![]() |
Scheikunde: Verandering van kleur? vraagje
Hoi iedereen,
ik heb 'n vraagje over een proef met water en ethanol als oplosmiddelen. we hebben de volgende proef uitgevoerd; koperchloride en ethanol samengevoegd; je kreeg dan een groene oplossing. Koperchloride+water --> krijg je een blauwe oplossing. Vraag nu: Hoe kun je verklaren dat bij koperchloride gemengd in ethanol een andere kleur heeft dan koperchloride in water gemengd? |
Omdat de koper zich aan het water hecht. En het chloor aan de ethanol. Waardoor je dus resp. blauw en groene kleuren krijgt.
|
Koperzouten zijn blauw van kleur en geven in water opgelost een blauwe oplossing. Vermoedelijk reageert het kopercloride met ethanol tot koperethanoaat, hetgeen de groenkleuring verklaart. De opmerking van darkshooter dat koper zich aan het water hecht en chloor aan ethanol is naar mijn idee misleidend omdat het hier niet om koper en chloor op zichzelf gaat, maar om koper- en chloride-ionen, dus om geļoniseerde atomen van koper en chloor.
|
Citaat:
|
Bedankt voor jullie spoedige reacties.
Kunnen j ullie me nog bij twee andere verklaringen helpen? Calciumchloride is in ethanol opgelost: kleurloos IN water opgelost ook: kleurloos. Verklaar waarom geen kleurverschillen zijn opgetreden. Kobalt(II)chloride is in ethanol opgelost: donker blauwe oplossing In water: lichtrose oplossing. Verklaar de kleurverschillen. In de reageerbuis met de kobaltchloride in ethanol (donkerblauwe opl) voeg je water toe; ik kreeg een lichtpaarse opl. Nu weer verklaren waarom. Pls help me. |
Calciumchloride is in ethanol opgelost: kleurloos
IN water opgelost ook: kleurloos. Verklaar waarom geen kleurverschillen zijn opgetreden. Wellicht omdat de Calciumchlooride zich niet aan het ethanol en water liet binden. En zo dus een stof bleef. Kobalt(II)chloride is in ethanol opgelost: donker blauwe oplossing In water: lichtrose oplossing. Verklaar de kleurverschillen. Kobalt hecht zich beter aan ethanol dan aan water. Hierdoor komt het dat het bij ethanol donkerder is, volgens mij is het overgens donkerpaars en geen donkerblauw In de reageerbuis met de kobaltchloride in ethanol (donkerblauwe opl) voeg je water toe; ik kreeg een lichtpaarse opl. Nu weer verklaren waarom. Pls help me. Omdat water de oplossing heeft verdunt, lijkt mij. |
Citaat:
|
Citaat:
:p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19. |