![]() |
[sk] vraagstukje en misschien nog wel een paar
Op het etiket van een fles met zoutzuur stond het volgende vermeld: zoutzuur: 36%(m/m), soortelijke massa bedraagt 1.19 kg/dm3. Bereken de concentratie zoutzuur in mol/L
dus je kan er van uit gaan dat er + 36 gram zoutszuur in 100 ml zit en dan moet je dat keer de dichtheid en delen door de molaire massa? |
eerst kijken hoeveel mol 36 gram is, dan heb je mol/100ml en dat omrekenen naar liter...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
hallo f..r,
volgens binas moet je berekening, mits juist uitgevoerd, uitkomen op 11.6 M... 1. ik neem 1.0 L zoutzuur = HCl + H2O!!!!! 2. dan heb ik ????? g HCl + H2O (zie binas 42) 3. dan heb ik ????? g HCl 4. maar dan heb ik ?????? mol HCl 5. en dat zat in ??? L 6. dus is de molariteit ????? M |
ok dankje maar het vervelende is dat wij geen binas gebruiken :s
|
amai...
In mijn binas beweren ze 11.63 M |
Citaat:
de concentratie wordt gegeven in mol per liter. we weten dat de dichtheid van het zoutzuur 1190 g / liter is. dus 1 liter heeft een massa van 1190 gram. 36 % van deze massa is HCl --> dus de massa HCl is 1190/100 x 36 = 428,4 g in natuurlijk 1 liter. dit rekenen we om naar mol en we hebben de concentratie: 11,75 M Sander |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17. |