![]() |
Ken begeerte als oorzaak van lijden..
Wij mensen lijden dus altijd, als je begeerte ontheft onthef je lijden,
dus onthef je ook je gedachtes, dus of we bestaan niet of we lijden :) |
1. Je redenatie gaat mank.
2. Het loslaten van begeerte, gaat iets dieper dan je hier doet vermoeden. |
Sproei maar eens wat zoutzuur in iemands ogen, die geen begeerte heeft. Kijken of hij dan wel kan lijden.
|
Ik vind begeren niet lijden.
|
Ik snap die Boeddhisten niet....ze zijn toch ook zelf gemaakt uit begeerte? Of hadden hun vaders een blinddoek om toen ze moeder de vrouw volsproeiden met liefdesyoghurt?
|
Citaat:
|
De ironie wil dat Boeddhisten een staat van niet-begeren begeren.
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat ik wel vind is dat begeren een belangrijk aspect in een gezond leven is, in welke mate je het jezelf ook hebt aangewend. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zie het al, het is maar goed dat Solero geen filosofie gaat studeren.
|
Citaat:
|
Citaat:
Inderdaad onmogelijk, om van begeren naar niet-begeren te gaan, maar in feite moet men die onmogelijkheid ook realiseren. |
Citaat:
Met andere woorden is je interne impuls niet de oorzaak van het lijden , maar de externe impuls(=reactie op je begeerte) die je interne impuls als niet bevredigd laat ervaren. ;) Een voorbeeld: Stel je wilt een koekje , maar je moeder zegt "nee". Dan doet het feit dat jij dat koekje wil je geen pijn , maar het feit dat moeder "nee" zegt. |
Dat is precies wat boeddhisten ook denken. En dat vind ik een heel goede levensbeschouwing. ;)
|
Iets teveel naar E. geluisterd?
|
Citaat:
|
Citaat:
deels hebben ze gelijk, door minder behoeftes te hebben bevredig je je verwachtingen meer, maar dat alles beter wordt door niets te willen is een beetje te simpel gestelt. (en trouwens opvallend in conflict met de pragmatische instelling die veel Boedhisten hebben) |
Boeddhisten zijn rasechte asceten naar mijn hart.
|
Citaat:
Het is inderdaad een paradox, en men is daar ook heel bewust van. Er worden veel 'grapjes' over gemaakt. Het gaat ook niet om verlangen naar het verlangen van niets, maar naar iets dat daarboven zit. Iets veel abstracters. |
Citaat:
En ik geloof er ook in, omdat het de waarheid is, terwijl dat het niet eens is ;) |
E. ????????
|
Citaat:
|
Ik heb wel es in een film horen zeggen: Het is de hoop waar ik aan onder ga.
Daar zit volgens mij waarheid in. Begeren is weten dat je iets niet hebt en het toch willen hebben. Dit is erger dan beseffen dat je iets niet hebt maar het niet willen hebben. Dus is niet-begeren beter dan begeren. Je kan begeren dus als lijden beschouwen. |
tuurlijk, iedereen lijdt. Geboren worden is lijden, verlangen naar iets wat je niet hebt is lijden, angst om wat je wel hebt te verliezen is lijden, ziek zijn is lijden, sterven is lijden. Je moet proberen zo min mogelijk te verlangen, 'take it as it comes'. Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan:) Ik denk ook dat je het grootste geluk kan vinden in de dingen waarnaar je verlangd..dus ik schakel liever mn begeerte niet uit.
|
Citaat:
|
Als men niet meer begeert , dan komt men niet meer "vooruit" . Men staat stil en verlangt niet meer naar nieuwe kennis of verbeterde leefomstandigheden. Stel dat de mens 4000 jaar geleden allemaal hun begeerte konden stop zetten , dan hadden we nu geen waterleiding, centrale verwarming , enz ,enz. Men neemt genoegen met wat men heeft , en men kijkt niet meer naar de toekomst. Men stelt geen doelen meer om te bereiken , men lost geen problemen meer op , enz.
Zelfs als men niets meer begeert (wat onmogelijk is) , ontkomt men niet aan pijn of lijden. Stel iemand word ziek , hij heeft geen begeerte en is dus enigzins "gelukkig" . Maar hij kan ook nooit hoop koesteren , wat in mijn ogen "ongelukkig" maakt. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Ik lijd niet iedere dag , dus ik besta de ene dag wel en de andere niet? ;) |
Citaat:
|
Ik zou zeggen dat niet begeerte lijden veroorzaakt, maar jaloezie.
|
Neh, de oorzaak van lijden is iets breder dan jaloezie. Je hebt ook lijden en lijden; geaccepteerd lijden ?
|
Jaloezie is natuurlijk niet de enige oorzaak van lijden.
|
Citaat:
Naja, waarschijnlijk. Trouwens, heel veel ontwikkelingen zijn ook ontstaan door oorlogen, machtsstrijd, verprutsen van middelen terwijl de bevolking honger leidt enz, dus daar kun je ook vraagtekens bij zetten. Bij seks is het verlangen vele malen groter dan de bevredeging die het geeft. Mensen die in hongerstaking gaan en zo kun libido verliezen voelen zich bijvoorbeeld bevrijd. Ik denk vast dat er nog andere onderzoeken te vinden zijn met gelijke conclusies. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat ik altijd zo mooi vind van mensen is het volgende feit. Men weet altijd waardoor en hoe men gelukkig word(=geen begeerte) , om vervolgens er geen reet aan te doen. Als je het echt weet , dan ben je dom als je niet veranderd. ;)
|
Citaat:
De eerste stellingen van het Boeddhisme zijn namelijk dat, 1. Alles lijden is 2. Lijden voortkomt uit begeerte Dat impliceert natuurlijk wel wat jij zegt. Kijk met betrekking naar de topictitel liever naar de 2e stelling, omgekeerd dus: Waar lijden is, daar lag begeerte daaraan ten grondslag. Dat is heel logisch. 1. Iemand heeft een gevoel van lijden 2. Dat is omdat een bepaalde situatie niet is zoals hij wenst 3. Als hij derhalve de situatie anders zou wensen (of niet zou wensen), zou hij niet lijden 3 werpt echter het probleem op dat je zou kunnen zeggen dat er ook situaties zijn die wel zijn zoals je wenst. Ook die komen echter voort uit begeerte. Mensen beleven er echter wel plezier aan. Feit is echter dat deze gevoelstoestand berust op een foute voorstelling van de werkelijkheid. Deze voorstelling is namelijk zo, dat mensen 1 en 2 met elkaar verbinden, dat wil zeggen, mensen lijden vanwege een toestand. Zij verbinden de toestand met zichzelf. Ze hebben de illusie dat de toestand iets kan zeggen over hen, en dat zij deze toestand aan zichzelf mogen verbinden. Dat is onjuist, namelijk omdat het zelf zelf een illusie is van de geest zelf en omdat de beoordeling van de situatie een illusie is van de geest zelf. Dan zul je wellicht zeggen; als mensen zich goed voelen door deze illusie, waarom wil je er dan iets tegen doen? Nou, niet. Kijk, hierbij zijn twee problemen: Mensen met deze levenshouding baseren zich op illusies en zullen, ondanks het feit dat zij vreugde voelen, nooit de echte vreugde voelen van het onvoorwaardelijk opheffen van het lijden en het kennen van waar geluk. Probleem twee baseert zich hierop, namelijk dat het helemaal niet de bedoeling is het lijden op te heffen. Wie daarmee bezig is, lijdt meer dan de persoon die daar niet mee bezig is. Feit is echter dat wie vreugde ziet, ook lijden ziet. Voor een blinde bestaan zwart en wit niet. Een wijs Boeddhist wil heus niet met lijden bezig zijn. Hij wil onthechten. Hij wil er-niet-mee-bezig-zijn. Onthechten wil hij ook niet meer. Hij ziet in dat het lijden niet op te heffen is, omdat het zelf een illusie is. Hij ziet in dat de illusie een illusie is. Bedoeld door mij is dus; waar vreugde is, is lijden. Waarom vreugdevolle illusies opheffen? Omdat wie zich (vreugdevol) voelt, niet kan ontkennen dat zijn diepste verlangen is zijn lijden op te heffen. |
Citaat:
Een belangrijke Koan binnen het zen-boeddhisme is "Heeft een hond een Boeddha-natuur?". Wat is het verschil tussen een hond en een mens? Een hond zal naar zijn waterbak lopen en drinken, een mens zal zeggen dat hij bewustzijn heeft. Dat denkt ie maar, dat denkt ie maar. Begeert de hond? Heeft hij kracht, met intentie? Ik denk het niet. Of een boom die met zijn wortels een tegel omhoog duwt? Lijkt me niet. Welnu, wat verschilt de hond van een Boeddhist? De Boeddhist is bezig met niet-begeren? Wat verschilt de hond van een Boeddha? Boeddha had geen haren meer. |
Citaat:
Het is onmogelijk om bepaalde behoeftes te onderdrukken - het gaat dan om de meest basale behoeftes (zoals eten, drinken, kleding als je in een koud klimaat woont e.d.) die je wel moet bevredigen om ooit gelukkig te kunnen zijn. Edit: op de omgekeerde manier kun je ongelukkige mensen (tijdelijk) gelukkig maken, bijvoorbeeld met een orgasme of heroïne. |
Citaat:
Dat het in het boeddhisme m.i. niet de bedoeling is om behoeftes te onderdrukken, heb ik in mijn posts die een reacte was op de willypirate al duidelijk gemaakt. |
Citaat:
|
Ware man, ik ben zo slecht in het vertellen ervan :( , ik snap het wel, maar nu nog uiten :P
|
Citaat:
Hoe kan iemand anders dan voor jouw grappig zijn als de humor eerst in jouwzelf moet ontstaan. Je gemoedtoestand is in dit verhaal een gevolg , en niet de oorzaak. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Op een soortgelijke manier dwingt jouw lichaam je om de ervaring van een orgasme als plezierig te ervaren. Daardoor is het bijzonder lastig om de behoefte te verdrijven (onderdrukken kan natuurlijk wel, maar dat kan met pijn ook). En dat is maar goed ook, anders was de menselijke soort allang uitgestorven. |
Citaat:
Vergelijk het met een hond. Een hond kan pijn ondervinden, kan het zelfs onplezierig vinden om pijn te ondervinden en kan bovendien uit angst voor pijn afwegingen maken die zijn gedrag beïnvloeden. Maakt hem dit echter minder verlicht? Nee, want hij twijfelt niet aan zijn eigen verlichting. De hond weet uiteraard ook niet dat hij verlicht is, maar dat te weten maakte hem ook niet-Verlicht. De begrippen gaan bij Verlichting immers verloren. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.