![]() |
renaissance schilders
Hey, voor ckv moet ik een korte presentatie over schilders uit de renaissance houden. weten jullie nog schilders die zeer typerend Zijn voor deze periode?
|
|
En niet Michelangelo vergeten uiteraard!
|
Michelangelo neigde eigenlijk al een beetje naar het manierisme, maar is net als Leonardo & Rafael heel typerend voor de renaissance in Italie. Een bekende vroeg-renaissanceman is Botticelli (Florence).
Op die 2e site van Sasbeest staan een paar akelige typfoutjes :nono: |
De meest bekende kunstenaars uit de Renaissance zijn hier inderdaad al genoemd, maar ook de minder bekende zijn zeker de moeite waard (dat zal je docent vast waarderen). Kunstenaars uit de verschillende periode van de Renaissance en afkomstig uit verschillende gebieden (zodat er wat variatie is) zijn bijvoorbeeld Piero della Francesca, Michelangelo Buonarotti, Raffaël, Giovanni Bellini, Giorgione en Titiaan. Hopelijk heb je er nog iets aan, want ik zie dat dit een behoorlijk laat antwoord is :)!
|
leonardo davinci
Raphael Donatello Michel Angelo Rembrand Durer |
Vergeet de schilders die worden gezien als de 'beginners' van de renaissance niet: Giotto, Duccio
Verder : Fabriani, Monaco (lorenzo), Masaccio (alle drie vrij vroege renaissance), della Francesca, Mantegna, Dürer, Botticelli, Lippi, Titiaan Nederlandse renaissance: Van Eijk, Bosch, Rembrandt |
De belangrijkste waren Masaccio, Fra Angelico, Ucello, Mantegna, della Francesca, Botticelli, Jan van Eyck, Rogier van der Weyden, Hugo van der Goes, da Vinci, Titiaan, Michelangelo, Rafael, Correggio, Dürer etc
Donatello is een beeldhouwer Bosch is meer Manierisme Rembrandt is helemaaal fout :nono: |
Citaat:
en da vinci dan!! iemand uit men klas beweerd dat hij de schaar heeft uitgevonden :s |
Citaat:
|
Citaat:
Daar ben ik wel erg benieuwd naar want de Renaissance was ook allang afgelopen in de tijd dat hij schilderde. |
Citaat:
omstreeks 1600? Ach... ik weet het ook niet... |
ok... jij wint, tweede jaars kunstgeschiedenis
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:56. |