan kan ik dit niet omzetten naar mijn gedachten. ik leg die link niet. dan is het zeg maar een zwart gat. verder, heb ik dit ook met (wat de topicstarter ook al zei) met geld teruggeven. een baantje achter de kassa is voor mij niet weggelegd, want ook daarmee weet ik gewoon niet hoeveel i kdan terug moet geven. het klinkt echt supervreemd ik weet het.. maar, wat is precies de defenitie van dyscalculie ? |
Citaat:
|
Citaat:
of b) je hebt inderdaad een afwijking zoals dyscalculie of c) anders |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik wilde alleen even zeggen dat ik niet deel zou nemen aan een dergelijke discussie en dat we het beter meer ontopic kunnen houden. Wat nu ook een beetje mislukt natuurlijk ;) |
Misschien moet je nummers als letters gaan zien :eek:
(slechts een boodschap om de tijd te vullen op school sowwie !) |
Ik herken je probleem, ik ben daar vroeger wel voor gestest en bij mij is uit de test gekomen dat ik dyscalculli heb, ik heb alleen nooit geweten dat dat zo heete ik noem het als mensen t vragen altijd dyslexie maar dan voor rekenen :) maar nu weet ik hoe het echt heet, bedankt.
Maar Laura is dat nooit gebleken toen je op de basisschool zat? waarom hebben ze je toen niet getest? Bij mij kwam t namelijk bij de eerste jaren van de basisschool al aan het licht en is dat toen meteen getest. groetjes miss x |
Citaat:
|
Heet dat niet gewoon domheid? Of zijn er mensen die wel goed zijn in wiskunde, maar niet in rekenen?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
je bent iig niet de enigste, dat is een ding wat zeker is. maar dit heeft toch weinig met Psych te maken..of zie ik dat nu verkeerd..
vraag aan mij hoeveel 9x4 is, geef me een minuut de tijd, en ik heb het antwoord voor je. zoiets simpels krijg ik ook nooit uitgerekend. iig niet 1 2 3 hupsakee. ik mag cijfers niet, en zij mij niet. probleem opgelost. :) . |
Citaat:
zo heb je het antwoord ook binnen een paar seconden en hoef je de keer sommen niet uit je hoofd te leren. Maar ik denk dat slecht in rekenen en goed in wiskunde wel kan. andersom kan toch ook. Bij wiskunde gaat het ook om wiskunde inzicht endergelijke en tegenwoordig heb je dan ook een rekenmachine. |
Citaat:
wiskunde en rekenen is eigelijk ook heel iets anders...maar ik kan het beide niet, maar goed kheb er vrede mee. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar natuurlijk is het niet zo dat iemand die niet goed kan rekenen niks kan bereiken, dat is onzin, iemand met dyslexie kan ook gewoon aan een baan komen. Je moet vaak alleen harder je best doen en mazzel hebben. |
Citaat:
=40-4=36. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
dat 9*4 = 10*4, ofwel dat 36=40. Dit is, zoals je ongetwijfeld met me eens zult zijn, niet juist. Bovendien stel je vervolgens dat 10*4 = 40 -4 = 36. Dit is eveneens onjuist. Wel is het zo dat geldt: 9*4=10*4-1*4=40-4=36. Je was in eerste instantie echter vergeten om 1*4 van 10*4 af te trekken. Citaat:
|
Citaat:
Maar al klopten ze, iemand met een beetje redelijke dyscalculie zal ook die stapjes niet begrijpen. Ik denkdat die stapjes sowieso te moeilijk zijn, omdat iemand gewoon het inzicht mist dat al die stapjes dezelfde som zouden zijn. Wat bij een keersom dan makkelijker is, is herhaald kan optellen (9+9+9+9 dus), maar dat lijkt me een andere discussie. @mathfreak: Iemand met dyscalculie heeft volgens mij niet de 'capaciteiten' om inzicht mbt rekenen/wiskunde te ontwikkelen. |
Als ik 4*9 moet uitrekenen, reken ik het niet in mijn hoofd uit; dat weet ik heus wel...?!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De = was bedoelt om tussen antwoorden te geven. Niet om aan te geven dat 9*4, 10*4 is. Maar ik had het beter op een ander manier kunnen opschrijven. Zoals van 9*4 maak je 10*4 van. Dat is 40 en dan doe je daar nog 4 van af (1*4) en dat is dan 36. (als het nu nog niet klopt, laat het dan maar zitten. Het is niet belangrijk) Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42. |