![]() |
Hoe zou de wereld eruit zien als, er meer anti materie was dan materie?
Ik weet niet of het mogelijk is dat er bij de oerknal meer anti-materie dan materie zou kunnen ontstaan. Maar stel, inplaats van meer materie dan anti-materie ontstaat er meer anti-materie dan materie.
Hoe denk je, dat de wereld er dan uit zou zien? Zouden er de zelfde natuurwetten gelden? Sorry voor de spelfout in de topictitel, kan het niet meer veranderen (n) |
Ja. Anti-materie is immers hetzelfde als gewone materie, maar dan met de lading omgedraaid. Dus plus is min, en min is plus. Netto zouden dan dezelfde krachten blijven werken, omdat de hoeveelheid lading verder niet verandert. (Bovendien zou je kunnen stellen dat plus/min uiteindelijk ook maar een kwestie van terminologie is).
Tio |
Citaat:
Citaat:
|
even ter informatie, Star Trek zat ernaast door te vertonen dat antimaterie enorme explosies veroorzaakt bij contact met materie.
ik denk, ik meld het maar even, just in case. :p |
Citaat:
Ok, bedankt voor de informatie. (y) Op veel site's op internet staat namelijk dat er wel een explosie plaatsvind. Op alle die ik tot nu gevonden heb :s . Maar wat gebeurt er dan wel als antimaterie in contact komt met materie? |
Citaat:
of terwijl een gigantische explosie en het is weg. Ik heb gelezen dat er bij de oerknal evenveel materie als antiematerie is ontstaan dus zou het vrij logisch zijn dat ergens anders alles uit antimaterie bestaat. |
Citaat:
|
Wat is annihileren precies? Kan iemand mij de betekenis daarvan uitleggen en vervolgens in het kort vertellen, wat er dan precies gebeurt?
Alvast bedankt. |
Annihileren betekent zoiets als "compleet vernietigen."
Als een anti-materie deeltje tegen een materie-deeltje aanbotst, zullen ze beiden in energie worden omgezet. Daardoor ontstaat er dus een explosie, en daarna zijn beide soort materie compleet verdwenen. Ooit heb ik me trouwens wel afgevraagd of quasars, waarvoor ze geen verklaring wisten, geen plekken konden zijn waar materie en anti-materie tegen elkaar zouden knallen. Tio |
quasars zijn spontane energie oplevingen?
|
Citaat:
|
Ons universum is materie-dominerend; er is geen anti-materie aanwezig. Niet ergens in kleine hoopjes en al helemaal niet in quasars. Althans, niet de anti-materie waar je waarschijnlijk op doelt: positronen, anti-protonen, anti-neutronen etc. (Een foton daarentegen is zijn eigen anti-deeltje).
Een goede reden dat ons universum materie-dominerend is, kan inderdaad CP-schending zijn. Door dit proces ontstaat er net wat meer materie. Ik vraag me alleen af hoe een 14-jarige op CP-schending is gekomen. Het is niet bepaald de makkelijkste stof. Chapeau ;) Hoe de wereld er zou uitzien met alleen maar anti-materie is moeilijk te zeggen. Voor anti-materie gelden vrijwel dezelfde wetten van de quantummechanica, dus veel verschil zou je niet verwachten. Een voorbeeld: een neutron vervalt in een proton, een elektron en een anti-neutrino. Een anti-neutron vervalt op zijn beurt weer in een anti-proton, een anti-elektron (positron) en een neutrino. Niet veel verschil dus. |
Citaat:
Bij het radioactief verval van sommige isotopen ontstaat het antideeltje van een elektron: het positron. Als een positron botst met een elektron vindt er annihilatie plaats. Dit betekent in dit geval dat er twee fotonen (die massaloos zijn) ontstaan, elk met een energie van ~511 keV. Een dergelijke botsing zal natuurlijk zeer snel optreden na de vorming van het positron, omdat er ontzettend veel elektronen zijn. De uitspraak van GinnyPig dat er geen antimaterie aanwezig is in het universum is daarom niet helemaal juist. Het wordt constant gevormd, echter de levensduur van de deeltjes is zeer kort. |
Citaat:
|
Misschien is ons paralelle universum wel gemaakt uit anti-materie *-) althans, dat zou wat duidelijk maken...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:26. |