![]() |
Gerard Desargues
Kan iemand mij wat meer vertellen over deze man? Een wiskunde docent bij mij op school vertelde mij over een zeer interessante wiskundige stelling die hij heeft bewezen. Maar hij schijnt ook een metafysische visie op de wereld te hebben gehad. In het kort is het zoiets als "Mijn waarneming is niet gelijk aan jouw waarneming. Als de waarheid absoluut en éen is, hoe kunnen wij dan de waarheid kennen? Gevolg: iedereen leeft in een illusie". Ik zou graag wat meer over zijn filosofie willen weten. Weet iemand meer? (En ja, op Google heb ik gezocht maar daar kom ik vooral zijn wiskundige stelling tegen.)
|
Nee.
|
|
Citaat:
|
|
Citaat:
Citaat:
|
Zoek sowieso met 'Girard' ipv 'Gerard', zo heet-ie namelijk.
|
Citaat:
|
Als je die opvatting 'mijn waarneming is niet gelijk aan jouw waarneming' interessant vindt, zou je ook eens meer over Plato op kunnen zoeken. Hij had ook een soortgelijke opvatting.
succes |
Heeft niet iedereen die opvatting?
|
nee, niet iedereen heeft die opvatting!
Archimedes (die dacht ik ook nog eens een leerling van Plato was, maar dat weet ik niet zeker), zei ineens dat hij vond dat iets pas de waarheid is als iets aangetoond kan worden met feiten, cijfers, noem maar op. Als 1 mensen iets aantoonde, zou de rest van de wereld op precies hetzelfde uit moeten kunnen komen, en dan zou het pas de waarheid zijn. Dankzij hem is ook de scheikunde en de natuurkunde om die reden ontstaan. |
En zelfs al heeft iedereen die opvatting, het kan toch handig zijn om de versie van een ander bekende man te horen. Daar is deze topic toch om begonnen, met Girard Desargues?!
|
Citaat:
|
Aristoteles houdt van sardientjes.
( Sorry, flauw zinnetje in mijn logica-dictaat dat volgens de schrijver nooit door iemand gedacht is .. :rolleyes: ) |
In mijn filosofenlexicon kon ik niets over hem vinden.
|
Citaat:
Hij uit echter wel kritiek op Plato hetgeen ook blijkt uit zijn schrijven over de deugdethiek. In boek I van Ethica Nicomachea bekritiseert Aristoteles bijvoorbeeld de opvatting van Plato over het goede. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ja, het spijt me. Het was niet Archimedes. Oops, foutje, bedankt :D
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:00. |